2014-12-18, 23:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Du tycks hela tiden börja från nytt papper. Jag svarade på ditt förra inlägg där du hävdade att jag efterrationaliserade och cirkelargumenterade. Detta ville jag motbevisa och använde då några av de bibelord som jag syftade på och hävdade då motsatsen.

Och hur blir bibelviftande till icke-cirkelargumenterande?
Citera
2014-12-18, 23:47
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
... Nej jag accepterar aldrig snömos det är väl klart nu? Vi pratar inte om en möjlig biologisk mutation på en organism i ett labb utan att arter skall bli en annan art, det är helt annan sak som betyder något helt annat. Det där är bara grunt och förklarar ingenting för människan, man har ingen början, ingen mitten och just nu befinner vi oss i slutet men har tveklöst bara blivit dummare och dummare med åren, det är evolutionsteorin det. Vetenskapen är död så är det bara....

Ska jag tolka ditt inlägg att du accepterar att nya biologiska funktioner kan uppkomma genom mutationer och naturligt urval, men inte att en art kan t.ex. splittas till andra arter? Då stämmer inte ditt påstående: "Det finns inget vetenskapligt med evolutionsteorin". Du har just accepterat att en av evolutionsteorins huvudteser är vetenskaplig, d.v.s. mekanismen som förklarar hur livet förändrar och anpassar sig, och hur nya biologiska funktioner som inte fanns där innan uppkommer, även om du inte accepterar samtliga av evolutionsteorins teser. Sen är det ologiskt att acceptera att nya biologiska funktioner som inte fanns där förut kan uppkomma genom evolutionära processer inom loppet av några år, men inte tänka sig att nya arter inom flera miljoner år kan uppstå med samma process, men det är en annan sak.

Nu är det som Bogomil skrev att evolutionsteorin har beskrivits i andra forum, så vill du t.ex. diskutera vilka bevis vi har i vårt genom som visar på att vi delat gemensam anfader med schimpanserna (t.ex. att vi råkar ha endogena retroovirusgener med samma mutationer på samma ställen i generna, förutom att vi delar det mesta av DNA), kan vi ta det i en lämplig tråd som handlar om evolutionsteorin (t.ex. (FB) Evolution vs religion).

I alla fall så är inte ett argument mot evolutionsteorin ett argument för guds existens, så evolutionsteorins sanningsvärde är irrelevant då det gäller guds hypotetiska existens eller icke existens
Citera
2014-12-18, 23:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Allt jag gjorde var några konstateranden så lek du struts så länge du vill men det kommer inte hjälpa dig när saker och ting brakar loss.

Och vad är "vad", "när" och "hur" vad angår "braka loss"?

Har du kommit till profetia-stadiet nu?
Citera
2014-12-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Du ställde ju frågan "vem skapade gud", och jag menar att om man nu tror att universum kan existera utan att ha skapats, så varför kan gud inte existera utan att ha blivit skapad? Du tror ju givetvis inte på gud, men jag gör ju det och min gud kan existera utan att ha blivit skapad, så tror jag.
Så Gud har alltid funnits? Även innan universum fanns? Jag tror universum "skapades" genom Big Bang.
Citera
2014-12-18, 23:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
I alla fall så är inte ett argument mot evolutionsteorin ett argument för guds existens, så evolutionsteorins sanningsvärde är irrelevant då det gäller guds hypotetiska existens eller icke existens
´

Tyvärr är evolutionsteorin vs 'gud' en rituell kneejerk-reflex i pådyvlande teism ... som levar kvar i den goda gamla tiden där religionsdebatten bara rörde sig om positivistisk materialism vs. absolut idealism.

"Those were the days".
Citera
2014-12-18, 23:59
Medlem
goran744s avatar
ingenting möter ingenting och PANG så blev det något så kolossalt perfekt. Tiden slängdes ut i universum och jorden, månen, stjärnorna och alla planeter blev på en sekund perfekta utav ingenting.
Citera
2014-12-19, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Du tycks hela tiden börja från nytt papper. Jag svarade på ditt förra inlägg där du hävdade att jag efterrationaliserade och cirkelargumenterade. Detta ville jag motbevisa och använde då några av de bibelord som jag syftade på och hävdade då motsatsen.

från början var det ju inte ett svar till dig utan till kiss74 som påstod att lagen gäller med allt vad det innebär: stening av äktenskapsbrytare osv.. vilket den inte gör.

Jesus sa där: "Den som är utan synd kan kasta första stenen". Detta visar på att lagen ställs ur kraft Kiss74 och istället uppenbarar sig vägen. Det handlar om kärlek. Detta säger dock inte att synden blir rätt på något sätt, vi ska fortfarande inte synda! det är konsekvensen av synden som inte vi ska ta i egna händer. Den kommer vid domens dag ändå, och då får vi alla stå till svars.
Nja,jag sa väl att Jesus sagt att lagen gäller? Jag tror ju naturligtvis inte på sådant......
Citera
2014-12-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Från vad?
Ingen aning!
Citera
2014-12-19, 00:02
Medlem
goran744s avatar
Nästan som att jag skulle kunna slänga en påse mjöl, några ägg och lite mjölk och smör samt salt ut genom fönstret i en smäll och när jag går ut så ligger det en sockerkaka färdiglagad och klar utav smällen.
Nej! Så gick det inte till. Det förstår vi nog alla.
Citera
2014-12-19, 00:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ingenting möter ingenting och PANG så blev det något så kolossalt perfekt. Tiden slängdes ut i universum och jorden, månen, stjärnorna och alla planeter blev på en sekund perfekta utav ingenting.

Det är eventhorizon för tillfället.

Vad angår det "perfekta" är det DIN retorik.
Citera
2014-12-19, 00:03
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Och vilket annat universum jämför du med när du säger att detta är perfekt? Tänk om det bara finns liv på våran planet,är det ändå ett perfekt universum?
Citera
2014-12-19, 00:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen aning!
Planck - tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto