Citat:
Ursprungligen postat av
harlequin73
Också en anledning till att alltid backa IN i garaget, och köra ut.. förutom säkerhetsaspekten att det är bättre att ha bäst uppsikt och styrförmåga/kontroll när man tar sig ut ur garaget än när man ska in i det eftersom eventuella plötsliga hinder(djur, barn, andra trafikanter) med betydligt större sannolikhet uppenbarar sig utanför garaget än inuti det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Jo det är nog bra att backa in i garaget men jag kan garantera att jag har väldigt bra uppsikt bakåt innan jag kör ut. Förväntade mig att en sådan här kommentar skulle komma pä direkten. Garaget är smalt som tusan, även när man kör in bör man fälla in sidospeglarna. Går att paja dem även om man backar in i garaget och något kan faktiskt dyka upp bakom även då men här ser man faktiskt väldigt bra. Tänker inte lägga ut någon länk för att visa var jag bor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman71
Ju smalare det är, desto bättre att backa in. Det är faktiskt mycket lättare att ha koll på alla fyra hörnen på bilen

Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Då får du också med en del av tänkandet i eco-driiving som är så populärt just nu! Att backa in i en p-ruta anses också vara (en del i) eco-driving.

Tänkte bara berätta att jag backade in i garaget för att testa. För att undvika att backspeglarna skulle skadas fällde jag in dem som vanligt men fick fälla ut dem igen för att se portkanterna ordentligt i mörkret och regnet. Stannade precis innan backspeglarna skulle in och fällde in dem och backade så in sista biten. Tror inte det blev så mycket eco med min körning. Och så blev tvungen att kliva ur bilen på "fel" sida, mot väggen. Trångt som sjutton. Garaget är som sagt smalt. Vi delar två och två utan vägg emellan oss (två).
Men jag gör fel, jag vet det. Ett alternativ kan ju vara att kliva ur bilen och gå in och tända lampan inne i garaget så jag ser bättre, det är lättare att backa ut p g a att man ser bättre. Har inte sett ett barn i området på många år men det kan ju ändå hända och just barn kollar jag alltid efter, min största skräck att köra på någon, både liten och stor. Eller något annat för den delen. Vi har fjärrkontroll till garaget så det går snabbare med den om någon annan vill in eller ut ur sitt garage samtidigt. Men borde väl kliva ur och tända lyset i garaget ändå. Även om vanans makt är kraftfull. Får se hur det går.
Men backa in i parkeringsluckor ska jag göra hädanefter.