2014-11-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astalon
Högerregeln och sunt förnuft gäller.

Har du ens läst igenom tråden?
Är det felskyltat, vilket det måste vara om två huvudleder skulle korsas (inte bevisat förekomma än), så gäller endast sunt förnuft. Inte högerregeln.
Citera
2014-11-20, 13:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Också en anledning till att alltid backa IN i garaget, och köra ut.. förutom säkerhetsaspekten att det är bättre att ha bäst uppsikt och styrförmåga/kontroll när man tar sig ut ur garaget än när man ska in i det eftersom eventuella plötsliga hinder(djur, barn, andra trafikanter) med betydligt större sannolikhet uppenbarar sig utanför garaget än inuti det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo det är nog bra att backa in i garaget men jag kan garantera att jag har väldigt bra uppsikt bakåt innan jag kör ut. Förväntade mig att en sådan här kommentar skulle komma pä direkten. Garaget är smalt som tusan, även när man kör in bör man fälla in sidospeglarna. Går att paja dem även om man backar in i garaget och något kan faktiskt dyka upp bakom även då men här ser man faktiskt väldigt bra. Tänker inte lägga ut någon länk för att visa var jag bor.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Ju smalare det är, desto bättre att backa in. Det är faktiskt mycket lättare att ha koll på alla fyra hörnen på bilen

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Då får du också med en del av tänkandet i eco-driiving som är så populärt just nu! Att backa in i en p-ruta anses också vara (en del i) eco-driving.
Tänkte bara berätta att jag backade in i garaget för att testa. För att undvika att backspeglarna skulle skadas fällde jag in dem som vanligt men fick fälla ut dem igen för att se portkanterna ordentligt i mörkret och regnet. Stannade precis innan backspeglarna skulle in och fällde in dem och backade så in sista biten. Tror inte det blev så mycket eco med min körning. Och så blev tvungen att kliva ur bilen på "fel" sida, mot väggen. Trångt som sjutton. Garaget är som sagt smalt. Vi delar två och två utan vägg emellan oss (två).

Men jag gör fel, jag vet det. Ett alternativ kan ju vara att kliva ur bilen och gå in och tända lampan inne i garaget så jag ser bättre, det är lättare att backa ut p g a att man ser bättre. Har inte sett ett barn i området på många år men det kan ju ändå hända och just barn kollar jag alltid efter, min största skräck att köra på någon, både liten och stor. Eller något annat för den delen. Vi har fjärrkontroll till garaget så det går snabbare med den om någon annan vill in eller ut ur sitt garage samtidigt. Men borde väl kliva ur och tända lyset i garaget ändå. Även om vanans makt är kraftfull. Får se hur det går.

Men backa in i parkeringsluckor ska jag göra hädanefter.
Citera
2014-11-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
T
Men jag gör fel, jag vet det. Ett alternativ kan ju vara att kliva ur bilen och gå in och tända lampan inne i garaget så jag ser bättre, det är lättare att backa ut p g a att man ser bättre.

Jag brukar tända dimljuset baktill för att lysa upp om det är mörkt som i ett... och bara bromsljusen inte räcker till. Latmanslösning visserligen, men det funkar bra. Annars är det ju inget fel att installera en starkare backlampa med vitt sken så länge den inte kan tändas med mindre än att backväxeln är i.
Själv står jag i en länga med 10+ bilar med nätvägg mellan typ var 5:e plats byggd enligt 70-talsnormer och mått. Så länge alla parkerar mitt i sina respektive rum är det aldrig några problem att komma i och ur bilarna på båda sidor.
Citera
2014-12-20, 05:29
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ställer frågan än en gång.
Hur ska du veta att den korsande vägen är huvudled? Allt du vet är att din väg är huvudled.
Finns det speciell skyltning jag missat som säger att din huvudled inte är huvud om trafiken kommer från höger?
Snälla, sprid din visdom för ingen annan har kunnat förklara det geniala du just har upprepat.

Tja, hade jag vetat att man inte visste om att den korsade vägen var huvudled så hade det varit svårare att svara på frågan. I sådana fall måste det vara skyltat så att inget misstag begås.
Citera
2014-12-20, 05:30
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Alltid lika intressant när medlemmar kastar sig in i en tråd utan att ha läst något av dom föregående inläggen.

Spännande...du menar att om det kommer en bil från höger så måste den göra en U-sväng och vända?

Alltid lika intressant när medlemmar kommer med dumma frågor.
Nej jag menar inte att någon måste göra en u-sväng, jag menar såklart att personen som kör bilen måste vara noggrann så det inte är någon som kommer från höger, för om högerregeln gäller så måste denna så klart stanna och ge företräde.
Citera
2014-12-20, 10:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Alltid lika intressant när medlemmar kommer med dumma frågor.
Nej jag menar inte att någon måste göra en u-sväng, jag menar såklart att personen som kör bilen måste vara noggrann så det inte är någon som kommer från höger, för om högerregeln gäller så måste denna så klart stanna och ge företräde.

Träna gärna ytterligare på din läsförståelse under julledigheten.

Min fråga var ingen dum fråga, det var en fråga som baserades på din helt felaktiga slutsats att högerregeln gäller på två huvudleder som korsas. Hade du läst inläggen i tråden istället för att kasta dig in i en diskussion som du inte begrep så hade min berättigade fråga aldrig behövt ställas.

Orsak och konsekvens...hört talas om dom begreppen någon gång?
Citera
2014-12-20, 12:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Tja, hade jag vetat att man inte visste om att den korsade vägen var huvudled så hade det varit svårare att svara på frågan. I sådana fall måste det vara skyltat så att inget misstag begås.
Det är faktiskt skyltat i de fallen o den skylten ser ut så här. http://www.vägmärken.se/huvudled-upphor/
Det säger sig självt. Två huvudleder ska inte kunna korsas. Gör de det har någon begått ett stort misstag.
Citera
2014-12-20, 13:56
Medlem
Där jag bor så ansluter en huvudled till E4:an från höger via påfart. Ingen värjningspliktsskyllt eller stopskyllt finns.
Där borde då högerregeln gälla, dvs bilarna på E4:an ska lämna företräde, i praktiken så är det naturligtvis tvärtom.
Citera
2014-12-20, 14:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Där jag bor så ansluter en huvudled till E4:an från höger via påfart. Ingen värjningspliktsskyllt eller stopskyllt finns.
Där borde då högerregeln gälla, dvs bilarna på E4:an ska lämna företräde, i praktiken så är det naturligtvis tvärtom.

Nej, det är inte högerregeln som gäller i det fallet. Det som gäller är ömsesidig anpassning.
Citera
2014-12-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det är inte högerregeln som gäller i det fallet. Det som gäller är ömsesidig anpassning.

Så är det såklart.

Det stora problemet är ju att bilisterna på båda vägarna kör på huvudled, och tror sig inte behöva anpassa sig, på huvudled så har ju alla korsande vägar värjningsplikt.
Citera
2014-12-20, 16:23
Medlem
Citat:

Högerregeln kan ALDRIG gälla på huvudleder. Om högerregeln är tillämpbar, så är vägarna inte huvudleder.

Citat:
Så är det såklart.

Det stora problemet är ju att bilisterna på båda vägarna kör på huvudled, och tror sig inte behöva anpassa sig, på huvudled så har ju alla korsande vägar värjningsplikt.

Det du beskriver är inte korsande vägar.
Citera
2014-12-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Det du beskriver är inte korsande vägar.

Spelar det nån roll?
Huvudled som kommer fram till annan huvudled blir ju samma problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in