Citat:
Ja, och det skall så klart också stävjas. Detta kan ju, som du säkert förstå, knappast användas som en ursäkt till att ha översende brott/omoraliska/farliga sakerna som begås i religionens namn...
Och glöm nu inte att de som begår omoraliska saker i religionens namn, anser att det är guds vilja dom utför, så den diskussionen kommer att handla om "vem har monopol på att hävda vad som är guds vilja eller inte".
Först måste vi definiera ett mål som handlingarna skall berömmas efter. Annars har vi ju ingen måttstock för att avgöra om en handling är mer eller mindre bra jämfört med en annan handling i samma situation, eller hur?
Vad skulle detta mål du kunna vara? Jag som någon form av sekulär humanist föreslår målet "alla på jorden skall ha det så bra som möjligt".
Problemet är att många religiösa inte skulle hålla med detta mål utan peka på religiösa dogmer och avända detta som ursäkt för att förtycka homosexuella, kvinnor eller svaga grupper i sammhället, bomba abort kliniker och diverse terrordåd eller tom för att motivera krig.
Ser du nu problemet med religion...?
Och glöm nu inte att de som begår omoraliska saker i religionens namn, anser att det är guds vilja dom utför, så den diskussionen kommer att handla om "vem har monopol på att hävda vad som är guds vilja eller inte".
Först måste vi definiera ett mål som handlingarna skall berömmas efter. Annars har vi ju ingen måttstock för att avgöra om en handling är mer eller mindre bra jämfört med en annan handling i samma situation, eller hur?
Vad skulle detta mål du kunna vara? Jag som någon form av sekulär humanist föreslår målet "alla på jorden skall ha det så bra som möjligt".
Problemet är att många religiösa inte skulle hålla med detta mål utan peka på religiösa dogmer och avända detta som ursäkt för att förtycka homosexuella, kvinnor eller svaga grupper i sammhället, bomba abort kliniker och diverse terrordåd eller tom för att motivera krig.
Ser du nu problemet med religion...?
Jag har alltid insett problemet med religion. Men jag ser också situationer där religion kan lösa problem för människor som inte har någon bättre lösning. Framför allt är religion ett enkelt sätt att ge människor regler som de ska följa och då förslagsvis borde Svea Rikes Lag och Stadgar vara en alldeles utmärkt religion att följa. Vi tror på paragraferna i lagen ända tills det bevisas att det behövs ändring för att det skall fungera bättre med den nya och föränderliga verkligheten.
Här ser jag det stora problemet med många religioner. De är absolut statiska över så lång tid som möjligt och omöjliggör alla former av förbättringar av de regler och "lagar" de innefattar.
En annan viktigt funktion för religion är att lugna och kontrollera människor som är rädda för något de inte förstår. Man ger en förklaring och försäkrar att allt är ok. Detta gör att vissa människor som annars inte skulle fungera i samhället kan göra det. Exempelvis är religion bra för att finna tröst när någon dött eller för att finna någon slags svar på frågan vad som är meningen med livet.
Religion är en form av proto-logik som inte nödvändigtvis behöver vara sant utan bara lägger upp ett hyfsat regelverk som gör befolkningen hanterbar i svåra situationer.
Ett annat exempel där religion har spelat en stor roll för samhällets utveckling är när vi var tvungna att lära oss läsa för att förstå Bibeln och kristendomen. Vad kristendomen innebär eller vad som faktiskt står i Bibeln är obetydligt gentemot det faktum att merparten av befolkningen plötsligt kunde läsa och skriva text.
Senast redigerad av Hull 2014-12-16 kl. 11:02.
Senast redigerad av Hull 2014-12-16 kl. 11:02.
Trollade lite med biologin och vips så var vi apor istället för avkommor från Adam och Eva! Kanske var lättare för honom att se sig som en apa än att han var en skapelse från Gud. Han trodde på trolleriet APGUDEN, kanske den störste mytomanen av oss alla!