2014-12-17, 21:35
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Rent allmänt kan jag tycka att Söder överhuvudtaget inte ska snacka så mycket. Verkar vara väldigt känslostyrd jämfört med dom andra grabbarna. Lite klumpig verbalt.

Lite är väl ändå ett understatement ...
Citera
2014-12-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Vi andra, som har bättre långtidsminne än en guldfisk, minns att SVT och SR alltid har kört ett drev mot SD. Det drevet upphörde faktiskt i en vecka i början av december, åtminstone från SVT:s sida då de faktiskt ifrågasatte och kritiserade Stefan Löfven för att han hade kallat SD för "nyfascister".

Men i söndags återupptog alla mediabolag sitt drev igen. Varför? Jo, SD:s partisekreterare gick ut i riksmedia och började pladdra om hur han delar in och rangordnar människor i etniska grupper. Skyll-dig-själv-faktorn är rätt så hög, milt uttryckt.

Jag kan hålla med om skyll dig själv. Söder är verkligen inte mediasmart. Men du har fel om etnicitet. Söder hade en hel hög med olika varianter av svenskhet. Men ingen av dom gälde ras, han var nog med att SD har en öppen svenskhet.
Citera
2014-12-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Hur många generationer behöver dina ättlingar bo där innan de får räknas som kineser enligt ditt föemenade?

Om de efter fyra generationer fortfarande firar svensk jul, är de då svenskar, kineser eller vad är de?

Det är väl upp till dom själva hur vida dom ser sig som kineser, halvkineser eller svenskar? Alla är vi olika beroende på ursprung, kultur och religion så beror helt på hur varje enskild individ/familj/släkt vill acklimatisera sig till nya landet. Starkt troende kanske inte vill se sig som kineser trotts att dom bott i landet i flera generationer medans andra kanske vill göra det fortare? Vad är det som är svårt och förstå i allt detta? Om det efter 4 generationsskiften fortfarande firas svensk jul så tror jag inte mina avkommer kommer säga att dom är kineser. Dock lite svårt o säga vad mina barns barnbarn kommer tycka att dom är
Citera
2014-12-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Varför skulle de känna sig kränkta ? Svensk är den som innehar svenskt medborgarskap och känner sig som svensk, och jag har inte sett någon "pk-media" (sic) som påstår något annat. Vad politikens rövhål Björn Söder tycker är i sammanghanget tämligen ovidkommande.
Verkar ju allt annat än ovidkommande, pucko.
Citera
2014-12-17, 21:40
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Vi andra, som har bättre långtidsminne än en guldfisk, minns att SVT och SR alltid har kört ett drev mot SD. Det drevet upphörde faktiskt i en vecka i början av december, åtminstone från SVT:s sida då de faktiskt ifrågasatte och kritiserade Stefan Löfven för att han hade kallat SD för "nyfascister".

Men i söndags återupptog alla mediabolag sitt drev igen. Varför? Jo, SD:s partisekreterare gick ut i riksmedia och började pladdra om hur han delar in och rangordnar människor i etniska grupper. Skyll-dig-själv-faktorn är rätt så hög, milt uttryckt.

Fast var _rangordnar_ Söder grupper?

Vad han säger är ju att våra erkända nationella minoriteter ska ha rätt att bevara sina särarter och att dessa särarter skiljer sig från majoritetssamhällets, vilket väl är helt riktigt? Varför skulle man annars ha erkänt några minoriteter till att börja med om det nu inte fanns någon skillnad på dessa och resten av folket? Om man vidare antar att det finns skillnader så måste det även rimligtvis finnas något att vara skilt ifrån, annars hamnar vi i ett resonemang där vissa kan anses tillhöra en folkgrupp, men resten får nöja sig med att vara rotlösa individer och där någonstans börjar det för övrigt lukta rasism på riktigt.
Senast redigerad av Vintergrisen 2014-12-17 kl. 21:43.
Citera
2014-12-17, 21:41
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jag har inte skrivit att jag inte håller med. Jag har skrivit att de markörer Golonka anger är subjektivt utvalda. Vill du diskutera vad "svenskhet" egentligen är finns det andra trådar för det.

Som sagt, subjektiva påståenden. Dock sådant många kanske anser.

Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Självklart finns det mängder av saker som uttrycker svensk kultur. Men nu var ju frågan om vilka som skulle betraktas som svenskar. Björn Söder verkar ha sina idéer. De flesta har uppenbarligen andra åsikter om det. Det skulle inte förvåna mig om en hel del av dem också är sd-väljare.
Golonkas exempel ger en bra ingress för etniska svenskars kultur.

Annars verkar hela den här mediala pajkastningen bygga på någon sorts märklig begreppsförvirring, genuin eller spelad (?).

Det är ju så att man kan vara svensk på olika sätt. En del har svensk etnicitet, andra har svensk identitet, vissa har en svensk mentalitet, och så finns det svenskt medborgarskap. Vissa uppfyller alla dom här sakerna, andra bara en eller två. När det kommer till just svensk etnicitet så kan ju en etnisk chilenare aldrig räknas ha en svensk etnicitet – även om han uppfyller alla dem andra punkterna. Det finns naturligtvis ingenting subjektivt i detta och att försöka påstå motsatsen är naturligtvis högst rasistiskt.
Citera
2014-12-17, 21:44
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
SVT är fan otroliga när det är valtider. Nyss hade man ett reportage där utlänningar fick förklara hur de kände sig och fritt ljög om vad Söder sagt och att SD är rasister.

Senare var det hur folk stöder muslimer i Australien. Då säger reportern att det inte var ett terrordåd då han var ensam och kriminell?? Skulle han säga samma sak om Breivik??
Citera
2014-12-17, 21:46
Medlem
SmokeOns avatar
SVT gjorde ett ordentligt propagandanummer i kvällens Aktuellt. Frågan är om man inte tog i så mycket att man sprack. Den sista 100% kurden kunde inte låta bli utan var tvungen att förklara att SD är ett rasistiskt prati.

http://www.svtplay.se/video/2544065/aktuellt
Citera
2014-12-17, 21:47
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Med tanke på alla de tankevurpor du gör finns det klart många frågetecken. Men, det är nog inte lönt att be om en förklaring. Jag är inte optimistisk ...

Men om du nu vill så kan du ju börja med att förklara varför allmän värnplikt i ditt tycke är onaturligt.

Det är inte värnplikten i sig som är onaturlig, utan det egentliga syftet med något sådant. Läser du hela krönikan (den är ganska kort) så ser du tydligt att syftet är något helt annat. Det är ett problem enligt Aftonbladet att vissa ungdomar ser sig främst som muslimer och absolut inte svenskar. Hon skriver om integration och utanförskap men krönikan dryper av förakt för andra nationer, kulturer och värderingar. Alla ska tvingas samlas runt den nya svenska ideologin och kulturen: hbtq, gaypride, lesbiska imamer (sic!) och fredagsaborter. Hur tror du en from muslim ställer sig inför detta? Ska han eller hon tvingas skicka sina barn till ett indoktrineringsläger som ska skola dem i svensk dekadens och rotlöshet? Tillåt mig att betvivla försvarsaspekten i detta.
Citera
2014-12-17, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Ärligt? Gör du sådana här inlägg och hoppas att folk vare sigf följer länken eller tanker efter?

Nej, det star inte I den länkade artikeln att judar inte kan identifier sig som svenskar.

Nej, dom svenska riksdagspartierna ligger inte I hemlighet bakom Wikipedia...

Du borde tänka efter lite själv innan du börjar svamla, Björn Söder har inte begått ngt som helst fel, han har rätt till privata åsikter som talman.
Citera
2014-12-17, 21:49
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Tror du det kan bero på att han är politiker med maktanspråk?
Givetvis, men jag tycker inte det han sa var särskilt kontroversiellt. Att de tycker att man kan identifiera folk med vissa länder/etniciteter oberoende av medborgarskap är ju inte direkt någon nyhet.Sen var det ju en same som också sa att han höll med Söder, varför är inte han med på ledarsidorna på DN/SvD?

Det konstiga är ju att tar man exakt samma exempel med en svensk som åker till Japan/Kina och vill identifiera sig som en asiat, då låter det helt plötsligt inte lika nazistiskt längre...

Förresten vad ordagrant sa Björn Söder? Jag har problem att hitta citatet (förutom i aftonbladets ingress där det står "Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige – men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder." men det går inte att återfinna senare i artikeln...)
Citera
2014-12-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Givetvis, men jag tycker inte det han sa var särskilt kontroversiellt. Att de tycker att man kan identifiera folk med vissa länder/etniciteter oberoende av medborgarskap är ju inte direkt någon nyhet.Sen var det ju en same som också sa att han höll med Söder, varför är inte han med på ledarsidorna på DN/SvD?

Det konstiga är ju att tar man exakt samma exempel med en svensk som åker till Japan/Kina och vill identifiera sig som en asiat, då låter det helt plötsligt inte lika nazistiskt längre...

Förresten vad ordagrant sa Björn Söder? Jag har problem att hitta citatet (förutom i aftonbladets ingress där det står "Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige – men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder." men det går inte att återfinna senare i artikeln...)

Du tycker/tror inte japaner har problem med nationalism och rasism? Det är inte så lätt när man inget vet och inget begriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in