Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Kan nån slänga in en fungerande ljudfil från huvudförhöret ?

Jag kan ev lägga upp fler ljudfiler senare om det är intressant?
Citera
2014-12-16, 10:56
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker det verkar totalt orimligt med tanke på att hon inte agerar det minsta psykotiskt eller att vare sig försvar eller åklagare sagt ett ord om det så vitt jag vet. Har du haft en psykos reflekterar du naturligtvis över det i efterhand.

Nu känns det orimligt må jag säga!!
Den typen av psykos gör att du är blockerad från just känslor. I ljudupptagning mm är det som om något fattas.
Först var min känsla att hon på något sätt inte var själv i det hon gjort. Men det tror jag hon var, utom hennes egen demon. Allt är så ologiskt. Skära sig i magen, jakten på google, avsaknaden av känslor för hästarna mm
Att hon hotar att göra livet kort med att placera bilen på spåret.
Och hon verkar ha tappat kontakt med sina vänner mer och mer.
Det lilla som vi ser genom sms mm tycker jag personligen är väldigt tydliga tecken på att hon inte var logisk.
Varför bönar man och ber åt alla håll, utom till de som verkligen bryr sig på riktigt.
Annars kan ju förklaringen vara att hon vet att hon är en riktig strul tjej som på grud av det alltid ifrågasätts. Och det orkar hon inte.
Men en logisk person fattar att man åkar dit. Hela händelsen är bara brutal och smetig, och det finns ingen bevisning av en graviditet utom ett kort på en cleara blue sticka och hennes egna ord.
Hon verkarveta att hon är förrvirrad och ber JA minnas henne som hon egentligen är.
Jag försvarar inte hennes handling eftersom det samtidigt känns som om hon är uppdelad som person.
Hon ursäktar hela tiden sitt agerande, men när hon är själv verkar det kaos.
Citera
2014-12-16, 11:21
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Jag kan ev lägga upp fler ljudfiler senare om det är intressant?
Gör jättegärna det, det är jätteuppskattat av oss alla tror jag!
Citera
2014-12-16, 12:10
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker det verkar totalt orimligt med tanke på att hon inte agerar det minsta psykotiskt eller att vare sig försvar eller åklagare sagt ett ord om det så vitt jag vet. Har du haft en psykos reflekterar du naturligtvis över det i efterhand.

Precis. Psykoser är inte selektiva. Antingen är jag psykotisk, eller så är jag inte psykotiskt. Det är inte så att när jag träffar X blir jag psykotisk och sedan på jobbet fungerar jag fullt normalt.
Detta har inget med någon psykos att göra. Ett stilla och väl överlagt mord helt enkelt.
Citera
2014-12-16, 12:59
Medlem
Jag har svårt att tänka mig att JH som ju var beredd att gå hur långt som helst, för att "få" JA, säger att hon ska göra abort när hon får reda på att hon är gravid. Ett barn med JA hade ju knutit dem till varandra i många många år framöver, och säkert skrämt LL på flykt för all framtid.

Så om hon verkligen hade varit gravid hade ju den graviditeten varit som en skänk från ovan. Var hon aldrig gravid så är det väl klart att hon var tvungen att säga att hon skulle göra abort. Sen fick hon ju missfall istället. Jag är väldigt skeptiskt till den där påstådda graviditeten. Tror att hon på ett eller annat sätt har manipulerat testet.
Citera
2014-12-16, 13:24
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vi får väl hoppas att det togs en del basala blodprover i samband med RPU:n om inte vid något annat, i tiden närbeläget, tillfälle. Thyreoideastatus är common sense inom vården, bör kollas på vid indikation, med tanke på den vanliga förekomsten av rubbade nivåer sköldkörtelhormon i samhället och med tanke på en sådan rubbnings potentiella symptomatologi. Det gjordes i alla fall en rad droganalyser på JH, har jag för mig, som också finns listade i FUP, första delen antar jag ur minnet; genomgående negativa. (Korrigera om jag minns fel och dessa analyser istället avsåg LL.)
Kan man se på ett blodprov om man varit gravid?
Citera
2014-12-16, 13:25
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smem
Jag har tyvärr inte haft tid att läsa igenom hela fup än, har kommit till en del av förhören med JH men ännu inte till dem där de pratar om graviditet och abort, (för jag antar att det kommer upp.)
Finns det tidsangivelser när hon testade positivt, när ev missfall/abort skedde och när hon testade negativt? Som sagt, jag har inte läst någonting ang det men fått en känsla av att hon ändå hade gått några veckor innan abort/missfall och att abort/missfall och negativt test var tämligen tätt inpå varandra. Efter en abort/missfall så visar test positivt då hormonerna, (hcg) fortfarande finns kvar i kroppen, ju längre man varit gravid, ju längre finns hcg kvar.
Det var precis vad jag funderade över.
Citera
2014-12-16, 13:27
Medlem
Willow1s avatar
Ni har nog rätt, hon planerade detta. Jag fattar det fortfarande inte
Citera
2014-12-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Kan man se på ett blodprov om man varit gravid?
Gynekologi/obstetrik är inte min starka sida. Om det finns kombinationer av hormonnivåer, antikroppar, PCR-analys av DNA, slemhinneförändringar, urinprov eller andra fynd efter graviditet, som med tillräcklig sensitivitet och specificitet talar för genomgången graviditet vet jag inte. Om sådant test eller kombination av test finns blir frågan inom vilket tidsfönster efter en graviditet som fynden kan upptäckas. Menstruationscykeln kommer ju igång förr eller senare. Kanske du får svar i forum Medicin och hälsa, eller annanstans.
Citera
2014-12-16, 14:14
Medlem
Scrupcis avatar
Det är inte så att alla testar positivt länge efter ett missfall. Jag har själv haft flera missfall efter konstgjord befruktning, och jag har blivit gravid och testat positivt både på hemtest och hos barnmorska. Efter mina blödningar visade jag negativt på gravtest redan efter några dagar, även då jag varit gravid i 8 veckor. Det är så olika det där med människokroppen,men jag tror inte att JH behöver ljuga om precis allt bara för att hon ljög om aborten.
Citera
2014-12-16, 14:23
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Precis. Psykoser är inte selektiva. Antingen är jag psykotisk, eller så är jag inte psykotiskt. Det är inte så att när jag träffar X blir jag psykotisk och sedan på jobbet fungerar jag fullt normalt.
Detta har inget med någon psykos att göra. Ett stilla och väl överlagt mord helt enkelt.

Stilla och väl överlagt är väl inte de ordval jag hade gjort, men visst.

JH är sin person och uppsyn till trots en synnerligen handlingskraftig och viljestark liten kvinna,
så mycket skriver jag under på. Hennes uppbringande av iskyla och beräkning
som visar sig flera gånger under den ödesdigra dagens bravader är talande.
Psykoser och liknande rimmar illa med JH´s faktiska förehavanden.

Jonna förtjänar ett mycket långt fängelsestraff där livstid finns med som kronan på verket.
Citera
2014-12-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Jag har svårt att tänka mig att JH som ju var beredd att gå hur långt som helst, för att "få" JA, säger att hon ska göra abort när hon får reda på att hon är gravid. Ett barn med JA hade ju knutit dem till varandra i många många år framöver, och säkert skrämt LL på flykt för all framtid.

Så om hon verkligen hade varit gravid hade ju den graviditeten varit som en skänk från ovan. Var hon aldrig gravid så är det väl klart att hon var tvungen att säga att hon skulle göra abort. Sen fick hon ju missfall istället. Jag är väldigt skeptiskt till den där påstådda graviditeten. Tror att hon på ett eller annat sätt har manipulerat testet.

Jag tror att den påstådda graviditeten var påhitt. För i FUP säger JH att första historian (som hon berättar för polisen och för sin syster) trodde hon på själv - för att hon fantiserade att det var så: Alltså historian om att LL var "skogstokig" i lägenheten och skar JH i handen och att JH tog kniven ifrån henne och stack tillbaka mot LLs hals och att hon fick "tokpanik" och drog därifrån. Men när hon kom tillbaka så var LL borta, och allt var städat.

Förmodligen var det samma sak med graviditeten/aborten. Hon önskade så mycket att hon var gravid med JA, att hon trodde på det själv.

Hon ljuger så mycket att hon tror sig själv, det är därför alla historier inte håller ihop. Jag minns att jag reagerade starkt när jag läste FUP på att hon sa "och jag har jättesvårt och ljuga" i ett förhör. Sen när advokaten frågar om hon påverkats av graviditeten så säger hon att hon bara varit ledsen och hoppar helt plötsligt till att JA var "jättejättegullig" när han trodde hon var gravid. För det var väl det enda hon kunde tänka på, var att hon fick ut lite av JAs "kärlek" när hon ljög om det.

Citerat från FUP:
"JH: Mm då ehh han gjorde, jag sa ju att jag hade gjort abort en gång. Ehh och sen när det var på
den där ehh efter afterworken ehh när det liksom var, ja det blev ju kaos, ehh då vet jag att jag
fick gå iväg och kräkas. Ehh då vet jag att han frågar, alltså han liksom tittar mig in i ögonen
och frågar liksom har du inte gjort abort, är du fortfarande gravid, och jag har jättesvårt och
ljuga så att då var jag tvungen och säga att jag inte hade gjort någonting. Ehh och sedan så sa
jag liksom att jag hade gjort abort när jag liksom blödde, så att…

A: Har du påverkats av det här med graviditeten tror du? Eller det du tror var graviditeten?

JH: Alltså jag vart ledsen. Och det har gått upp och sen har han ju… det var väl sedan när han
trodde att jag var gravid så var han jättejättegullig och sen ehh när han trodde att jag hade
gjort abort så var han liksom… ja det var ju då han inte visste vem han skulle välja och sådant
där. Och sedan när han fick reda på att jag inte hade gjort abort så var han ju jättejättegullig
igen så det kändes jobbigt och blöda för att det kändes liksom som, även om jag inte ville ha
barn så kändes det ändå som att det var liksom någonting… det låter dumt men det kändes
liksom som att det var någonting som ingen kunde ta ifrån liksom alltså… Ja så det var
jobbigt.
"
Senast redigerad av DonCrescendo 2014-12-16 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in