2014-12-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Vill minans att någon liknade den där frågan vid frågan om vilka som är "gamla". Aningen svårt att definiera med några korta meningar, men ingen skulle väl komma på tanken att gamla människor för den delen inte existerar? Betvivlar du att det finns svensk kultur eller svenska seder kan jag bara rekommendera att du turistar lite utomlands. Sällan blir ett lands särarter så märkbara som när de ersätts av något annat.

Hur som helst så känns det som att hela kulturdiskussionen hör hemma i en annan tråd, och inte den här som handlar om vad söder sagt och inte sagt.

Gamla människor är gamla i förhållande till något yngre. Svensk kultur är svensk kultur i förhållande till vad?

Jag har bott runt om i Europa och inte upplevt svenskhet som så mycket mer än Ikea, Abba och Pippi. Men jag ger dig rätt: Kulturdiskussionen hör inte hemma här.

Det jag vill veta är vad han syftar på, som ett sätt att förstå och analysera BS:s argumentation.
Citera
2014-12-15, 19:48
Medlem
SD har ju alltid pratat om att man vill assimilera invandrare... Har någon brytt sig om vad det betyder?

Blir så förvånad över alla sd:are som är sura för att SD närmare klargör sin politik...

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Assimilationspolitik
Citera
2014-12-15, 19:49
Medlem
Björn Söder borde ha varit mera politiskt rutinerad vid detta laget för att göra en blamage av denna karaktären.

Visserligen är det självklart missförstånd för missförståelsens skull från MSM sida men Söder borde inte ha gett dem ens lillfingret.Att trassla in sig i uttalanden om samer och judar gagnar inte SD.

Han borde ha vetat bättre.
Citera
2014-12-15, 19:49
Medlem
Björn Söder sade alltså att judar och samer inte är svenskar?

Möjligen funkar det att påstå att judar inte är samer, men samer är väl mer svenskar än svenskarna själva, eller hur det nu var med den saken. Svenskt är bara barbariet enligt Reinfeldt, och då ska vi väl vara glada för att åtminstone judarna och samerna inte deltar i detta, trots att de senare borde tillhöra det folk som historiskt sett är det folk med vilket barbariet associeras.

Judar kan dock i regel inte flå en ren utan att det går rent åt helvete med renen, vilket utgör någon form av empiri för att judar i allmänhet inte är samer. Tyvärr måste man nog säga att vi här snuddat vid det barbari som judar resp. samer _inte_ antas vara delaktiga i, enligt Björn Söder.

Vi behöver således troligen ett riksdagsparti som önskar föra en skarpt militant politik mot paradoxer snarare än religiösa-/kulturella företeelser eller nationaliteter.
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2014-12-15 kl. 19:52.
Citera
2014-12-15, 19:50
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Om allt står och faller med rubriken vore detta nog lite lättare för er att peta hål på. Det är ju vad han faktiskt säger som är det intressanta. Både i original-artikeln och i hans svar så blir det väldigt tydligt att man enligt SD enbart kan ha en nationell identitet. Man får alltså inte influeras av flera olika kulturer samtidigt...

Så rubriken var inte godkänd då alltså?
Resonemanget är korrekt. Jag kan givetvis inte bli Jude eller Indier hur gärna jag än vill.
Jag skulle inte uppfattas som så så varför är det enbart Svensk som ska urvattnas?
Citera
2014-12-15, 19:50
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Tomte, är du säker på att du inte menar luffare?

Jag har aldrig bett en kurd att definiera vad en kurd är. Men när någon menar att det finns vissa saker som förenar en nationalitet måste jag som vän av ordning be om att få veta vad det är för saker.

Brukar inte spotta folk i ansiktet. Om du känner dig träffad av en loska kan jag bara beklaga och be om ursäkt.

Ett folk definieras av gemensam historia, kultur, språk, levnadsområde och ömsesidig känsla av samhörighet mellan individerna. Svenskarna och samerna har exempelvis levt sida vid sida i sisådär 4000 år, hur kommer det sig att vi inte smällt samman till "ett folk"? Om svenskar och samer inte har blivit ett folk på 4000 år, hur i helvete kan någon förvänta sig att somalier, araber, afganer och alla diverse etniska främlingar som idag uppehåller sig i Sverige skall bli svenskar över minre än en generation?

Tror ni verkligen dessa människor ens "vill bli svenskar"? Är det inte mer er egen önskan att svenskar skall rasblanda bort sig?
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-15 kl. 19:57.
Citera
2014-12-15, 19:51
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte bara jag, utan typ majoriteten av västvärldens befolkning samt - tada! - en hel del nationalister!

Citat ur DN-artikeln:

Den franska jakobintolkningen är givetvis en perverterad tolkning som det inte nog kan betonas hur mycket elände och lidande den har skapat.
Citera
2014-12-15, 19:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Gamla människor är gamla i förhållande till något yngre. Svensk kultur är svensk kultur i förhållande till vad?

Jag har bott runt om i Europa och inte upplevt svenskhet som så mycket mer än Ikea, Abba och Pippi. Men jag ger dig rätt: Kulturdiskussionen hör inte hemma här.

Det jag vill veta är vad han syftar på, som ett sätt att förstå och analysera BS:s argumentation.

Jag skulle gissa på i förhållande till andra kulturer?

Exakt vad Söder anser att svensk kultur är vet jag inte eftersom jag inte känner honom men partiet har trots allt lite text på sin hemsida som berör ämnet. Kanske kan vara något att börja med.
Citera
2014-12-15, 19:54
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
ords innebörd förändras över tid. De flesta svenskar, varken etniska eller invandrade, skulle inte idag säga att enbart etniska svenskar är svenskar längre, utan att landet och dess befolkning är heterogen numera. Ord betyder nämligen inte vad Vindhler vill att de ska betyda, de får sin innebörd i en språklig kontext.

Att landets befolkning är heterogen betyder inte att det svenska folket har upphört att existera, även om jag förstår att det är detta du önskar. Att ords betydelse förändrar sig över tid betyder inte att verkligheten ändrar sig. Det svenska folket är det samma som vi var för 100 år sedan, och för 1000 år sedan också. Främlingarna som är här är inga svenskar och kommer aldrig bli. Judar har levt i Europa i 2000 år och är fortfarande judar. Zigenare har levt här i 1000 år och är fortfarande zigenare. Svenskar och samer har levt sida vid sida under 4000 år och vi är fortfarande svenskar och samer.
På samma sätt kommer det bli med alla allehanda nya olika utomeuropeiska grupperna som kommit till europa de senaste 50-60 åren. De kommer att bilda nationer som lever för sig själva, precis som judarna och zigenare har gjort, oavsett hur mycket ni önskar att det svenska folket skall rasblanda bort dessa grupper.
Citera
2014-12-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Så rubriken var inte godkänd då alltså?
Resonemanget är korrekt. Jag kan givetvis inte bli Jude eller Indier hur gärna jag än vill.
Jag skulle inte uppfattas som så så varför är det enbart Svensk som ska urvattnas?

Om du menar rubriken " Den leende nationalismen" så vet jag faktiskt inte. Sen är det väl sällan så att man själv får sätta rubriker på artiklar man blir intervjuad i? Har du nånsin blivit intervjuad? Det man kollar är att man blev citerad rätt och det fick Söder göra.
Citera
2014-12-15, 19:55
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Du har ju fel på i princip varje punkt, förutom i de punkter som är helt ovidkommande för diskussionen.

Att man kan konvertera (varför citattecken?) jude är ju ett faktum, så jag förstår inte varför du ens orkar argumentera emot det. Komplicerat, möjligen, men fult möjligt.

Vad du sedan vädrar för fördomar kring judarna är upp till dig själv. Bra ändå att du är ärlig med din antisemitism, det underlättar ju för att förstå din bakgrund i den här frågan.

Nej, judar accepterar inte konvertiter hur som helst som jag skrev i ett annat inlägg. De är extremt restriktiva.

Samer säger öppet att man måste födas till same för att vara same. Det är helt ok för min del, bara inte det svenska folkets rätt att göra det samma fråntas oss såsom den har gjort i dagens Sverige.
Citera
2014-12-15, 19:56
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Björn Söder borde ha varit mera politiskt rutinerad vid detta laget för att göra en blamage av denna karaktären.

Visserligen är det självklart missförstånd för missförståelsens skull från MSM sida men Söder borde inte ha gett dem ens lillfingret.Att trassla in sig i uttalanden om samer och judar gagnar inte SD.

Han borde ha vetat bättre.

Söder har alltid och kommer även i fortsättningen att trassla till det för SD.
Sätter min snusdosa i pant på att han kommer att göra ett etter värre uttalande i nyheterna 21.00
och NEJ Söders uttalande är inte ett missförstånd om du läser hans minst sagt förvirrade klarläggande till hans uttalande. Karln är en kronisk klavertrampare i media.
Möjligt att han är en tillgång för partiets interna arbete, och han borde därutöver sköta sin talmanssyssla och hålla käften stängd i alla slags media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in