Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 21:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Håller helt med dig.

JA bär inte skulden för att JH mördar LL och dessutom styckar henne!

Det är väl ingen "normal" reaktion? Att bli sur, slänga igen dörren, säga tack och adjö. Det är en normal reaktion.

Som man kan förvänta sig.
Ja du har rätt, tack och lov. JH har ju flippat ur fullständigt och kommer att få betala dyrt för det. Själv lutar jag åt livstid eller ännu hellre vård då jag tycker att det kan finnas en viss risk för återfall som kan vårdas bort. Med det sagt så kan jag ändå reta mig som satan på de i tråden, tex spånglad och Grandiflosklo med flera, som tolkar allting i absolut värsta tänkbara vinkel för GM, som om hon vore djävulens dotter. GM har ju levt ett helt vanligt liv utan några särskilda "myndighetskontakter" överhuvudtaget så det verkar inte vara så enkelt (om det nu nånsin är det) att GM är ond rakt igenom. Ja hon har begått en helt ofattbar ond handling och förhoppningsvis så gör hon inte om det.
Citera
2014-12-20, 23:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
JO , han ÄR en skitstövel.
Men nej han har inte begått något brott.
Din inställning är naiv och barnslig.

Se den stora bilden , ingen är vinnare.
Men att bara säga att man ska pissa på JH:s grav
Stupid helt och hållet , väx upp.

Man kan ha skuld utan att ha begått ett brott
Hade det varit endast ett indisiefall hade det betytt mer.

Det enda du gör i tråden är att söka bråk.

Han är en skitstövel ja, det har jag och många med mig varit också.
Dock har han ingen skuld i detta, då agerandet i norm inte riskerar generera ett styckmord.
Det är som om jag är skyldig kollegan 5000:- och hela tiden kommer med svepskäl och undanflykter, för att slippa betala, och han eller hon dyker upp på jobbet med ett maskingevär och skjuter ihjäl ett antal människor.

Skulle jag då ha skuld i ett massmord? Tja, förvisso. Skulle jag må dåligt? Självklart, det vore traumatiserande.
Skulle jag känna skuld för massmordet?
Inte ett smack.
Citera
2014-12-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är som om jag är skyldig kollegan 5000:- och hela tiden kommer med svepskäl och undanflykter, för att slippa betala, och han eller hon dyker upp på jobbet med ett maskingevär och skjuter ihjäl ett antal människor.

Den där liknelsen haltar på så många olika nivåer att det inte ens är roligt.
Citera
2014-12-20, 23:37
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip

Kollegan satt ju faktiskt i en tuff situation som hen inte rådde över, han kanske inte hade råd och blev otroligt nedstämd och pressad samtidigt.
Och då rann det liksom bara över, hoppsan sådär bara, blev lite fel bara och "kaos och panik" och nu är hela färgavdelningen på bauhaus döda.
Men vaddå, kollegan är väl en helt normal människa som sattes under så stor press så hen var bara tvungen att lösa problemet, det tyder på en handlingskraftig person.

Den som bör skulden borde vara ledningen på bauhaus som inte gav den där löneförhjningen, så nu tvingades kollegan in i den där incidenten, sådär lite snabbt på sniskan

Dip logik
Citera
2014-12-20, 23:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip

Hur haltar den i jämförelse?
Citera
2014-12-21, 00:12
Medlem
skillemandinkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
http://www.expressen.se/nyheter/miss...-larmsamtalet/
Länken finns inte
Citera
2014-12-21, 03:29
Medlem
Citat:

Citat:
Citera
2014-12-21, 03:46
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Då är väl jag undantaget som bekräftar regeln. Jag blev tillsammans med min första pojkvän när jag gick i nian, och vi var ihop i 2 år. Inte för att jag sökte trygghet och omsorg som jag inte fick hemma, utan helt enkelt för att jag var kär. Däremot hade jag kompisar, både killar och tjejer, som inte hade pojk eller flickvänner, som ägnade sig åt betydligt "värre" saker än vad vi gjorde.

Nä, jag har också haft en kille från 9:an till efter gymnasiet. Jag har inga psykologiska problem alls och har aldrig haft. Jag träffade bara en kille jag blev kär i som blev kär i mig med. Vi gjorde inte sexuella saker med varandra förrän jag var 17, alltså 2 senare. Vi delade andra aktiviteter. Jag känner mig inte konstig och jag har bra kontakt med min familj. Vet inte varför det anses avvikande.
Citera
2014-12-21, 03:50
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Om jag ser till vad som står om akut stressreaktion i Wikipedia, så verkar det inte stämma särskilt bra överens med vad som hänt här. Dessutom borde väl det uppmärksammats vid RPU:n.

Men vi får väl se om detta tas upp i domen på något sätt. Jag gissar på inte alls.

Vad har det med saken att göra? En dålig planering är fortfarande en planering.

För övrigt behöver man knappast vara barnslig och naiv för att tro att man ska kunna däcka någon genom ett slag i bakhuvudet med en hammare...

Före det har du ingen aning, för du vet inte hur de inblandade har levt sina liv ända fram tills dagen JH mördade LL.

Och inte heller spelar det någon roll, eftersom ett brutalt mord trumfar all annan mer vardaglig taskighet. Därför är JH värst i det här sällskapet, såvida inte någon av de andra också mördat utan vår kännedom.

Jag kan inte ta in stress faktorn riktigt. När hon står i Hällasbrottet och dumpat en styckad person textar hon en
Kollega och undrar om hon kan ta hennes pass dagen efter?? Öhhh hon känns så utstuderad så jag ryser
Citera
2014-12-21, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Att mörda någon och stå ut med styckningen och hanteringen av likdelarna tror jag kräver något av följande:

- Bristande empati
- Hög motivation (hat, vinning)
- Psykisk sjukdom

Incitamenten kan variera, om vi ska försöka sammanfatta alla fall. Det finns tveklöst mer eller mindre professionella mördare som utan skrupler slaktar sina offer, på ett mer eller mindre affärsmässigt, alltså överlagt och kallt instrumentellt vis (drogkartellerna i Mexiko kanske kan vara exempel på det). Perversa lustmördare är sällsynta. Psykossjuka samt drogmissbrukare är möjliga grupper.

För JH:s vidkommande tycks det vara en simpel svartsjukehistoria. Men åtgärden är förvisso extrem.
Citera
2014-12-21, 05:34
Medlem
Domen berättar:
Citat:
Jonna Henningsson var i trapphuset utrustad med hovslagarhammare, förskärare och sprutor. Under händelseförloppet i lägenheten har samtliga redskap använts. Runt flera av de stickhål som blivit resultatet av sprutorna kan det urskiljas underhudsblödningar, vilket enligt Johan Berge indikerar att blodet cirkulerat vid angreppet. Lovisa Lindh har således, i vart fall inledningsvis, varit vid liv när hon stuckits av Jonna Henningsson med spruta.

Citat:
Det sätt på vilket hammaren och förskäraren/kniven använts kan allmänt sett anses vara förenat med livsfara. Det är därutöver klarlagt att samtliga tillhyggen använts upprepade gånger och att både hammaren och förskäraren/kniven använts med stor kraft. Vid denna bedömning har det också betydelse att Jonna Henningsson gått iväg och hämtat en skarpare kniv för att Lovisa Lindh inte blev tyst av den kniv Jonna Henningsson själv hade med sig. Det har sammantaget varit fråga om ett mycket hänsynslöst agerande som talar för att Jonna Henningsson uppvisat en likgiltighet inför Lovisa Linds liv.
"som talar för att Jonna Henningsson uppvisat en likgiltighet..." No shit, Sherlock.

Citat:
Med tanke på att Lovisa Lindh angreps utanför lägenhetsdörren, att hon då först i vart fall måste ha gått upp från sängen och tagit på sig kläderna samt att angreppet måste ha pågått under en inte obetydlig tid, måste Jonna Henningsson ha ringt till Lovisas telefon i mycket nära anslutning till den tidpunkt då Lovisa Lindh slutligen avled. Jonna Henningsson har själv berättat att hon ringde till Lovisa Linds telefon för att kunna stänga av den. Tingsrätten anser att ett sådant övervägande så kort tid efter en händelse av den karaktär som nu behandlas kräver i vart fall visst mått av insikt och tankeförmåga. Även detta talar för ett likgiltighetsuppsåt.

Någon som kan förklara för mig vad som menas med "för att kunna stänga av den"? Ringa för att stänga av, qué?

Citat:
...medför det sagda sammantaget att det är ställt utom rimligt tvivel att Jonna Henningsson hade uppsåt att beröva Lovisa Lindh livet. Jonna Henningsson ska därför dömas för mord eller dråp.

Citat:
Vid en helhetsbedömning av omständigheterna före och under själva händelseförloppet
anser tingsrätten att gärningen inte kan anses som mindre grov. Jonna Henningsson ska därför dömas för mord.

Citat:
Den fråga tingsrätten har att ta ställning till är om Jonna Henningsson ska dömas
särskilt för brott mot griftefriden. Enligt svensk rätt, ska man i vissa fall, inte dömas för brott som utgör en del av eller ett led i andra brott. Normalt döms den tilltalade i sådana situationer för det allvarligaste brottet och resterande brottslighet konsumeras av huvudgärningen.

Citat:
En efterföljande hantering av en kropp efter ett mord kan ofta ha en sådan naturlig koppling till mordbrottet att det inte är rimligt att även döma för brott mot griftefriden. Det torde då främst handla om en hantering som enbart syftar till att undgå upptäckt. Men om det däremot även finns ett betydande inslag av ytterligare kränkning av den avlidne och dennes anhöriga bör det kunna dömas särskilt för brott mot griftefriden...

Citat:
Tingsrätten anser att det varit fråga om ett synnerligen skymfligt agerande med Lovisa Lindhs kropp som medfört ett betydande inslag av ytterligare kränkning av såväl Lovisa Lindh som dennas anhöriga. Jonna Henningsson ska därför dömas särskilt för brott mot griftefriden.

Ja, styckningen, förvaringen av kroppsdelarna i bilen medan städningen pågick och sedan några timmar på jobbet och likdelarna låg kvar i bilen under tiden.

Citat:
Utredningsteamet har funnit att Jonna Henningsson inte har begått den åtalade gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, att hon vid tiden för undersökningen inte hade en allvarlig psykisk störning och att det därmed inte finns medicinska förutsättningar att överlämna Jonna Henningsson till rättspsykiatrisk vård. Som tingsrätten redogjort för i det föregående har undersökningen visat att Jonna Henningsson vid gärningen uppfyllde kriterierna för den psykiatriska diagnosen maladaptiv stressreaktion (krisreaktion).

Citat:
Högsta domstolen konstaterade att straffvärdet för ett normalfall av mord bör var fängelse 14 år. Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på 18 år inte är tillräckligt. Exempel på när livstidsstraffet kan komma ifråga är situationer då gärningsmannen mördat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen
försvårande. För att straffet ska bestämmas till fängelse 16 år bör det krävas att omständigheterna sammantagna tydligt talar för ett högre straff medan fängelse 18 år bör tillämpas endast i de fall då omständigheterna är mycket försvårande.

Citat:
Jonna Henningsson har vidare utdelat ett flertal slag i Lovisa Lindhs huvud med hammare och tilldelat henne ett stort antal hugg och stick. Händelseförloppet har pågått under en inte obetydlig tid och måste ha varit förenat med stor dödsångest och ett betydande lidande för Lovisa Lindh. Omständigheten att Jonna Henningsson lämnat Lovisa Lindh och gått till vardagsrummet för att där hämta en jaktkniv, som Jonna Henningsson därefter huggit Lovisa Lindh med, tyder också på ett hänsynslöst beteende.

Tingsrätten framhåller dock att Jonna Henningsson endast uppfyller kriterierna för ett likgiltighetsuppsåt under hela händelseförloppet och att det således inte rört sig om ett planerat agerande. Detta måste få stor betydelse vid bedömningen av straffvärdet. De omständigheter som tingsrätten nu redogjort för innebär att det finns skäl att bestämma straffvärdet till fängelse 16 år.

"endast uppfyller kriterierna för ett likgiltighetsuppsåt..." Jo tjena.

Citat:
Genom Thomas Nilssons vittnesmål har det dock framkommit med önskvärd tydlighet att Jonna Henningssons psykiska hälsotillstånd påverkade händelseförloppet. Det måste därför anses klarlagt att Jonna Henningsson till följd av psykisk störning eller sinnesrörelse haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Sammantaget innebär det sagda att straffvärdet för mordet på grund härav bör sättas något lägre än vad som framgår av föregående stycke.

Pjoskig psykolog.

Citat:
Vid en sammanvägd bedömning anser tingsrätten att straffvärdet för den samlade brottsligheten uppgår till fängelse 16 år.

Som tidigare sagts: knäppskallerabatt och griftefridsbrott, straffet parkerade sig där det parkerade sig. Hovrätten nästa.
Citera
2014-12-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Någon som kan förklara för mig vad som menas med "för att kunna stänga av den"? Ringa för att stänga av, qué?

Ringa först till hennes mobil för att kunna lokalisera var den finns i lägenheten (i hennes handväska) för att sen kunna stänga av den = ta ur batteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in