Citat:
Ursprungligen postat av
LitenGulligPonny
Nej, dessa dokument bevisar ingenting. Men jag har läst andra dokument från socialtjänsten där mamman t ex uttrycker hopplöshet över att inte kunnat skydda Berny från pappans hysteriska religiositet. De bevisar ingenting heller men ger lite mer förståelse. Minns inte var jag läst dem dock.
Då var hon alltså tydligen på kollisionskurs med pappas uppfattningar redan som liten. Jag ser ju ett mönster som själv f.d. sektmedlem, med en unge som gör allt för att provocera. Kanske '"straffa ut sig" från kyrkan och pressen från farsan?
Citat:
Fattar ärligt talat inte bara varför de inte satte henne i en annan skola. Finns ingen poäng som helst att ha ett barn som inte gillar religion i en katolsk skola. Motverkar ju bara hela syftet (och jag är själv troende och hade gärna gått i en katolsk skola men det går ju inte att tvinga på någon).
Gällande att bo nära en person som våldtagit någon så finns det ett direktiv som uttrycker att ett offer inte bör behöva det men då måste ju gärningsmannen vara dömd och hela saken utredd.
Att sätta henne i en annan skola kom nog inte på tal om pappa var så ärkereligiös, och mamma upplever att hon inte kan skydda Berny. I en sån familj är oftast far i husets ord lag!Att tvinga ungen att gå i religiös skola, att gå på gudstjänster eller annan religiös undervisning som barnet hatar, förekommer i de flesta konservativa religioner!