2014-12-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Människan behöver tro på nåt, annars blir man galen. Alltså är det flera ateister som är mentalt störda.

Man behöver inte tro på saker som inte finns. Finns massor med verkliga saker som man kan tro på.
Citera
2014-12-18, 18:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis inte.

Men om MasterBaits existential-ångest kommar till en viss punkt kan snuttefiltism ju vara en hjälp. Om nu bara h*n kommar ihåg att inte alla är i behov av snuttefiltism.

Kristendomens (eller pådyvlande teisms) mentala störning liggar inte i att söka individuella svar på existentiella frågor, men i att ville generalisera dessa svar och stoppa dom ner i halsen på andra.
Ja, kristendom är ett koncept och en slags livsfilosofi, funkar för somliga för andra inte.
Funkar inte för mig.
Men jag förstår det. men funkar inte om man förstod människorna vilka behövde en...

allt är inte ömsesidigt och befinnande sig per automatik i hjärtat, finns mer än hjärta som fasdinerar, så visst är det många svaga länkar i kristendomen, utan tvekan.

inte mycket på planeten är helt enkelt perfekt, det mesta har människan ändå fått ständigt underhålla, så god isthe perfect truth, hmmmm.. quite not. men vore fantastiskt. om nu alla ville
dithän.

så motivering att modifiera viljor, jo man har prövat det så länge det gick... tills det floppade och så är världen hurman än vänder på det , enl mig, just värdslig och troligtvis så länge världen är värld och människan får/HAR uppgiften att hantera den.

men visst, dimper det ner en ängel och visar sig ha fantastisk förmåga att budskapa sig, kan väl vem som helst paralyseras.. men då ska lovandet mer än lovas, det ska infrias och vingarna ska vara där , för kristendomen är väldigt glada med detaljerna...

det är detju fler som är - vilket kan reta gallfeber på de mer konservativt grundliga fundamentaisterna - så nu har de sina läror helt ifred. vad mer vill de ha?

jag tycker de har lärt sig att visa lite hänsyn, men behåller sin livsfilosofi, då får de göra det och förstå att det är så världen funkar... man ska ha rätt till sitt intellekt och mitt hjärta är och förblir mitt, ingen allmän egendom nånstans.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-18 kl. 18:13.
Citera
2014-12-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud? Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.

Anledningen till att de skär i dina ögon är att Han finns, och du blir stött av detta eftersom du vill vara din egen herre och inte behöva bekänna din synd, underordna dig och få nåden!

Har du funderat på om det skär i dig lika mycket när någon pratar om t.ex Allah?
Citera
2014-12-18, 22:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Anledningen till att de skär i dina ögon är att Han finns, och du blir stött av detta eftersom du vill vara din egen herre och inte behöva bekänna din synd, underordna dig och få nåden!

Har du funderat på om det skär i dig lika mycket när någon pratar om t.ex Allah?
Tyvärr, men det är inte så att något finns för att sagoberättare vill ha sin eller sina gudar - du får leva med att gud är en föreställnings-idé, ingen vetskap och inte i vetenskap heller - utan just DIN känsla.

Du har inte rätt i att påstå dig äga det intellekt som inte är ditt, lär dig skilja på mitt, och ditt. Kan du inte det, är du inte snuten.
Citera
2014-12-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tyvärr, men det är inte så att något finns för att sagoberättare vill ha sin eller sina gudar - du får leva med att gud är en föreställnings-idé, ingen vetskap och inte i vetenskap heller - utan just DIN känsla.

Du har inte rätt i att påstå dig äga det intellekt som inte är ditt, lär dig skilja på mitt, och ditt. Kan du inte det, är du inte snuten.

Nej något finns, och därefter kom berättarna. Något som dock inte skedde av tur utan Gud planerade att Guds ord skulle spridas till alla folk, och härligt är ju det!

Varför ser man aldrig en kristen få en mohamed-uppenbarelse? Okej han är ju död, Allah-uppenbarelse då? Nej juste han är ju bara en påhittad gud.

Muslimer som får en Jesus-uppenbarelse har jag dock sett flera stycken! Eftersom Jesus lever! Den ende sanna Guden!
Citera
2014-12-18, 22:39
Medlem
Citat:
Nej något finns, och därefter kom berättarna. Något som dock inte skedde av tur utan Gud planerade att Guds ord skulle spridas till alla folk, och härligt är ju det!

Varför ser man aldrig en kristen få en mohamed-uppenbarelse? Okej han är ju död, Allah-uppenbarelse då? Nej juste han är ju bara en påhittad gud.

Muslimer som får en Jesus-uppenbarelse har jag dock sett flera stycken! Eftersom Jesus lever! Den ende sanna Guden!
Och kristna som blivit ateister finns det många av. Vad bevisar det?
Citera
2014-12-18, 22:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kliv ner från såpboxen, och kom med belägg för detta predikande. Annars riskerar du att bli betraktat som vilken fåne som helst (~mentalt störd) som hävar ur sig substanslösa postulat.

Citat:

Du verkar inte ha nån aning om vad som pågår i religionsdebatten.
Citera
2014-12-18, 22:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Yada, yada, yada.

Bara mentalt störda läsar högt av missionsmanualen på detta papegoja-liknande sätt.

Jag kan omedelbart klassificera dig i "zombie"-kategorin av pådyvlande teister.
Citera
2014-12-18, 22:53
Medlem
Citat:
Kliv ner från såpboxen, och kom med belägg för detta predikande. Annars riskerar du att bli betraktat som vilken fåne som helst (~mentalt störd) som hävar ur sig substanslösa postulat.

Jag frågar dig om du känner dig lika stött när du hör någon prata om Allah att han lever som när någon säger till dig att Jesus lever? Kan du svara på det? Utan att blanda in pågående debatter.
Citera
2014-12-18, 23:21
Medlem
Citat:

Det är verkligen konstigt att det skär i ögonen när man här kristna tala om Gud, när det enda de kristna kan säga är "gud älskar dig"... fast ibland är det Jesus som älskar en istället...
Spelar kanske ingen roll vem när Gud och Jesus är samma personer, fast ändå inte?
Det är lite klurigt att förstå det där i kristendomen, och kanske är det därför kristna har en tendens att sluta tänka, för annars skulle de aldrig kunna acceptera sin religion. (?)

är denna "käääärlek" kristendomens budskap? vem vet.

Andra kristna påstår att kristendomens budskap är att vara anti-gay, anti-abort, anti-darwinism, anti-vaccin, och varför inte anti-global uppvärming för att bekräfta deras anti-vetenskapliga dårskap... Ja, det krävs kanske att man upphäver sitt rationella tänkande för att bli en sann kristen.

(själv är jag ingen sann kristen, antar jag, men jag är anhängare av olika icke-sanna varianter av kristendomen... såsom islam och unitarism, och kanske gnosticism)
Citera
2014-12-18, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jag frågar dig om du känner dig lika stött när du hör någon prata om Allah att han lever som när någon säger till dig att Jesus lever? Kan du svara på det?

Jag föraktar all pådyvlande teism.

Citat:
Utan att blanda in pågående debatter.

Och varför skulle jag inte göra det, bara för att du inte vet vad som faktisk sker men väljar primitiv retorik som ditt verktyg?
Citera
2014-12-18, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är verkligen konstigt att det skär i ögonen när man här kristna tala om Gud, när det enda de kristna kan säga är "gud älskar dig"... fast ibland är det Jesus som älskar en istället...
Spelar kanske ingen roll vem när Gud och Jesus är samma personer, fast ändå inte?
Det är lite klurigt att förstå det där i kristendomen, och kanske är det därför kristna har en tendens att sluta tänka, för annars skulle de aldrig kunna acceptera sin religion. (?)

är denna "käääärlek" kristendomens budskap? vem vet.

Andra kristna påstår att kristendomens budskap är att vara anti-gay, anti-abort, anti-darwinism, anti-vaccin, och varför inte anti-global uppvärming för att bekräfta deras anti-vetenskapliga dårskap... Ja, det krävs kanske att man upphäver sitt rationella tänkande för att bli en sann kristen.

(själv är jag ingen sann kristen, antar jag, men jag är anhängare av olika icke-sanna varianter av kristendomen... såsom islam och unitarism, och kanske gnosticism)

Som jag nyss har indikerat är all pådyvlande teism belastat med samma typ av problem och samma typ av personlighets-störninger. Det är ingen idé att bli skenhelig; i stort sett alla pådyvlande teister är lika bra kålsupare och era gängkrig är fåniga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in