Citat:
Det är för många som inte fattar vad väjningsplikt/högerregeln innebär. De tror att man har upphävt den bara man har kommit ut framför den bil som färdas på huvudled/kommer från höger. Av det skälet finns det ingen anledning att försöka hitta faktorer som på något sätt skulle försvara den som bryter mot väjningsplikt/högerregeln.
Vårdslöshet i trafik är en sak för sig. Det har ingen särskild koppling till det vi diskuterar här. Det är väl, i så fall, mycket mer sannolikt att någon skulle påbörja en omkörning och möter en bil som kör fortare än det trott. Det finns inget svårare än att bedöma avstånd och fart framifrån.
Summa summarum: Chansa inte vid väjningsplikt, högerregel och omkörning.
Vårdslöshet i trafik är en sak för sig. Det har ingen särskild koppling till det vi diskuterar här. Det är väl, i så fall, mycket mer sannolikt att någon skulle påbörja en omkörning och möter en bil som kör fortare än det trott. Det finns inget svårare än att bedöma avstånd och fart framifrån.
Summa summarum: Chansa inte vid väjningsplikt, högerregel och omkörning.
Men en annan sak, som kanske inte direkt har med cirkulationsplatser att göra, OT alltså. Men vill gärna höra din synpunkt/åsikt eftersom du verkar insatt i trafikreglerna..
Det är alltför ofta som regler tillämpas annorlunda beroende på situation..Så egentligen är det inte konstigt om folk gör fel eller blir osäkra.
Påfarter t.ex, där är det alltför många som tror att den som kör på påfarten,(dvs den som kommer från höger) till motorvägen har företräde, gasar på och bara häver sig ut , gärna precis framför eller bakom bilen på motorvägen. Men också där så gäller det såklart att samsas. Jag som kör motorvägen kan ju anpassa hastigheten så att den som vill ut inte ska behöva bromsa in eller stanna, och vid kö..tillämpa blixtlåsprincipen igen. Men det är fortfarande ingen "rättighet" för den som kör på påfarten att bara gasa på och köra på. Är det en väl trafikerad motorväg och jag inte har möjlighet att byta fil så ska ju inte heller jag som kör där behöva bromsa in för att släppa på bilen som vill ut på mv:en. Den som kör på påfarten ska väl se till att denne byter fil utan risker?!. Eller är jag helt fel ute?
iaf så har vi nu svängt in på parkeringen, v70n rivstartar iväg och kör upp till rondellen som är 50meter fram och vänder där, kör in fort som in i helvete på parkeringen och när jag är i halva parkeringsrutan så kör gubbjäveln in i halva så vi nästan krockar!