2014-12-15, 14:14
Medlem
talgoxens avatar
Det slumpade sig så att Placera kom ut med en ny artikel där de går igenom alla preffar.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/15/falska-juveler-i-kronan.html
Citera
2014-12-15, 14:38
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Det slumpade sig så att Placera kom ut med en ny artikel där de går igenom alla preffar.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/12/15/falska-juveler-i-kronan.html

Vilken fin tajming! Man skulle kunna tro att de läser Flashback

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-15, 21:31
Medlem
jomensures avatar
Läste någonstans att om man köper utländska aktier genom ett ISK-konto kan det bli "problem" med den utländska skatten, men har man KF-konto tas detta hand om av försäkraren.
Gäller detta även utländska fonder, och optioner/warranter riktade mot utländska index och papper (men utfärdade av svenska institutioner)?
Citera
2014-12-16, 00:38
Medlem
ShlahLkhas avatar
Om jag flyttar pengar från mitt ISK på Avanza till ett ISK på ett (annat) fondbolag så kommer väl pengarna inte att dubbelbeskattas?
Citera
2014-12-16, 01:21
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Om jag flyttar pengar från mitt ISK på Avanza till ett ISK på ett (annat) fondbolag så kommer väl pengarna inte att dubbelbeskattas?
-
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Om det gäller en intern flytt mellan 2 ISK konton hos Avanza så kommer du inte att bli dubbelbeskattad. Systemet känner av att insättningen kommer från ett annat ISK konto och därmed kommer den inte att räknas med i skatteunderlaget. För överföring av innehav i ISK till Avanza från annan bank måste du däremot använda en blankett för att vi ska registrera att överföringen kommer från ett ISK konto.

Blankett för aktier: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/flytt_mellan_ISK.pdf

Blankett för fonder: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/flyttanmalan-fondinnehav-isk.pdf

Återkom gärna om du har några funderingar!

/Michaela, Avanza
Citera
2014-12-16, 02:08
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
-
Tack!
Citera
2014-12-16, 08:22
Bannlyst
Med anledning av det är vi glada att kunna meddela att du just blivit uppgraderad till en bättre förmånsnivå. Det innebär att du i fortsättningen har fler kostnadsfria förmåner och bättre ränta hos oss. Du hittar information rörande denna förbättring genom att klicka här.

Observera att ändringen av förmånsnivå även påverkar prissättningen av vissa tilläggstjänster. Vilka tjänster du abonnerar på och hur du avbeställer dem finner du under fliken Tilläggstjänster.

Var ser jag pris per affär då?

"Bättre förmåner" säger mig ingenting.
Citera
2014-12-16, 12:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomensure
Läste någonstans att om man köper utländska aktier genom ett ISK-konto kan det bli "problem" med den utländska skatten, men har man KF-konto tas detta hand om av försäkraren.
Gäller detta även utländska fonder, och optioner/warranter riktade mot utländska index och papper (men utfärdade av svenska institutioner)?

Hej!

Det finns ett par skillnader mellan att köpa och äga värdepapper i ISK jämfört med KF. Precis som du säger så är ett ISK en bankprodukt där du själv står som ägare. Utländsk källskatt som du betalar på ditt ISK, i samband med exempelvis utdelningar, får du avräknad i samband med deklarationen. Det finns dock en regel som man bör känna till, i korta ordalag så är innebär regeln att om du har underskott av kapital så får du maximalt 500 kr i avräkning. Det kan vara värt att tänka på om man vet att man har exempelvis bolån, och därigenom underskott av kapital.

Läs mer om skatteverkets regler kring det hela här.

På en KF så får du också din utländska källskatt återbetalad, men det är Avanza pension som begär tillbaka den. Det är lite längre ledtid, det tar ca 3 år innan du får tillbaka den på ditt konto, men det finns inte några begränsningar för hur mycket du kan få tillbaka. Anledningen till varför det tar så pass lång tid är för att Avanza Pension måste invänta vårt slutliga skattebesked samt därefter begära avräkning mot den skatt vi betalar året därpå och därefter vänta ca 1 år innan vi får besked om att det godkänts. Vi betalar normalt tillbaka utländsk källskatt i början av året.

Detta är endast aktuellt om man har utländska värdepapper, ex. amerikanska aktier som lämnar utdelning, och det är inte aktuellt om man äger ett instrument som är emitterat i Sverige och som har ett amerikanskt värdepapper som underliggande.

Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen
Med anledning av det är vi glada att kunna meddela att du just blivit uppgraderad till en bättre förmånsnivå. Det innebär att du i fortsättningen har fler kostnadsfria förmåner och bättre ränta hos oss. Du hittar information rörande denna förbättring genom att klicka här.

Observera att ändringen av förmånsnivå även påverkar prissättningen av vissa tilläggstjänster. Vilka tjänster du abonnerar på och hur du avbeställer dem finner du under fliken Tilläggstjänster.

Var ser jag pris per affär då?

"Bättre förmåner" säger mig ingenting.

Din aktuella courtageklass finner du under Mina sidor. Där finns även en länk till prislistan där du ser vad du betalar per affär.

Även om du har en högre förmånsnivå så har du kvar samma courtage eftersom ditt courtage styrs av den courtageklass som du har valt. Du kan dock ha bättre kreditränta och billigare tilläggstjänster än innan. Du finner exempelvis skillnaden i räntor på denna länk.

Hör gärna av dig om du har några fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-18, 15:51
Bannlyst
Varför kan jag inte lägga order på 400 000 kr direkt om jag har 100 000 kr och ett konto med belåning?

Jag vill inte hålla på och köpa först 100 000 för att sen successivt öka till 400 000 kr. Varför har Avanza gjort på detta sätt?
Citera
2014-12-18, 17:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Varför kan jag inte lägga order på 400 000 kr direkt om jag har 100 000 kr och ett konto med belåning?

Jag vill inte hålla på och köpa först 100 000 för att sen successivt öka till 400 000 kr. Varför har Avanza gjort på detta sätt?

Hej!

Du ska kunna lägga order för hela summan direkt. Är du säker på att aktien du vill köpa har ett tillräckligt högt belåningsvärde för den belåning du vill uppnå? En kreditlimit är endast ett övre tak för belåningen, det är dina värdepapper som är säkerheten för själva lånet och som avgör hur mycket du kan låna.

Här kan du läsa mer om belåning. Hör av dig vid frågor!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-12-19, 12:30
Medlem
shogun-rs avatar
Skall inte kurserna i portföljerna uppdateras av sig själv? Kurserna på, världsindex, valutor, vinnare/förlorare, bevakningslistor etc ändras direkt men mina portföljer där måste jag trycka F5. Har nyaste Firefox.
Citera
2014-12-19, 14:37
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Skall inte kurserna i portföljerna uppdateras av sig själv? Kurserna på, världsindex, valutor, vinnare/förlorare, bevakningslistor etc ändras direkt men mina portföljer där måste jag trycka F5. Har nyaste Firefox.

Hej,

Nej, det stämmer att vi inte har innehav-widgeten i realtid. Det var ett beslut som vi tog från början då vi utvecklade widgeten. Jag kan hålla med om att själva depåvärdet hade varit trevligt att få uppdaterat med ett visst intervall eller till och med i realtid, men det som skulle få rutan att blinka konstant (för många kunder) är om kurser/marknadsvärden även skulle uppdatera sig i realtid. Det skulle förmodligen bli relativt opraktiskt att avläsa informationen i rutan.

Jag ska ta vidare ditt önskemål till våra interaktionsdesigners samt utvecklare/produktägare. Jag tror helt klart att det är något som är tekniskt möjligt, även om det säkert skulle dra mer kraft av våra system att hämta data från varje individuell depå.

Tack för att du delar med dig av dina tankar. Ha en trevlig helg!

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in