Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Hur vetifierar du att en profet är från Gud?
Genom att läsa skriften och se vad den innehåller. Sedan jämför jag skriften med alla andra filosofiska, vetenskapliga, samhälleliga, ekonomiska, militära, sociala skrifter. Om profeter kommer med skrifter som inte överträffar alla andra mänskliga skrifter och om skrifterna innehåller sådant som går emot sunda förnuftet eller inte stämmer överens med de inbyggda moraliska, kunskapsmässiga egenskaper som är inbyggd i oss människor är jag beredd att revidera mina tankar angående profeten och skriften i fråga. Men tanken på att det existerar en allsmäktig Gud kommer jag aldrig att revidera eftersom ju mer jag funderar på det desto mer blir jag övertygad. Jag kan inte sluta förundras över vår egen kropp.
Det är minst sagt häpnadsväckande hur alla organ är placerade på bästa sätt hur var och ett av organen sköter sitt arbete dag in dag ut, hur kroppen hela tiden arbetar för att harmonin och balans bevaras i kroppen, hur temperaturen regleras, hur ögonen anpassar sig till avstånd och ljusets styrka, hur cellerna agerar och reagerar, hur njurarna rensar blodet, hur alla dessa artärer, vener, och pulsåder är placerade och ser ut precis som kablar i en bil, hur blodet transporterar syre, salt, och andra ämnen, hur olika hormoner sätts igång beroende på situation och miljö, hur blodet koagulerar sig när en skada har skett, hur hjärtat är byggt och hur blodet rinner i rätt riktning och hur klaffar stängs och öppnas.
Hur ett foster utvecklas i magen av en droppe sädesvätska, hur det bildas ett skydd runt livmodern så fort en spermie har hittat in så att resterande inte ska tränga sig igenom. Hur av denna droppe bildas ögon, öron, hjärta, hjärna, njurar, lungor osv.
Hur hjärnan som väger några 100 gram kan åstadkomma så mycket, hur människan kan tänka sig det abstrakta, hjärnan och dess förmåga kan jag skriva flera A4 om. Vi lämnar kroppen för tillfället.
Hur vårt solsystem är skapat, Hur väl passande avståndet mellan solen och jorden är, hur andra planeter stjärnor simmar i rymden. Det är mycket som bevisar mycket starkt att endast en entitet vars förmåga och kunskap vi människor aldrig förstår kan åstadkomma nåt sånt. Allt annat svar är bara dumdristiga.
Läs upp i din Herres namn, som skapat, som skapat människan av en hängande droppe"
(Koranen 96:1,2)
"Vi hava förvisso skapat människan av en sammanblandad droppe för att pröva henne, och vi hava givit henne hörsel och syn "
(Koranen 76:2)
Så skapade vi den hängande droppe till en köttklump (stor som en munsbit), så skapade vi köttklumpen till ben och beklädde benen med kött, och sedan danade vi henne genom en andra skapelse "
(Koranen 23:14)
"Hans bud då han vill en sak, består blott däri, att han säger: " Varde! till den och så varder det"
(Koranen 3:46)