2014-12-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Spelar det nån roll?
Huvudled som kommer fram till annan huvudled blir ju samma problem.

Ja, det spelar roll.

Nej, det är inte samma problem. Du kan inte jämföra bananer med persikor.
Citera
2014-12-20, 19:01
Medlem
Två parallella huvudleder som går ihop till en gemensam väg utan skylltar är ju samma grundproblem. Kör du på en huvudled och en angränsande väg går ihop med din så räknar de flesta med att den vägen ska lämna företräde.
Citera
2014-12-20, 22:20
Medlem
Citat:
Två parallella huvudleder som går ihop till en gemensam väg utan skylltar är ju samma grundproblem. Kör du på en huvudled och en angränsande väg går ihop med din så räknar de flesta med att den vägen ska lämna företräde.

Då har du/ni/de dessvärre inte förstått trafikreglerna. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Senast redigerad av Skalman71 2014-12-20 kl. 22:25.
Citera
2014-12-20, 23:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Spelar det nån roll?
Huvudled som kommer fram till annan huvudled blir ju samma problem.
Nej. Då finns skylten jag länkade till. Är det så svårt att fatta delen HUVUD i ordet, huvudled.
En huvudled är överordnad andra vägar.
Återigen för de dom inte fattar, dvs du. Hur ska du veta att vägen som ansluter din huvudled är huvudled o att reglerna för huvudled då inte gäller på huvudleden utan att huvudleden är enderstyrd av högerregel..... Fattar du inte? Det var meningen för du verkar inta vilja fatta ändå.
Citera
2014-12-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nej. Då finns skylten jag länkade till. Är det så svårt att fatta delen HUVUD i ordet, huvudled.
Återigen för de dom inte fattar, dvs du. Hur ska du veta att vägen som ansluter din huvudled är huvudled o att reglerna för huvudled då inte gäller på huvudleden utan att huvudleden är enderstyrd av högerregel..... Fattar du inte? Det var meningen för du verkar inta vilja fatta ändå.

Lugna ner dig, och skriv så att folk orkar läsa.
Det finns ingen skylt, det är själva problemet. Jag vet att båda är huvudleder för jag åker där varje dag.
Det är exakt som jag beskriver, två parallella huvudleder går ihop till en gemensam utan en enda skylt.

Det väcker två frågor.
De som inte känner till att även den andra är huvudled riskerar att hamna i farliga situationer då de räknar med att den andra vägen lämnar företräde, och vice versa.

De som känner till att båda är huvudleder och börjar fundera på högerregeln.
Citera
2014-12-21, 12:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det finns ingen skylt, det är själva problemet. Jag vet att båda är huvudleder för jag åker där varje dag.
Det är exakt som jag beskriver, två parallella huvudleder går ihop till en gemensam utan en enda skylt.

Det väcker två frågor.
De som inte känner till att även den andra är huvudled riskerar att hamna i farliga situationer då de räknar med att den andra vägen lämnar företräde, och vice versa.

Antingen pratar du om en felskyltad korsning eller två vägar som går ihop som påfarten på en motorväg.
Den här tråden handlar om korsningar. O två huvudleder kan inte korsas eftersom ENBART en kan vara huvud. Dvs överordnad.
För att det ska fungera med två huvudleder som korsar så måste det regleras på något sätt där förarna förstår vad som gäller. Att babbla om högerregel håller inte. Kommer jag på huvudled så har inte jag en aning om att vägen som korsar är huvudled o då kan jag inte avkrävas att lämna företräde till höger.
Därför krävs skyltning o finns det skyltning så är det inte längre en huvudled.
Önskar att de införde teoriprov på uppkörningen igen.
Citera
2014-12-21, 12:20
Medlem
Citat:

Är det så svårt att fatta det i era små huvuden hur huvudleden funkar!!!! Vägverket bör styra om era huvud.
Citera
2014-12-21, 12:59
Medlem
Citat:
Antingen pratar du om en felskyltad korsning eller två vägar som går ihop som påfarten på en motorväg.
Den här tråden handlar om korsningar. O två huvudleder kan inte korsas eftersom ENBART en kan vara huvud. Dvs överordnad.
För att det ska fungera med två huvudleder som korsar så måste det regleras på något sätt där förarna förstår vad som gäller. Att babbla om högerregel håller inte. Kommer jag på huvudled så har inte jag en aning om att vägen som korsar är huvudled o då kan jag inte avkrävas att lämna företräde till höger.
Därför krävs skyltning o finns det skyltning så är det inte längre en huvudled.
Önskar att de införde teoriprov på uppkörningen igen.

Precis, en felskylltning. Ingen har påstått nått annat.
Varför så aggressiv?
Citera
2014-12-21, 13:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det väcker två frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Högerregeln kan ALDRIG gälla på huvudleder. Om högerregeln är tillämpbar, så är vägarna inte huvudleder.
Det du beskriver är inte korsande vägar.

Det fallet du refererar till innebär inte att två huvudleder korsar varandra som Skalman71 påpekar.

I det fallet som du pekar på så gäller ömsesidig anpassning enligt TrF.
Citera
2014-12-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det fallet du refererar till innebär inte att två huvudleder korsar varandra som Skalman71 påpekar.

I det fallet som du pekar på så gäller ömsesidig anpassning enligt TrF.

Jag har inte heller påstått att dessa vägar korsar varandra, men att problemet är liknande (inte lika ).

Men ömsesidig anpassning är ju inte heller anpassningsbart då körande på den ena vägen inte vet att även den andra vägen är huvudled.
Citera
2014-12-21, 13:59
Medlem
Citat:
Jag har inte heller påstått att dessa vägar korsar varandra, men att problemet är liknande (inte lika ).

Men ömsesidig anpassning är ju inte heller anpassningsbart då körande på den ena vägen inte vet att även den andra vägen är huvudled.

Två huvudleder kan givetvis sammanfogas till en utan att något är särskilt felskyltat.

Detta gör man normalt genom att två enfiliga huvudleder sammanfogas till en tvåfilig huvudled. Vid sammanfogningen lämnar ingen företräde för någon annan annat än att fordon i höger fil inte passerar fordon i vänster fil snabbare än högst 70km/h eller eventuell lägre skyltad hastighet.

Något längre fram kan man med fördel avveckla ena filen och sammanfoga. Normal väjningsplikt vid filbyte gäller.
Citera
2014-12-21, 14:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jo, visst liknar problemställningarna varandra.

Det handlar i det fallet om att man måste ha koll på trafikreglerna. När man via en påfartssträcka ansluter till en motorväg (eller något jämförbart med motorväg) så gäller inte högerregeln eller väjningsplikt.

Som trafikant förväntas man känna till det. På samma sätt förväntas man känna till att om man lämnar ett parkeringsutrymme som finns på ena sidan av vägen (p-plats eller liknande) och för sin bil ut i rullande trafik så skall man lämna företräde till den trafiken som redan befinner sig rullande på vägen. Detta regleras inte via några skyltar utan tillhör dom basala reglerna som vi förväntas känna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in