2014-12-19, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hur ska blå linjen gå till Gullmarsplan? Ska man bygga en ny jättebro?

Det blir sannolikt en ny underjordisk station för den blå linjen. Planerna är också att station Globen och Enskede Gård försvinner och ersätts med en ny station vid Slakthusområdet. Efter Sockenplan planeras tunnelbanan att gå under jord.
Citera
2014-12-19, 14:59
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hur ska blå linjen gå till Gullmarsplan? Ska man bygga en ny jättebro?

Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Det blir sannolikt en ny underjordisk station för den blå linjen. Planerna är också att station Globen och Enskede Gård försvinner och ersätts med en ny station vid Slakthusområdet. Efter Sockenplan planeras tunnelbanan att gå under jord.

Galenskapens tänkande i hur de tänker nu då blå linje och grön linje inte är byggda med samma standard, kräver för mycket ombyggnad av grön linje på Hagsätragrenen.

Jag har ritat om min tunnelbanekarta för framtiden.

http://oi60.tinypic.com/vs1jm8.jpg

Tjockare linje på grön, röd och blå linje är det nuvarande, ljusare tjock grön linje är del som skall läggas ner. Smalare linjer på röd, grön och blå linje är utbyggnaden av nuvarande tre tunnelbanesystem.

Gul linje
Gul linje som skall dras från Odenplan till Arenastaden i Solna har jag förlängt både norrut och söderut. Söderut går den från Odenplan via nya station vid Sabbatsbergs sjukhus, sedan en station som anknyter vid Rådhuset sedan under Riddarfjärden och sedan anknyter vid Zinkensdamm, sedan en station mellan Södra Station och Södersjukhuset. Sedan skall den upp i dagen vid berget nedanför södersjukhuset södra sida , man får plocka bort lite kolonilotter, på en hängbro över Årstaviken sedan ner i berget vid Årstablick med en station vid Årsta torg. Därefter grenar den sig med en gren som går via Årsta partihallar, Östberga, Solberga för att sluta vid Älvsjö station. Sedan går en andra gren från Årsta torg via Bägersta/Linde till Globen Arenas, Skärmarbrink från där tar linjen över den gamla Skarpnäcksgrenen med linjen dragen under jord med stationerna Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen och Skarpnäck. Sedan förlängar man linjen via Orhem, Flaten, Älta, Ältaberg, Skrubba, Lindalen, Bollmora, Granängsringen, och slutar vid Krusboda.

Grön Linje
Grön linje förlängs från Hagsätra via industriområdet vid Lillhagen för att sluta vid Älvsjö.

Röd linje
Fruängsgrenen förlängs till Älvsjö.
Ropstensgrenen förlängs ut på Lidingö.
En ny station byggs mellan Tekniska högskolan och Universitetet vid Albano.

Blå linje
Blå linje byggs ut från Kungsträdgården under Djurgården, sedan under Saltsjön tillsammans med tunnelkroppar för Österleden. Sedan dras linjen österut med en gren till Gustavsberg och en gren till Saltsjöbaden.

Andra citybana
Sedan är det dags för en andra citybana sm går från Älvsjö via Liljeholmen, Fridhemsplan, Odenplan, Albano, Danderyds sjukhus som sedan kommer i dagen någonstans uppåt nya järnvägssträckning mot Åkersberga, som sedan förlängs ut till Hallstavik via Norrtälje.
Citera
2014-12-19, 18:00
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Blå linje
Blå linje byggs ut från Kungsträdgården under Djurgården, sedan under Saltsjön tillsammans med tunnelkroppar för Österleden. Sedan dras linjen österut med en gren till Gustavsberg och en gren till Saltsjöbaden.
Begriper inte detta vurmande för tunnelbaneservice till Djurgården. Samtidigt förblir östra Södermalm och Sjöstan uselt (ja, jämfört med tunnelbana är den långsamt rullande Tvärbanan usel) uppkopplade i transportnätet.
Citera
2014-12-19, 19:15
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om man nu ska dra t-bana norrut, vore det inte vettigt att satsa på att dra den till Arlanda?

Det finns redan en direktlinje till Arlanda.
Att dessutom bygga en tunnelbana som stannar vid varje mjölkpall skulle bannlysas av folk som skall med flyg.
Allt vi behöver måste resultera i att bli smidigare och snabbare.
Citera
2014-12-19, 22:33
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det finns redan en direktlinje till Arlanda.
Att dessutom bygga en tunnelbana som stannar vid varje mjölkpall skulle bannlysas av folk som skall med flyg.
Allt vi behöver måste resultera i att bli smidigare och snabbare.

Arlandabanan toppar 200 km/h. Tuben toppar 80 km/h.
Citera
2014-12-19, 22:37
Medlem
Citat:
Jag har ritat om min tunnelbanekarta för framtiden.

http://oi60.tinypic.com/vs1jm8.jpg

Man blir ju lite intresserad av att göra egna tunnelbanekartor när man ser sånt här.

Men precis som P.G är jag nog lite oförstående till en rätt överflödig linje över Djurgården när östra Södermalm skulle haft betydligt större nytta av den.
Citera
2014-12-20, 00:06
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Begriper inte detta vurmande för tunnelbaneservice till Djurgården. Samtidigt förblir östra Södermalm och Sjöstan uselt (ja, jämfört med tunnelbana är den långsamt rullande Tvärbanan usel) uppkopplade i transportnätet.

Skansen har fler kollektivresenärer än Östra Södermalm och Sjöstaden tillsammans.
Citera
2014-12-20, 00:08
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Arlandabanan toppar 200 km/h. Tuben toppar 80 km/h.

Snitthastigheten för tuben är inte ens över 30 km/h. Snitthastigheten för Arlandatåget är över 180 km/h.
Citera
2014-12-20, 00:13
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringy
Man blir ju lite intresserad av att göra egna tunnelbanekartor när man ser sånt här.

Men precis som P.G är jag nog lite oförstående till en rätt överflödig linje över Djurgården när östra Södermalm skulle haft betydligt större nytta av den.

Östra Södermalm kan få tvärbana.

https://garnkvist.wordpress.com/2013/07/02/tvarbanans-framtid/

Jag gör kartorna i Xara, väldigt enkelt program att använda. Men mitt är lite äldre men dock funktionellt.

http://www.xara.com/eu/
Citera
2014-12-20, 10:49
Medlem
Citat:
Jag gör kartorna i Xara, väldigt enkelt program att använda. Men mitt är lite äldre men dock funktionellt.

http://www.xara.com/eu/

För avancerat för mig. Men Photoshop går också bra om man bara ska visa vad man tänker.

http://i60.tinypic.com/2hfp541.png

Som synes tänker jag mig den gula linjen som en ny innerstadslinje. En som knyter ihop sekundära knutpunkter utan att bry sig om den redan överlastade Centralen. Dessutom en liten turist-förlängning av den blåa linjen, även om det antagligen är onödigt med tanke på de nya spårvagnarna.

Sedan finns det en del förlängningar i ytterkanten man kan tänka sig som jag inte orkade rita in. Utbyggnader till Älvsjö (både från Fruängen och Hagsätra), Barkarby och Viksjö t ex. Dessutom tror jag inte det skulle vara fel med en utflikning av gröna linjen i Västerort för att täcka upp den gigantiska mattan av villabebyggelse som begränsas ungefär av Brommaplan, Vällingby, Spånga station och Sundbyberg. Där kan man tänka sig t ex en avstickare efter Brommaplan som går förbi Bromma Kyrka, Sundby, Bromsten och slutar i Rissne. Eller en västligare dragning som går över Bromma Kyrka, Flysta, Spånga station och slutar i Tensta. Ytterligare en annan variant är att dra den mer östligt via Riksby, under Bromma flygplats, Solvalla och återigen sluta i Rissne. På det viset missar man större delen av villaghettona men det finns fördelar med att integrera Bromma flygplats väl med kollektivtrafiken, oavsett om den ska läggas ned eller inte, samt att man täcker in potentiella utvecklingsområden kring Solvalla och Bällsta.
Citera
2014-12-20, 13:50
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Skansen har fler kollektivresenärer än Östra Södermalm och Sjöstaden tillsammans.
2013 hade Skansen 1 425 743 besökare, vilket är ungefär 3900 besökare per dag. Personligen tror jag att Sofia församling skulle kunna skrapa ihop mer än så per dag. Dessutom skulle det vara mer samhällsekonomiskt fördelaktigt att skära ner restid till och från jobbet än att skära ner restid till och från ett museum.
Citera
2014-12-20, 20:46
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringy
För avancerat för mig. Men Photoshop går också bra om man bara ska visa vad man tänker.

http://i60.tinypic.com/2hfp541.png

Som synes tänker jag mig den gula linjen som en ny innerstadslinje. En som knyter ihop sekundära knutpunkter utan att bry sig om den redan överlastade Centralen. Dessutom en liten turist-förlängning av den blåa linjen, även om det antagligen är onödigt med tanke på de nya spårvagnarna.

Sedan finns det en del förlängningar i ytterkanten man kan tänka sig som jag inte orkade rita in. Utbyggnader till Älvsjö (både från Fruängen och Hagsätra), Barkarby och Viksjö t ex. Dessutom tror jag inte det skulle vara fel med en utflikning av gröna linjen i Västerort för att täcka upp den gigantiska mattan av villabebyggelse som begränsas ungefär av Brommaplan, Vällingby, Spånga station och Sundbyberg. Där kan man tänka sig t ex en avstickare efter Brommaplan som går förbi Bromma Kyrka, Sundby, Bromsten och slutar i Rissne. Eller en västligare dragning som går över Bromma Kyrka, Flysta, Spånga station och slutar i Tensta. Ytterligare en annan variant är att dra den mer östligt via Riksby, under Bromma flygplats, Solvalla och återigen sluta i Rissne. På det viset missar man större delen av villaghettona men det finns fördelar med att integrera Bromma flygplats väl med kollektivtrafiken, oavsett om den ska läggas ned eller inte, samt att man täcker in potentiella utvecklingsområden kring Solvalla och Bällsta.

Nu drar du den gula linjen ut till nacka dit där det är bestämt att den blå linjen sall gå. Att dra den gula linjen så den ersätter Skarpnäcksgrenen gör att man avlastar nuvarande gröna linjen vid Gullmarsplan. Om man dessutom drar den gula linjen ut till Tyresö så skulle man få bort ännu fler resenärer från Gröna Linjen så det blev en stor avlastning.

Den gula linjen är i dag dragen så den går från Odenplan till Arenastaden, någon vidare dragning än så har man inte planerat.

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter-kollektivtrafik/2014/11/Samrad-Odenplan-Arenastaden/

Sedan har jag på min karta en tunn grå linje för en andra citybana som går via Albano, den kan kombineras med en spårvagnslinje som går från Lappkärrsberget, via Stockholms universitet, Tekniska högskolan och vidare till Karolinska Institutet.

Den gröna linjen till Västerort har kapacitetsproblem och där får man tänka sig ett femte tunnelbanesystem den dagen Bromma flygplats skall bebyggas med stadsliknande struktur. Alternativt är att förlänga stationerna på gröna linjens stationer så man få in antalet ökade resenärer i takt med förtätningarna längs västerort fortgår. Men först måste man finna en plats där Brommas flygplats trafik kan få ett nytt hem.

Men vi är båda ense om att dra Fruängen och Hagsätra fram till Älvsjö. Det skulle avlasta pendeltågen från mässbesökare så det inte blir ett sådant stort tryck på de stora mässorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in