2005-01-14, 08:30
Medlem
Capones avatar
I staden där jag jobbar finns en stor korsning med trafikljus. De senaste dagarna har dock trafikljusen stått och blinkat gult, dvs. de är ur leken för tillfället.

Båda de korsande vägarna är markerade som huvudled, med en sån där gul skylt med vit kant och svart ram, som är formad som en kvadrat som är tippad 45 grader.

Vem har då företräde i korsningen? Kan det vara högerregeln som gäller? Man kan väl inte begära att man ska fatta att även den korsande vägen har huvudled, det kan man ju inte se från den vägen man kör på. Normalt sett kan väl bara den ena vägen vara huvudled?
Citera
2005-01-14, 08:37
Medlem
kookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
I staden där jag jobbar finns en stor korsning med trafikljus. De senaste dagarna har dock trafikljusen stått och blinkat gult, dvs. de är ur leken för tillfället.

Båda de korsande vägarna är markerade som huvudled, med en sån där gul skylt med vit kant och svart ram, som är formad som en kvadrat som är tippad 45 grader.

Vem har då företräde i korsningen? Kan det vara högerregeln som gäller? Man kan väl inte begära att man ska fatta att även den korsande vägen har huvudled, det kan man ju inte se från den vägen man kör på. Normalt sett kan väl bara den ena vägen vara huvudled?

I det läget bör högerregel gälla... men jag kan inte garantera något, bästa vore kanske att ringa och höra med vägverket?
Citera
2005-01-14, 08:41
Medlem
rebbans avatar
Låter väldigt konstigtoch felskyltat.
Två huvudleder ska väl inte kunna korsta varandra?
Men om så är fallet och det inte finns några skyltar som anger v-plikt är det högerregeln.

Låter väldigt farligt för kör man på en huvudled så ska dom andra lämna företräde och i ditt fall kan det bara gå åt helvete om det är två bilister samtidigt som har koll på det och kör där.

Jag lägger min röst på felskyltning
Citera
2005-01-14, 08:42
Medlem
Bom Tombadills avatar
Det skall vara skyltat. Kolla om det inte sitter varnings eller stopp-skylt på trafikljusstolparna.
Citera
2005-01-14, 08:43
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Låter väldigt konstigtoch felskyltat.
Två huvudleder ska väl inte kunna korsta varandra?
Men om så är fallet och det inte finns några skyltar som anger v-plikt är det högerregeln.

Låter väldigt farligt för kör man på en huvudled så ska dom andra lämna företräde och i ditt fall kan det bara gå åt helvete om det är två bilister samtidigt som har koll på det och kör där.

Jag lägger min röst på felskyltning

Exakt, det måste vara felskyltat, det tror jag också. Som sagt så brukar det vara trafikljus som sköter om det där, men de fungerar inte för tillfället.

Ska maila vägverket eller kommunen och höra vad de menar.
Citera
2005-01-14, 08:46
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Exakt, det måste vara felskyltat, det tror jag också. Som sagt så brukar det vara trafikljus som sköter om det där, men de fungerar inte för tillfället.

Ska maila vägverket eller kommunen och höra vad de menar.

Gör det.
Är ju inte helt omöjligt att två huvudleder kan korsas men då måste det ju va skyltat.
Återkom till oss med deras svar.
Citera
2005-01-14, 08:47
Medlem
Hispers avatar
Oberoende om det är skyltat eller ej så måste man på något sätt lösa turordningen om vilka som skall före/efter den andra bilen som kommer på den korsande vägen. Normalt sett är det ju trafiksignalen som löser detta.

Och i det här fallet skulle jag tillämpa högerregeln
Citera
2005-01-14, 08:50
Medlem
rebbans avatar
4 § Om föreskrifter enligt 1 § andra stycket 1 utformas så att huvudleder korsar varandra, skall väjningsplikt eller stopplikt regleras särskilt i korsningen. Särskild reglering behövs dock inte i de fall fordon kommer in på huvudleden utan att byta körfält. Förordning (1999:835).

Dom kan iaf korsa varandra lagligt..
Citera
2005-01-14, 08:58
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
4 § Om föreskrifter enligt 1 § andra stycket 1 utformas så att huvudleder korsar varandra, skall väjningsplikt eller stopplikt regleras särskilt i korsningen. Särskild reglering behövs dock inte i de fall fordon kommer in på huvudleden utan att byta körfält. Förordning (1999:835).

Dom kan iaf korsa varandra lagligt..

Det står dock att väjningsplikten måste regleras, dvs. det måste finnas skyltar. Och det gör det inte, jag har kört i olika riktningar och tittat.

Har kontaktat vägverket nu, får se om de bemödar sig att svara.
Citera
2005-01-14, 09:02
Medlem
Solklart fall ju!

Naturligtvis kan två huvuleder korsas och då skall väjningsplikten regleras - i det här fallet genom trafikljus.

När trafikljus går sönder gäller skyltar, saknas skyltning gäller vägmarkeringar, saknas vägmarkeringar gäller väjningsregler vilket i nämnda fall betyder högerregeln.

Lätt som en plätt!
Citera
2005-01-14, 09:02
Medlem
aac_rippers avatar
Ögonkontakt + sunt förnuft är en början. Annars funkar "störst först"...
Citera
2005-01-14, 09:10
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Solklart fall ju!

Naturligtvis kan två huvuleder korsas och då skall väjningsplikten regleras - i det här fallet genom trafikljus.

När trafikljus går sönder gäller skyltar, saknas skyltning gäller vägmarkeringar, saknas vägmarkeringar gäller väjningsregler vilket i nämnda fall betyder högerregeln.

Lätt som en plätt!

Men det finns ett problem med detta solklara fall.
Om trafikljusen är trasiga och det saknar skyltar vägmarkeringar så är det vanliga reglerna som gäller. Är man då på en huvudled så har anslutande vägar väjningsplikt.
Är det två huvudleder som korsar varandra så kommer det problem. Man kan inte genom nån skyltning se att den andra vägen är huvudled och därigenom använda högerregeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in