2014-12-21, 20:49
Medlem
Boblovebudss avatar
Ni som läser på GU, tycker ni inte att mats är förbannat lik Leif GW Persson, lite ot kanske men tycker ändå att likheten är såpass slående att jag måste höra vad ni tycker.

Menar inte bara utseende men också hur han talar, för sig mm.
Citera
2014-12-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Ni som studerar juridik eller vill börja, går ni utbildningen med tanke på jobben/statusen ni kan få i framtiden, eller har ni ett genuint intresse för just ämnet juridik?

Intresse, skulle jag säga. Inte ett strikt intresse för juridik dock; ett allmänt samhällsintresse vore nog en mer rättvis beskrivning. Hade lika gärna kunnat läsa pol.kand, internationella relationer eller liknande, men arbetsmarknaden är som så ofta en faktor även här. Men missförstå mig inte, juridik är kul.

Känner igen mig i det Alter-egon skriver också.
Citera
2014-12-21, 22:58
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Intresse för min del. Även lite för att det är en bred utbildning!
Trevligt!
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Jag är intresserad av juridikens bakomliggande principer, och juridiken som verktyg för att styra samhället. Med andra ord; juridik utifrån filosofiska och politiska utgångspunkter.

Det mer partikulära, som renodlad regeltillämpning eller själva systemet i sig (frigjort från dess växelverkan med samhället/politiken) är fruktansvärt tråkigt.

Ju mer man går från det allmänna (som är roligt) till det partikulära, desto mer outhärdligt tråkigt blir det. Folk som uppskattar just det senare är väldigt speciella människor.

För övrigt tycker jag inte det är lämpligt att gå direkt från gymnasiet till juristprogrammet. Man skulle med fördel kunna ha två års arbetslivserfarenhet som krav, som psykologprogrammet hade fram till för några år sedan.
Intressant, jag har tidigare inte kunnat se juristutbildningen på det sättet du beskrev nu, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Intresse, skulle jag säga. Inte ett strikt intresse för juridik dock; ett allmänt samhällsintresse vore nog en mer rättvis beskrivning. Hade lika gärna kunnat läsa pol.kand, internationella relationer eller liknande, men arbetsmarknaden är som så ofta en faktor även här. Men missförstå mig inte, juridik är kul.

Känner igen mig i det Alter-egon skriver också.
Intressant post det här med. Tack för svaren.
Citera
2014-12-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Trevligt!

Intressant, jag har tidigare inte kunnat se juristutbildningen på det sättet du beskrev nu, tack.

Intressant post det här med. Tack för svaren.

Betänk dock, baserat på vad jag upplevt, att utbildningen i stor utsträckning är inriktad på regeltillämpning snarare än frågor kring juridikens roll i samhället osv. Sen tror jag att det är bra för en själv att ha intresse av juridiken i ett större perspektiv, men du kommer bli besviken om du skulle tro att utbildningen i någon betydande omfattning pysslar med sådana frågor.
Citera
2014-12-21, 23:28
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigFelaktig
Betänk dock, baserat på vad jag upplevt, att utbildningen i stor utsträckning är inriktad på regeltillämpning snarare än frågor kring juridikens roll i samhället osv. Sen tror jag att det är bra för en själv att ha intresse av juridiken i ett större perspektiv, men du kommer bli besviken om du skulle tro att utbildningen i någon betydande omfattning pysslar med sådana frågor.
Självklart. Jag själv är inte intresserad av att studera juridik utan jag var mer intresserad av hur studenterna/blivande studenterna på juristprogrammet ser på sina studier, hade nämligen lite fördomar.
Citera
2014-12-22, 16:39
Medlem
Statistiken för CA 22.5hp SU har kommit.

AB 19.37 procent
BA 19.72 procent
B 0.346 procent
B 30.44 procent
U 0.692 procent
U 29.41 procent

Brukar det vara så många U? För egen del blev det just en ännu bättre jul...
Citera
2014-12-22, 17:17
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Statistiken för CA 22.5hp SU har kommit.

AB 19.37 procent
BA 19.72 procent
B 0.346 procent
B 30.44 procent
U 0.692 procent
U 29.41 procent

Brukar det vara så många U? För egen del blev det just en ännu bättre jul...

Fick B, precis på rövhåret från U. Kan ju omöjligt säga att jag är nöjd, men ändå skönt att man klarade den med tanke på den stora andelen som inte gjorde det
Citera
2014-12-22, 19:51
Medlem
Har sökt en 30p fristående kurs till våren utöver juristprogrammet, någon som vet om man måste anmäla detta till studierektor/vägledare för att inte förlora sin plats/få dispens att plugga båda med tanke på att taket egentligen är 45hp/termin?
Citera
2014-12-22, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Har sökt en 30p fristående kurs till våren utöver juristprogrammet, någon som vet om man måste anmäla detta till studierektor/vägledare för att inte förlora sin plats/få dispens att plugga båda med tanke på att taket egentligen är 45hp/termin?
Taket är inte 45 hp/termin; det taket gäller enbart för antagning per termin. Du är redan antagen, utan att behöva ansöka, till de 30 hp/termin som juristprogrammet innebär.
Citera
2014-12-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Taket är inte 45 hp/termin; det taket gäller enbart för antagning per termin. Du är redan antagen, utan att behöva ansöka, till de 30 hp/termin som juristprogrammet innebär.

Ah! Tack!
Citera
2014-12-22, 22:43
Medlem
Kausalitets avatar
Hört att ni har en termin som kallas "Väggen". Stackars satar.

/Pol,kand-student.
Citera
2014-12-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Hört att ni har en termin som kallas "Väggen". Stackars satar.

/Pol,kand-student.

Ja, och er vägg kommer väl inte förrän ni utexaminerats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in