2014-12-21, 12:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Golf är ingen sport, det är ett spel.
Om golf räknas så kan svenske mästaren i bordshockey eller coronne komma med på listan.

Njaee... visst är moderatbandy en sport, isf tycker jag curling m fl är och tassar i utmarkerna och tangerar coronne och dart.

För att återgå till topic, men ändå anknyta till det du skriver, mycket tveksamt att som DN gjort blanda in trav i detta...
Citera
2014-12-21, 13:34
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur ser egentligen juryns sammansättning ut?
Det är tidigare och nuvarande sportchefer på DN.
Citera
2014-12-21, 13:35
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Golf är ingen sport, det är ett spel.

Mer sport än innebandy i alla fall.

Edit: och Zlatan kommer förmodligen hamna framför Stenmark.
Senast redigerad av gato12 2014-12-21 kl. 13:40.
Citera
2014-12-21, 13:49
Medlem
DN:s lista släppt till plats 5 om ni vill kika.

http://mobil.dn.se/sport/150-basta-svenska-idrottarna-genom-tiderna-14-5/
Citera
2014-12-21, 14:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det är tidigare och nuvarande sportchefer på DN.

Jo, det vet jag men frågan är hur stor spridningen är där i kunskap och intressen. Jag ser inte de människorna som några auktoriteter egentligen. DN:s sportsidor har aldrig varit särskilt bra.
Citera
2014-12-21, 14:15
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelben
DN:s lista släppt till plats 5 om ni vill kika.

http://mobil.dn.se/sport/150-basta-svenska-idrottarna-genom-tiderna-14-5/

Så topp fyra utgörs således alltså av Borg, Zlatan, Waldner och Sörenstam. Tror ni de sätter Zlatan främst?
Citera
2014-12-21, 14:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Så topp fyra utgörs således alltså av Borg, Zlatan, Waldner och Sörenstam. Tror ni de sätter Zlatan främst?

Ja, det måste ju vara dessa 4, eftersom de ännu inte är listade. Kul att Waldner är med.

Om man talar om total prestation så skulle jag lista dessa 4 i denna ordning:
1.Borg
2.Sörenstam
3.Waldner
4.Zlatan

Men troligtvis är 1:a-platsen vikt för Zlatan. Bra fotbollsspelare, men kanske kommer in som 3-4 bland Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna.
Citera
2014-12-21, 14:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Den mest prestigefulla årliga listan görs ju av AP, alltså "Associated Press Athlete of the Year" och där hittar vi bland Ali, Carl Lewis, Gretzky... Annika Sörenstam (3 år på raken), Gunder Hägg (-43, mitt under brinnande krig iofs) samt Ingemar Johansson (-59).

Då - när Tors hammare landade på Floyds käke - var det en åskknall som skakade hela världen. Boxningen var då den i särklass största individuella sporten - och tungvikten mest prestigefull, och det bältet han tog "enhetligt".

Ger mig fan på att det trots att majoriteten jordbor inte ens vara födda 59 vandrar fler på den här planeten som känner till Ingo än det gör som minns Klyftan... ok, en dampig supertalang som skickligt utnyttjar det faktum att mångkamp bland tjejerna aldrig har och aldrig kommer att bli någonting att hänga i julgranen - det var ju därför som hon satsade på längd, men misslyckades, det var ju en "riktig" gren. Och nu är Klyftan större än The Undisputed Heavyweight Champion of the World? My ass...
Citera
2014-12-21, 14:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77

Finns inte en chans att de har Zlatan som etta, han blir snarast fyra.

Borg
Waldner
Sörenstam
Zlatan
Citera
2014-12-21, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Finns inte en chans att de har Zlatan som etta, han blir snarast fyra.

Borg
Waldner
Sörenstam
Zlatan

Håller med om ettan och fyran men jag tror DN lägger Sörenstam före Waldner mest pga att hon var överlägsen i sin sport ett tag och tävlade mot män. JO är före på min men tror DN tänker annorlunda.
Citera
2014-12-21, 14:58
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jo, det vet jag men frågan är hur stor spridningen är där i kunskap och intressen. Jag ser inte de människorna som några auktoriteter egentligen. DN:s sportsidor har aldrig varit särskilt bra.

Spridningen i kunskap och intressen vet jag ingenting om. Det här är i alla fall hela listan på vilka det är, om du inte sett den också:

Citat:
Juryn

Juryn består av tidigare och nuvarande sportchefer på DN:

Bobby Byström (rådgivare per telefon),
Jonas Nystedt,
Conny Thelenius,
Johan Esk,
Anders Steinvall,
Anders Nordlund,
Lars Axelsson,
Nils Palmgren,
Göran Löwgren och Martin Fransson
http://www.dn.se/sport/johan-esk-varsagod-en-lista-att-gilla-eller-hata/
Citera
2014-12-21, 17:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Esk motiverar en placering och skriver lite om reaktionerna på listan. Sätter inom spoiler för säkerhets skull eftersom det är en placering högre upp än nio (dit nedräkningslistan kommit) och namnet syns i länken:

Edit: Det rör sig inte om någon av platserna 1-4. Krångligt det här att de är på olika ställen i olika format.
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-21 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in