2014-12-18, 23:00
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem tror att universum alltid har funnits? Och i så fall skapade ju inte Gud universum......
Det finns ju vissa som tror att universum inte har blivit skapad, eller har jag fel?
Citera
2014-12-18, 23:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Den gamla lagen gällde med sina stadgar för det utvalda folket judarna fram tills Arvingen kommit, Jesus! Har man inte förstått det och lever efter dem så är man fortfarande Jude.

Kom nu inte för bra igång med finurlig bortsortering av GT. Du riskerar att stå kvar utan "synden" till slut.

Citat:
Löftet om att Jesus skulle komma kom också INNAN lagen gavs åt folket. Lagen kan alltså inte stå över det faktum att Jesus skulle komma och befria dem från bokstavens slaveri (lagen) och upprätta det som hela skapelsen väntade på , hela syftet med jorden. Tron på Jesus Kristus.

Där der du. Du är redan igång med efterrationaliserande tolkning.
Citera
2014-12-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Vad mig anbelägger så var vetenskapen död redan med Newton och kanske tidigare än så också men längre än 1600-talet har jag inte kommit.
Skaparens verk ser jag varje dag ja.

Nej jag accepterar aldrig snömos det är väl klart nu? Vi pratar inte om en möjlig biologisk mutation på en organism i ett labb utan att arter skall bli en annan art, det är helt annan sak som betyder något helt annat. Det där är bara grunt och förklarar ingenting för människan, man har ingen början, ingen mitten och just nu befinner vi oss i slutet men har tveklöst bara blivit dummare och dummare med åren, det är evolutionsteorin det. Vetenskapen är död så är det bara.
Jag tror du menar "vetenskapen som inte stämmer överens med min tro är död" . Jag tror du kommer i kontakt och använder vetenskapens framsteg nästan dagligen.
Citera
2014-12-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Det finns ju vissa som tror att universum inte har blivit skapad, eller har jag fel?
Vad menar du med skapad? En gud som magiskt skapar? Eller att det "skapades" efter big bang (t.ex.)?
Citera
2014-12-18, 23:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad mig anbelägger så var vetenskapen död redan med Newton och kanske tidigare än så också men längre än 1600-talet har jag inte kommit.
Skaparens verk ser jag varje dag ja.

Vad dig anbelanger har du inte en susning om vad vetenskap är, så det betydar inte så mycket.

Citat:
Nej jag accepterar aldrig snömos det är väl klart nu? Vi pratar inte om en möjlig biologisk mutation på en organism i ett labb utan att arter skall bli en annan art, det är helt annan sak som betyder något helt annat. Det där är bara grunt och förklarar ingenting för människan, man har ingen början, ingen mitten och just nu befinner vi oss i slutet men har tveklöst bara blivit dummare och dummare med åren, det är evolutionsteorin det. Vetenskapen är död så är det bara.

Det finns tråder, där evolutionsteorin har ältats i evigheter; men essensen är, att evolutionsteorins möjliga kollaps inte betydar ett dyft för ett pro-teistisk argument.

Du läsar bara zombie-likt högt från missionsmanualen.
Citera
2014-12-18, 23:07
Medlem
Citat:
Den gamla lagen gäller sa väl Jesus? Eller är Gud och Jesus oense om lagarna? Det är en väldigt dålig manual du lever efter kan vi väl konstatera i alla fall?

I så fall hade Gud varit oense med sig själv. Jesus sa aldrig något som inte kom direkt från Gud. Eftersom han själv är Gud kommen i köttet. Så svaret på din fråga är alltså nej.

Lagen gäller på det sätt att vi ska hålla budorden, de tio. Jesus är för övrigt uppfyllelsen av lagen i sig själv!
Citera
2014-12-18, 23:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I så fall hade Gud varit oense med sig själv. Jesus sa aldrig något som inte kom direkt från Gud. Eftersom han själv är Gud kommen i köttet. Så svaret på din fråga är alltså nej.

Nu cirkelargumenterar du.

Citat:
Lagen gäller på det sätt att vi ska hålla budorden, de tio. Jesus är för övrigt uppfyllelsen av lagen i sig själv!

Bibeln kan "sorteras" på många sätt. Ditt sätt verkar vara efterrationaliserande.
Citera
2014-12-18, 23:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej menar att ärlig mainstream forskning är död, den finns inte längre. Det innebär inte att alla forskare är fula fiskar, tvärtom men dom som forskare som faktisk kommit någonstans med något helt nytt och spännande har känt motståndet så dom vet exakt vad jag menar. Div forskare som inte gjort annat än att slicka röv för att komma in på rätt projekt och har rätt föräldrar och gick på rätt skolor däremot är inte värda pappret dom skriver på i vetenskaplig väg.

Det vet du ingenting om, och kommar istället med rutinmässig retorik.
Citera
2014-12-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kom nu inte för bra igång med finurlig bortsortering av GT. Du riskerar att stå kvar utan "synden" till slut.

Där der du. Du är redan igång med efterrationaliserande tolkning.

Jag ska ge dig bibelorden då om du påstår att det är mina egna efterrationaliserande tolkningar:
Galaterbrevet 3.17: "Jag menar: ett testamente som Gud själv en gång har förklarat giltigt kan inte upphävas av den fyrahundratrettio år yngre lagen, så att löftet skulle sättas ur kraft".

Galaterbrevet 3.19:
"Vad är då lagen? Jo, den blev tillagd för överträdelsernas skull och var avsedd att gälla tills avkomlingen framträdde, han som hade fått löftet".
Citera
2014-12-18, 23:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag ska ge dig bibelorden då om du påstår att det är mina egna efterrationaliserande tolkningar:
Galaterbrevet 3.17: "Jag menar: ett testamente som Gud själv en gång har förklarat giltigt kan inte upphävas av den fyrahundratrettio år yngre lagen, så att löftet skulle sättas ur kraft".

Galaterbrevet 3.19:
"Vad är då lagen? Jo, den blev tillagd för överträdelsernas skull och var avsedd att gälla tills avkomlingen framträdde, han som hade fått löftet".

Och hur i Noodlis* namn kan du få den fåniga idé, att bibel-cherrypickande är av relevans för 'guds'-konceptets validitet?

Det kanske fungerar hemma i församlingshemmet, men inte här.

* Den mest sanna guden.
Citera
2014-12-18, 23:23
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Vad menar du med skapad? En gud som magiskt skapar? Eller att det "skapades" efter big bang (t.ex.)?
Du ställde ju frågan "vem skapade gud", och jag menar att om man nu tror att universum kan existera utan att ha skapats, så varför kan gud inte existera utan att ha blivit skapad? Du tror ju givetvis inte på gud, men jag gör ju det och min gud kan existera utan att ha blivit skapad, så tror jag.
Citera
2014-12-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och hur i Noodlis* namn kan du få den fåniga idé, att bibel-cherrypickande är av relevans för 'guds'-konceptets validitet?

Det kanske fungerar hemma i församlingshemmet, men inte här.

* Den mest sanna guden.

Du tycks hela tiden börja från nytt papper. Jag svarade på ditt förra inlägg där du hävdade att jag efterrationaliserade och cirkelargumenterade. Detta ville jag motbevisa och använde då några av de bibelord som jag syftade på och hävdade då motsatsen.

från början var det ju inte ett svar till dig utan till kiss74 som påstod att lagen gäller med allt vad det innebär: stening av äktenskapsbrytare osv.. vilket den inte gör.

Jesus sa där: "Den som är utan synd kan kasta första stenen". Detta visar på att lagen ställs ur kraft Kiss74 och istället uppenbarar sig vägen. Det handlar om kärlek. Detta säger dock inte att synden blir rätt på något sätt, vi ska fortfarande inte synda! det är konsekvensen av synden som inte vi ska ta i egna händer. Den kommer vid domens dag ändå, och då får vi alla stå till svars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in