2014-12-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvad
2a reserv i hpkvoten på fysioterapeut på KI. 40 antagna i den gruppen, jag är säker va?

Du är säker. För att ta som exempel, det var 40 st. i den kvoten som valde bort programmet i höstas - i vår lär det vara åtminstone 10-15 st.
Citera
2014-12-18, 23:07
Medlem
Var kan man se statistik över hur folk tackade nej?
Citera
2014-12-18, 23:09
Medlem
Fysioterapeut, Lund.

Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 9
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 15
Citera
2014-12-18, 23:10
Medlem
Minuslogaritms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyTown
Du är säker. För att ta som exempel, det var 40 st. i den kvoten som valde bort programmet i höstas - i vår lär det vara åtminstone 10-15 st.
Får lär det bara vara 10-15 st och inte fler? Om det nu var 40 i höstas borde det väl itne sjunka så radikalt? Eller var det bara en siffra du hittade på som exempel?
Citera
2014-12-19, 13:48
Medlem
Duramaters avatar
Har sökt kurser till vårterminen 15:

1) Toxikologi 15 hp (period1): Reserv 3 (tackade JA)

2) Cellulär och molekylär immunologi 15 hp (period 2): Antagen med villkor (tackade JA)

3) Molekylärbiologisk metodik 15 hp (period 1): Antagen (tackade NEJ)

4) Molekylärgenetik 15 hp (period 2): Antagen (tackade JA)

--------------------------------------------------------------------------------------

5) Immunologi 15 hp (period 1): Struken (antagen till 45 hp)

6) Patobiologi 15 hp (period 2): Struken (antagen till 45 hp)

Såhär ser beskedet ut. Jag vill läsa toxikologin och cellulär och molekylär immunologin, men jag fick precis reda på att jag kommer inte kunna läsa (2) då jag inte kommer kunna uppfylla villkoren innan kursen börjar.

Min fråga är då; om jag kommer in i toxikologikursen (vilket jag kommer göra), kommer nr 4 strykas eller kommer den inte att strykas, då jag tackat nej till nr. 3? Man kan som sagt bli högst antagen till 45 hp och mitt oro här är att när jag blir antagen till toxikologin, så kommer nr 4 bli automatisk struken och därav kommer jag inte kunna läsa något andra perioden. Blir det som man tackar nej till struken?
Senast redigerad av Duramater 2014-12-19 kl. 13:52.
Citera
2014-12-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Har sökt kurser till vårterminen 15:

1) Toxikologi 15 hp (period1): Reserv 3 (tackade JA)

2) Cellulär och molekylär immunologi 15 hp (period 2): Antagen med villkor (tackade JA)

3) Molekylärbiologisk metodik 15 hp (period 1): Antagen (tackade NEJ)

4) Molekylärgenetik 15 hp (period 2): Antagen (tackade JA)

--------------------------------------------------------------------------------------

5) Immunologi 15 hp (period 1): Struken (antagen till 45 hp)

6) Patobiologi 15 hp (period 2): Struken (antagen till 45 hp)

Såhär ser beskedet ut. Jag vill läsa toxikologin och cellulär och molekylär immunologin, men jag fick precis reda på att jag kommer inte kunna läsa (2) då jag inte kommer kunna uppfylla villkoren innan kursen börjar.

Min fråga är då; om jag kommer in i toxikologikursen (vilket jag kommer göra), kommer nr 4 strykas eller kommer den inte att strykas, då jag tackat nej till nr. 3? Man kan som sagt bli högst antagen till 45 hp och mitt oro här är att när jag blir antagen till toxikologin, så kommer nr 4 bli automatisk struken och därav kommer jag inte kunna läsa något andra perioden. Blir det som man tackar nej till struken?

Eftersom du tackat nej till 3e och de andra sammanlagt blir 45 hp (om du nu antas till den första med) så är det inga problem. Så svar nej, ditt fjärde val kommer inte att strykas.
Citera
2014-12-19, 15:35
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Eftersom du tackat nej till 3e och de andra sammanlagt blir 45 hp (om du nu antas till den första med) så är det inga problem. Så svar nej, ditt fjärde val kommer inte att strykas.

Gött tack för svaret!
Citera
2014-12-19, 15:51
Medlem
sqs avatar
Vad händer om jag blir antagen till en utbildning samt tackar ja till platsen, men sedan skiter i att börja? Bränner jag några broar för att börja där nästa år då.
Citera
2014-12-19, 17:25
Medlem
Minuslogaritms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Vad händer om jag blir antagen till en utbildning samt tackar ja till platsen, men sedan skiter i att börja? Bränner jag några broar för att börja där nästa år då.
Nej.
Men varför inte bara tacka nej i år så någon annan kan få din plats?
Citera
2014-12-19, 20:28
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuslogaritm
Nej.
Men varför inte bara tacka nej i år så någon annan kan få din plats?

Kul att tacka ja bara för att jävlas ju.
Citera
2014-12-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Kul att tacka ja bara för att jävlas ju.
Du måste antagligen göra ett tidigt avbrott för om du verkligen inte börjar så kan du absolut bränna broarna. Min man har pluggat 7 olika kurser (på distans vid olika lärosäten) de senaste åren och alla säger samma sak. Du måste anmäla tidigt avbrott om du vill ha chans att få söka vid nästa tillfälle.

Det är dock extremt elakt att jävlas så med tanke på att den person som drabbas och som kanske blir inringd för att du inte börjar kan bli tvungen att tacka nej. Vem vet, det kanske var personens drömutbildning och kanske att h*n aldrig får möjlighet att studera igen. Att man jävlas med någon man känner förstår jag mkt väl (jag fick hämta ut 8 flyttlådor fyllda med stövlar häromdagen på min ica-affär. Vännerna hade beställt stövlar för över 10.000kr! Den typen av pranks får jag stå ut för pga mina "vänner) men att jävlas med någon man inte känner. Nä, det där kan få en sådan dominoeffekt. Personen du snor platsen ifrån tackar i sin tur istället till en annan reservplatsutbildning, vilket gör att någon missar platsen på det programmet osv. Det kan i stort pågå i evighet. Nej, men seriöst. Är du osäker så tacka ja, men försök att bestämma dig snart om du inte vill gå och meddela det, så att någon annan får chansen.
Citera
2014-12-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Gött tack för svaret!
Om det är så att du har en omtenta snart (även om nya kursen börjat) så kan man få dispens med villkoren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in