2014-12-16, 10:06
Medlem
udons avatar
Kan man vara skåning, skallig och alldeles för kort men samtidigt vara svensk?
Citera
2014-12-16, 10:08
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Fast du kan ju inte skylla på journalisten när Söder fick granska texten innan publicering och då var nöjd med den. Mer kan han knappast begära.
Söder är en katastrof för partiet som borde kickas omedelbart.
Jag är klart förvånad att så många här inne försvarar honom.
Söder fick troligtvis inte granska/godkänna den missvisande rubriken "Judar är inte svenskar"..

Dessutom var det viktiga detaljer i intervjun som inte togs med i artikeln - journalisten klippte och klistrade lite som han ville i materialet för att få den effekt som önskades.

När Söder intervjuades i Aktuellt så stärktes min ursprungliga uppfattning om att han blivit felciterad, och att journalisten hade vinklat materialet på ett skamligt sätt.

Att journalisten sen avslutar artikeln med att Söder granskar texten indikerar på att han försöker ge sig själv ett "alibi" - nåt som ska rättfärdiga hans smutsiga klipp och klistra-arbete. Artikeln är alltså lögnaktig anti-SD-propaganda från början till slut.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-12-16 kl. 10:16.
Citera
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av personkemi2.0
får man från talmansposten uttala sig sådär?

om man googlar talman så står att finna, som jag tolkar det att man ska vara någorlunda neutral eller?

(från riksdagen.se)
Talmannen leder riksdagens arbete i samråd med gruppledarna och med stöd av Riksdagsförvaltningen. Det innebär att talmannen har det yttersta ansvaret för hur riksdagsarbetet planeras och bedrivs. Därtill leder talmannen kammarens sammanträden och är riksdagens främste representant.

Talmansämbetet är den högsta post en person kan väljas till i Sverige. I rang kommer talmannen efter statschefen, alltså efter kungen, men före statsministern.

Som riksdagens främste representant företräder talmannen ofta riksdagen i olika nationella och internationella sammanhang.

En viktig uppgift för talmannen är att leda förhandlingarna vid ett regeringsskifte och lägga fram förslag till ny statsminister. Detta är unikt för Sverige. I andra parlamentariska demokratier leder statschefen regeringsskiftet.

Riksdagens talman ska med anledning av detta stå utanför det rent politiska riksdagsarbetet. Talmannen deltar varken i utskottsarbetet eller i debatter och omröstningar i kammaren. För detta har han en ersättare.

I och med att han bara är vice talman så finns det nog ingen praxis.

Nu är ju dock Björn Söder så dum i huvudet att han antagligen skulle kräka ur sig dynga även om han var talman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det han förnekade stod inte alls i DN.
Så han förnekar något som inte ens har skrivits? Vad menar du?

Så här säger Björn idag: Jag har aldrig sagt att dom här inte är svenskar.

Återigen så har han kanske inte sagt det ordagrant men det är ju exakt det som står i DN:
Citera
2014-12-16, 10:10
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Han bad ju om ursäkt i Aktuellt för att han hade blivit "felciterad" (i en text som han hade fått godkänna före publicering), det här bevisar väl bortom allt rimligt tvivel att han inte alls är nazist

Ja, han är ju missförstådd, fast han godkänt citaten... det är som att stå med bägge fötterna i bajs och säga... "Det gör jag inte, det är lögn"
Fast vi har ju bildbevis.
- Det är medias fel att jag står i bajs.
- Så du står alltså i bajs.
- Nu felciterade du mig... jag sa: Det är medias fel att jag står i bajs.
- Fast du står ju i bajs är det rätt eller fel.
- Nu är jag missförstådd.
- Är det medias fel att du klivit ner i bajs och står där.
- Nä, vad jag SA VAR: "det är medias fel att jag står i bajs"
- Ja och jag ställer en följdfråga: Står du i bajs?
- Å, du hör ju inte vad jag säger.... Samer och judar kan aldrig bli svenskar, men det är medias fel att ta det ur ett större sammahang...
- Ok. Så samer och judar ÄR inte svenskar.
- Å... du missförstår du igen... jag tar ut tummen ur munnen... lyssna.
- det är medias fel att jag är felciterad.
- Så du är felciterad.
- Ja.
- ok. Vad ska de vara då.
- Ok. Lyssna... Judar och Samer kan aldrig bli svenska för de har inte samma kultur som oss, men de bor här, men blir de för många så blir det ett problem och sen är det ju så att det beror om om kan känner sig som svensk eller inte....
- Ok, så jag tolkar dig så här:
- Judar och samer är inte svenskar, men om de känner sig som svenskar är det ok?
- Åh... nä, det var inte det jag sa... jag sa...

Där har ni er snubbe. Ett barn.
Citera
2014-12-16, 10:10
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Så han förnekar något som inte ens har skrivits? Vad menar du?

Jonas Sjöstedt påstod att han sagt att judar och andra grupper inte är svenskar men det har han aldrig gjort, det finns inget sådant uttalande i Orrenius artikel.
Citera
2014-12-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
I och med att han bara är vice talman så finns det nog ingen praxis.

Nu är ju dock Björn Söder så dum i huvudet att han antagligen skulle kräka ur sig dynga även om han var talman.
såg precis att talmannen får ge uttryck politiska åsikter
Så det är okej för vice talmän att uttala sig politiskt?
–Det finns inga formella hinder mot det, säger Anders Norin.
Citera
2014-12-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Det som stör mig är att enbart samer får bedriva renskötsel i Sverige, men för att vara same måste man ha en samisk mor, och det finns ingen möjlighet att konvertera till same, vilket är rasistiskt i min mening.

Inte alls konstigt. Även de mest politiskt korrekta anser att det finns etniska grupper, och att tillhörigheten styrs av blodsband. Det är just den etniska gruppen "svenskar" som inte har rätten att existera, men andra etniska grupper går bra.

Samer finns, men jag kan aldrig bli same. Självklart, blodsbanden saknas ju. Detta enligt svensk lagstiftning. Det är helt okontroversiellt och tas aldrig upp som ett problem i media. Man behöver aldrig ge sig in på besvärliga hårklyverier om "vem är egentligen same", för det är ju självklart. Det anses heller inte kontroversiellt att denna etniska grupp har särskilda rättigheter i lagstiftningen.

Samma sak gäller kurder, judar, etc. Självklart finns det judar. Självklart är det en etnisk grupp, och inte samma sak som "alla som bor i Israel". Allt tal om att man "inte ska dela in människor i grupper" betyder egentligen "gruppen 'svenskar' får inte existera, men andra grupper går bra". Klassisk etnisk hatpolitik, kort och gott.
Citera
2014-12-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jonas Sjöstedt påstod att han sagt att judar och andra grupper inte är svenskar men det har han aldrig gjort, det finns inget sådant uttalande i Orrenius artikel.
Men herregud, det är ju exakt det han säger. Du måste verkligen sluta säga att han inte sagt så bara för att han inte sagt så EXAKT ordagrant. Det går ju inte att föra en seriös diskussion om man alltid kan försvara sig med att man inte tycker så för att man inte har använt exakt de orden när man uttryckte sig.

Vad är andemeningen i hans uttalanden i artikeln om det inte är att judar inte är svenskar?
Senast redigerad av backflasha 2014-12-16 kl. 10:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Inte alls konstigt. Även de mest politiskt korrekta anser att det finns etniska grupper, och att tillhörigheten styrs av blodsband. Det är just den etniska gruppen "svenskar" som inte har rätten att existera, men andra etniska grupper går bra.

Jaha, är det så...

Tänk så här; om du behöver en enorm konspiration för att försvara din position, överväg då om det kanska kanska kan vara lite fel på din egen position....
Citera
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Kan man vara skåning, skallig och alldeles för kort men samtidigt vara svensk?
Jo, det går bra. Får man ha nazist röst... förlåt nazal, sorry, nasal röst, Små händer, Vara kort och sminka sig.

Inga problem bara du "känner dig svensk", men det är viktigt att vi reder ut detta först. Så att vi kan gå till jobbet sen.
Citera
2014-12-16, 10:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Hur kommer det sig att det är självklart att de flesta ("de flesta" sa han, inte "många") judar släpper den judiska identiteten? Jag bor i Malmö där vi har en synagoga som - utifrån vad jag sett - ofta besöks av många människor. Har dessa människor som besöker synagogan släppt den judiska identiteten? Jude och svensk är två helt olika saker och det ena behöver inte utesluta det andra. Du anser nog att man kan vara kristen och svensk, på samma sätt kan man vara jude och svensk.

Kristna och kyrkan har lägre maktambitioner (politik, lagstiftning, moral, kultur) och större anpasslighet än vissa andra trosriktningar.

Ju större skillnader och ju högre maktambitioner, desto svårare att förena och desto större konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in