2014-11-06, 00:49
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är för många som inte fattar vad väjningsplikt/högerregeln innebär. De tror att man har upphävt den bara man har kommit ut framför den bil som färdas på huvudled/kommer från höger. Av det skälet finns det ingen anledning att försöka hitta faktorer som på något sätt skulle försvara den som bryter mot väjningsplikt/högerregeln.

Vårdslöshet i trafik är en sak för sig. Det har ingen särskild koppling till det vi diskuterar här. Det är väl, i så fall, mycket mer sannolikt att någon skulle påbörja en omkörning och möter en bil som kör fortare än det trott. Det finns inget svårare än att bedöma avstånd och fart framifrån.

Summa summarum: Chansa inte vid väjningsplikt, högerregel och omkörning.

Men en annan sak, som kanske inte direkt har med cirkulationsplatser att göra, OT alltså. Men vill gärna höra din synpunkt/åsikt eftersom du verkar insatt i trafikreglerna..

Det är alltför ofta som regler tillämpas annorlunda beroende på situation..Så egentligen är det inte konstigt om folk gör fel eller blir osäkra.
Påfarter t.ex, där är det alltför många som tror att den som kör på påfarten,(dvs den som kommer från höger) till motorvägen har företräde, gasar på och bara häver sig ut , gärna precis framför eller bakom bilen på motorvägen. Men också där så gäller det såklart att samsas. Jag som kör motorvägen kan ju anpassa hastigheten så att den som vill ut inte ska behöva bromsa in eller stanna, och vid kö..tillämpa blixtlåsprincipen igen. Men det är fortfarande ingen "rättighet" för den som kör på påfarten att bara gasa på och köra på. Är det en väl trafikerad motorväg och jag inte har möjlighet att byta fil så ska ju inte heller jag som kör där behöva bromsa in för att släppa på bilen som vill ut på mv:en. Den som kör på påfarten ska väl se till att denne byter fil utan risker?!. Eller är jag helt fel ute?
Citera
2014-11-06, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Men en annan sak, som kanske inte direkt har med cirkulationsplatser att göra, OT alltså. Men vill gärna höra din synpunkt/åsikt eftersom du verkar insatt i trafikreglerna..

Det är alltför ofta som regler tillämpas annorlunda beroende på situation..Så egentligen är det inte konstigt om folk gör fel eller blir osäkra.
Påfarter t.ex, där är det alltför många som tror att den som kör på påfarten,(dvs den som kommer från höger) till motorvägen har företräde, gasar på och bara häver sig ut , gärna precis framför eller bakom bilen på motorvägen. Men också där så gäller det såklart att samsas. Jag som kör motorvägen kan ju anpassa hastigheten så att den som vill ut inte ska behöva bromsa in eller stanna, och vid kö..tillämpa blixtlåsprincipen igen. Men det är fortfarande ingen "rättighet" för den som kör på påfarten att bara gasa på och köra på. Är det en väl trafikerad motorväg och jag inte har möjlighet att byta fil så ska ju inte heller jag som kör där behöva bromsa in för att släppa på bilen som vill ut på mv:en. Den som kör på påfarten ska väl se till att denne byter fil utan risker?!. Eller är jag helt fel ute?

Det är naturligtvis den som kommer via påfarten som har väjningsplikt och som bör försöka hitta en hastighet som gör att påfarten inte hindrar den som redan kör på vägen. Samspelet är viktigt och borde vara enklare att åstadkomma i och med att det handlar om en dynamisk situation. Den som närmar sig en påfart bör bilda sig en uppfattning om hur anslutande trafik ser ut. Man är inte skyldig att, men det kan ibland kan lämpligt att byta körfält.
Citera
2014-11-07, 00:43
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är naturligtvis den som kommer via påfarten som har väjningsplikt och som bör försöka hitta en hastighet som gör att påfarten inte hindrar den som redan kör på vägen. Samspelet är viktigt och borde vara enklare att åstadkomma i och med att det handlar om en dynamisk situation. Den som närmar sig en påfart bör bilda sig en uppfattning om hur anslutande trafik ser ut. Man är inte skyldig att, men det kan ibland kan lämpligt att byta körfält.

Men det är tyvärr inte naturligt för många (inte ens lastbilschaufförer), har nog aldrig, eller väldigt väldigt sällan sett en påfartare sakta in och se till att han kan köra på säkert, det är alltid gasen i botten. Många ser ju påfarten som ett ställe att accelerera till rätt hastighet, och det är det ju också men samtidigt så ska man ha väjningsplikt mot bilister på motorvägen. Det blir lite dubbla budskap. Kommer man till en påfart där motorvägen t.ex har 120km/h så gasar de allra flesta på till den hastigheten och då är det ju svårt.
Då utgår jag ifrån att det också är den "påfartande" bilisten som är vållande vid en eventuell krock?
Citera
2014-11-07, 05:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Men det är tyvärr inte naturligt för många (inte ens lastbilschaufförer), har nog aldrig, eller väldigt väldigt sällan sett en påfartare sakta in och se till att han kan köra på säkert, det är alltid gasen i botten. Många ser ju påfarten som ett ställe att accelerera till rätt hastighet, och det är det ju också men samtidigt så ska man ha väjningsplikt mot bilister på motorvägen. Det blir lite dubbla budskap. Kommer man till en påfart där motorvägen t.ex har 120km/h så gasar de allra flesta på till den hastigheten och då är det ju svårt.

Den som kör in från påfarten bör ju hitta en hastighet som ligger nära den fart som bilarna på vägen har. Det är ju skillnaden mellan att köra in någonstans där du startar från noll. Då är ju risken mer uppenbar att man är till omedelbart hinder.

Det finns ju även ett annat "problem" när det gäller påfarter och det är att det kan vara svårt att stanna. Ska man in i en cirkulation eller ut från en anslutande väg så är det naturligt att stanna. Det är inte lika naturligt vid en påfart.

Påfarter utgör ett känsligt moment i trafiken.

Citat:
Då utgår jag ifrån att det också är den "påfartande" bilisten som är vållande vid en eventuell krock?

Det är "huvudregeln".
Citera
2014-12-18, 18:59
Medlem
Bråk med en gubbjävel angående rondellkörning!

Hej!

Råkade ut för en väldigt arg gubbe idag när jag var ute och körde!

Detta var på förmiddagen och dikten var helt klar. Två billar ligger framför mig på vägen. Vi närmade oss en väldigt liten rondell och i den skulle jag ta vänster. Brukar oftast blinka vänster då eftersom det underlättar men det är inte lag på det.

Jag skippade att blinka vänster denna gången och efter andra avfarten står det en bil som är på väg in i rondellen. Eftersom han har väjningsplikt kör jag vidare i exakt samma hastighet. Gubbjäveln i bilen är på väg in men nitar i sista stund. Jag bromsar ner lite och ser att han hytter med näven arg som fan.

Jag svänger in på en parkering i närheten med gubben tätt efter. Jag stannar bilen på parkeringen och likadant gör gubben. Han kliver ur sin bil och stegar fram till min bil. Jag vevar ner rutan. Gubben är ca 60 år och han är extremt arg.

Han vrålar om att han ska polisanmäla mig och att det är olagligt att inte blinka vänster om man ska vänster inen rondell. Jag förklarar att så inte är fallet men ber ändå om ursäkt. Han fortsätter sedan med att han var nära på att bli påkörd av mig eftersom jag inte blinkade.

Jag svarar med att det var hans eget fel att ge sig in i rondellen. Då blir han ännu argare och ber mig komma ut. Jag blir då förbannad och kliver ur bilen. Ställer mig upp och tittar honom i ögonen och säger: "Dra åt helvete!"

Gubben blir då lite skärrad konstigt nog och stegar tillbaka till sin bil och kör iväg. Wtf?

Hur hantera gamla gubbar som leker poliser på vägarna?

Någon med liknande erfarenheter?
Senast redigerad av MadGentleman 2014-12-18 kl. 19:01.
Citera
2014-12-18, 19:07
Medlem
Streckkods avatar
Du vart ägd av en gammal gubbe.

Think about it!
Citera
2014-12-18, 19:10
Medlem
tzjs avatar
Ni failade båda två. Du skall blinka ut ur en rondell. Alltså blinka höger när du skall svänga ur skiten.
Citera
2014-12-18, 19:14
Medlem
franges avatar
Du ska aldrig åt vänster i en rondell, såida du inte ska köra rakt upp på själva rondellen. En rondell räknas som en rak väg med flera avfarter, och du ska antingen rakt fram (fortsätta runt i rondellen), eller svänga ut på en avfart, dvs åt höger.

Vilket håll du ska åt, sett från "innan" rondellen, är helt och hållet skitsamma. Be gubben ta sin polisanmälan och köra upp den i röven, det kommer aldrig kunna bli någon ranmälan av det - eftersom inget brott är begånget.

Dessutom är det hans fel ifall ni hade krockat, eftersom en rondell är huvudled och kommer man från en av/påfart, har man väjningsplikt. Alltså, bakelitkuken till gubbe har väjningsplikt oavsett åt vilket håll du än skulle, eller om du så bara skulle köra trehundra varv i rondellen.
Citera
2014-12-18, 19:14
Bannlyst
Jag går alltid ut ur bilen när folk gapar och hytter med näven det lugnar ner dom flesta.
Citera
2014-12-18, 19:15
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Han kan ju fortfarande inte köra in i rondellen även om han blinkar vänster?
Då tolkar man det som att han ska ut ur rondellen vid NÄSTA
Citera
2014-12-18, 19:19
Medlem
Gubbar gillar att spela tuffa tyvärr.

Jag och en kompis va ute och körde bil förra året, det var mycke snö och mycke halt ute, iaf så är vi på en 50 väg och kör, framför mig så är det en lastbil som skall svänga vänster in på macken så jag saktar ner och till slut stannar jag då det kommer trafik fortfarande så lastbilen kan inte svänga vänster... bakom mig så ser jag en v70 kommer i mycke hög fart, jag och lastbilen står fortfarande stilla och vänter på att svänga in till macken, v70n närmar sig och nästan tvärnitar bakom mig, min första tanke var vilken jävla idiot i detta väglag och allt! Nu börjar lastbilen röra på sig och ska göra sin sväng, jag följer sakta efter och tittar lite surt i backspegeln för att se va det är för tomte som körde bilen helt enkelt.

samtidigt som vi svänger så pekar min kompis finger som kanske inte är så smart iaf så har vi nu svängt in på parkeringen, v70n rivstartar iväg och kör upp till rondellen som är 50meter fram och vänder där, kör in fort som in i helvete på parkeringen och när jag är i halva parkeringsrutan så kör gubbjäveln in i halva så vi nästan krockar!

Nu börjar hjärtat pumpa snabbare, vad är detta för jävla psykfall som tar åt sig så mycke?!?! det visar sig att det är en jävla gubbe på 60+ med ett barn på 8-10 år! helt sinnes!

Jag och min kompis går ut för vi va inställda på fight, först va vi rädda att han skulle glida in i oss då det var rejält halt ute, härligt med whiplashskada, samt att han försöker köra in i min bil när jag är i halva parkeringsrutan.
Citera
2014-12-18, 20:20
Medlem
Nästa gång när gubben stannar någon sådär sitter det en påtänd arab i förarsätet på bilen. Hur förbannad man än blir ska man äkta sig för att falla för sin raseri. Det kan bli det sista man gör. Finns så mkt psykfall där ute.

TS du gjorde förövrigt inget fel alls. Det är mer en oskriven regel att blinka vänster i rondell. Men inte alla som gör det, och det är okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in