Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Till dig och den andra grisen. Det handlar inte om hur vida många av dessa dramas som får så här pass digra konsekvenser. Det handlar om att ni är helt ute och snedcyklar som försöker göra den här sortens beteende till någon form av 'norm' för människor i relationer. Då det inte finns något helst stöd att det skulle förhålla sig på det viset.

Beter du dig som ett svin regelbundet ska du inte bli förvånad om det får konsekvenser för dig, sen hur digra dessa konsekvenser blir beror helt och hållet på vad för ''spelpjäser'' du valt att leka med. I detta fallet var det en rad trista omständigheter som utgjorde att detta markerade tillfället det gick helt över kanten.

Det berodde på JHs personlighet. Att det slutade på detta sätt. Endast hon är ansvarig för brottet.

Enligt mig.
Citera
2014-12-20, 20:18
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Till dig och den andra grisen. Det handlar inte om hur vida många av dessa dramas som får så här pass digra konsekvenser. Det handlar om att ni är helt ute och snedcyklar som försöker göra den här sortens beteende till någon form av 'norm' för människor i relationer. Då det inte finns något helst stöd att det skulle förhålla sig på det viset.

Beter du dig som ett svin regelbundet ska du inte bli förvånad om det får konsekvenser för dig, sen hur digra dessa konsekvenser blir beror helt och hållet på vad för ''spelpjäser'' du valt att leka med. I detta fallet var det en rad trista omständigheter som utgjorde att detta markerade tillfället det gick helt över kanten.

Varför kallar du oss grisar? bara för att jag poängterar att svinigt beteende inte är ovanligt i ung ålder. Har aldrig sagt att det är normen.

Det markerade: Ja den trista omständigheten kallas för JONNA HENNINGSSON. Det är hon som bär 100% ansvar för vad som hände den morgonen.

Det är kul att du beskriver ett planerat mord som: "gick helt över kanten" vilket jäkla stolpskott.
Senast redigerad av shponglad 2014-12-20 kl. 20:20.
Citera
2014-12-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag försöker inte göra något sådant till en norm..

90% av Sveriges befolkning var det visst någon som sa tidigare.

Citat:
Dock har det alltid förekommit, förekommer i detta nu och kommer alltid att förekomma.

Absolut, men det är UNDANTAG inte REGEL.

Citat:
Tror du JA hade betett sig såhär om han visste det skulle resultera i ett styckmord? Tror du han kommer bete sig likadant i framtiden?

Självklart hade han ej kunnat förutsäga att det skulle få så enormt digra konsekvenser, och det är det heller ingen som påstått. (jag har definitivt inte gjort det) Enda jag sagt är att väljer att du spela spelet på det viset så skall du absolut inte bli förvånad om det får konsekvenser. Graden på dessa konsekvenser beror helt på spelpjäserna, och i detta fall var ena spelpjäsen betydligt mer skadad än någon någonsin kunnat föreställa sig.
Citera
2014-12-20, 20:35
Medlem
Citat:
Jag försöker inte göra något sådant till en norm. Dock har det alltid förekommit, förekommer i detta nu och kommer alltid att förekomma. För egen del och mina vänner, tjejkompisar och ex var det väl sisådär 25 år sedan. Alla växer väl till sig och mognar. Tror du JA hade betett sig såhär om han visste det skulle resultera i ett styckmord? Tror du han kommer bete sig likadant i framtiden?
Svin och svin, varför hängde mördaren fast vid "svinet" då? Det är väl lika lätt för henne att släppa honom som för honom att börja bete sig något mognare?

Hon är ju dum i huvudet om hon fann sig i den semi-relationen. Oavsett vad han säger, sagt och lovat. Själv hade jag tackat, packat och dragit dag 2.

Att prata med två tjejer – samtidigt – om att skaffa barn och hus och flagga att killen önskar stadigvarande relation med – båda. Nej, sånt händer inte hela tiden överallt och jämt. Möjligtvis I din omgivning..

Du frågar ifall JA även I framtiden kommer att bete sig på det här bedräliga och svekfulla sättet. Tja. Bästa sättet att sia om någons framtida beteende är väl att titta på hans tidigare beteende.. som vår vän Dr Phil säger..

En normal människa undviker inte att beter sig bedrägligt endast ifall det resulterar I ett styckmord. Var och en av oss har en inre kompas som hjälper oss att bete oss hyggligt gentemot varandra OAVSETT vad som står I lagboken. Enligt dig är det däremot så att det som inte uttrycken är förbjudet I lag – är tillåtet..

Männsikors psyke är något man ska handskas med varsamt. Det är lättare att knäcka någon än man anar. Som vi ser nu är JA själv “helt knäckt”. Hela hans familj är knäckt. Trots att de inte är släktingar till BO.. De orkar inget..

Personer som är uppvuxna under omständigheter där de har saknat kärlek och omsorg är oändligt sugna på det I vuxen ålder. De gör “vad som helst” för att få ingå I en gemenskap och känna sig älskade.

Utnyttjar man detta (vilket JA bevisligen gjorde sen flera år tillbaka I med LL) så är man ett svin. Man beter sig som ett svin – och förtjänar att behandlas som ett svin.

JA skulle ha kunnat råka illa ut själv. Tänk om styckmörderskan hade klippt av en viss kroppsdel på honom..

Rättvisare och mindre dramatiskt. Och ingen någon större förlust för någon.
Citera
2014-12-20, 20:39
Medlem
exhilists avatar
hej har domen kommit ut ännu på nätet ? har inte hittat länk till domen!
Citera
2014-12-20, 20:41
Medlem
Citat:
90% av Sveriges befolkning var det visst någon som sa tidigare.

Absolut, men det är UNDANTAG inte REGEL.

Självklart hade han ej kunnat förutsäga att det skulle få så enormt digra konsekvenser, och det är det heller ingen som påstått. (jag har definitivt inte gjort det) Enda jag sagt är att väljer att du spela spelet på det viset så skall du absolut inte bli förvånad om det får konsekvenser. Graden på dessa konsekvenser beror helt på spelpjäserna, och i detta fall var ena spelpjäsen betydligt mer skadad än någon någonsin kunnat föreställa sig.

JA trodde sig ha "situationen under kontroll" eftersom han visste att båda tjejerna hade redan tidigare "förlåtit honom" och tagit honom tillbaka efter svinerierna. Han trodde att han kände deras karaktärer och svaga psyken..

Möjligtvis skulle de gråta lite och tävla om vem som skulle ge den bästa avsugningen - men inget mer allvarligt än så.

Nu vart det inte så. En av dem fick nog.

Det går inte att urskilja players på utseende. Lika lite som det går att urskilja psykon.

JA har förhoppningsvis fått sig en tankeställare. Trampar han någon tjej på tårna i framtiden då kan han själv mista hela foten..
Citera
2014-12-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Kriterier på maladaptiv stressreaktion

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=anpassningsst%F6rning%2C+traumatisk+krisre aktion%2C+maladaptivt+stressyndrom

Stämde ju rätt bra in på JH i alla fall.
Undrar hur de kan ge henne den diagnosen och ändå vara helt frisk?
Det går inte ihop i verkligheten med att vara frisk och sjuk samtidigt
Citera
2014-12-20, 20:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exhilist
hej har domen kommit ut ännu på nätet ? har inte hittat länk till domen!
12 minuter efter att den meddelades. (FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.
Citera
2014-12-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
i flera stycken..

Rimmar inte riktigt men skulle ha kunnat vara JA istället..

Det är kanske insikten om detta som har gjort honom arbetsoförmögen för resten av livet. Kan inte tänka mig att han sörjer LL särskilt mycket med tanke på hur illa han behandlade henne när hon fortfarande var vid livet.

Att JA höll på och velade mellan JH och LL, är ju för att de båda tillät det. Ingen av dem ville avstå från honom, trots att han hattade än hit än dit. Alla tjejer bönar inte om att en kille ska bestämma sig för vem han vill ha, utan väljer kanske istället att säga "tack för mig och adjö!"

Jag njuter inte av att JA mår dåligt idag, eller ser det som ett straff han förtjänar. Jag personligen tycker att han rent moraliskt gjort fel, men inte så till den grad att han ska rullas i tjära och fjädrar. Att det här triangeldramat slutade i en fruktansvärd tragedi för Lovisa och hennes anhöriga, bär Jonna ensam ansvaret och skulden för.
Citera
2014-12-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som jag har skrivit tidigare tror jag att det är ett sätt att få rätt strafflängd utan att dissa psykologuttalandet. Det är svårt att inte ge knäppskallerabatt när psykologen har uttryckt sig så starkt. Om man ändå tycker att det inte blir rätt med knäppskallerabatt, har man möjligheten att lägga på griftefriden separat. Men det är ett ovanligt och kufiskt sätt att göra det på, och man ska inte tro att hovrätten självklart kommer att använda den habrovinkeln. Vilket innebär att det finns en risk för att det bara blir 14 år i hovrätten, i och med att tingsrättens bedömning att straffvärdet i sig är 16 år stämmer bra med praxis.

Ahh så det var det du menade med "baklängesdom" ungefär.
De har alltså dömt först och sedan anpassat straffets längd och dom till vad som passar.....ungefär.
Om jag förstår dig rätt.

För det känns ungefär så bakvänt när man försöker förstå rättens bedömning
För läser man psykologens utlåtande och vad Maladaptiv Stressreaktion så är hon ju inte frisk utan sjuk , men ändå är hon frisk.

Det går inte ihop?
Citera
2014-12-20, 20:54
Medlem
Citat:
Då skulle så gott som alla mina, och dina, nära och kära ha åkt baklucka flera gånger redan.
Hans beteende är inte atypiskt för fem öre. Den som säger något annat ljuger.

JO , han ÄR en skitstövel.
Men nej han har inte begått något brott.
Din inställning är naiv och barnslig.

Se den stora bilden , ingen är vinnare.
Men att bara säga att man ska pissa på JH:s grav
Stupid helt och hållet , väx upp.

Man kan ha skuld utan att ha begått ett brott
Hade det varit endast ett indisiefall hade det betytt mer.

Det enda du gör i tråden är att söka bråk.
Citera
2014-12-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Att JA höll på och velade mellan JH och LL, är ju för att de båda tillät det. Ingen av dem ville avstå från honom, trots att han hattade än hit än dit. Alla tjejer bönar inte om att en kille ska bestämma sig för vem han vill ha, utan väljer kanske istället att säga "tack för mig och adjö!"

Jag njuter inte av att JA mår dåligt idag, eller ser det som ett straff han förtjänar. Jag personligen tycker att han rent moraliskt gjort fel, men inte så till den grad att han ska rullas i tjära och fjädrar. Att det här triangeldramat slutade i en fruktansvärd tragedi för Lovisa och hennes anhöriga, bär Jonna ensam ansvaret och skulden för.

Håller helt med dig.

JA bär inte skulden för att JH mördar LL och dessutom styckar henne!

Det är väl ingen "normal" reaktion? Att bli sur, slänga igen dörren, säga tack och adjö. Det är en normal reaktion.

Som man kan förvänta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in