2014-12-01, 10:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Hur funkar det skattemässigt om man flyttar pengar internt mellan 2 ISK? Om jag tex flyttar pengar fram och tillbaka mellan 2 konton blir jag dubbelbeskattad då? Eller gäller det bara pengar som kommer utifrån?

Hej!

Om det gäller en intern flytt mellan 2 ISK konton hos Avanza så kommer du inte att bli dubbelbeskattad. Systemet känner av att insättningen kommer från ett annat ISK konto och därmed kommer den inte att räknas med i skatteunderlaget. För överföring av innehav i ISK till Avanza från annan bank måste du däremot använda en blankett för att vi ska registrera att överföringen kommer från ett ISK konto.

Blankett för aktier: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/flytt_mellan_ISK.pdf

Blankett för fonder: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/flyttanmalan-fondinnehav-isk.pdf

Återkom gärna om du har några funderingar!

/Michaela, Avanza
Citera
2014-12-01, 15:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Är det så att det inte går att flytta in värdepapper till en kf?
Citera
2014-12-01, 15:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är det så att det inte går att flytta in värdepapper till en kf?

Hej!

Nej det går inte att flytta in värdepapper i en kapitalförsäkring. Däremot går det att flytta in värdepapper i en ISK. Men observera att det kommer att ha en skatteffekt om det gäller en flytt från ett Aktie- och fondkonto till en ISK då det kommer att ses på en försäljning på Aktie- och fondkontot och köp på ISK kontot.

Återkom gärna om du har fler funderingar kring detta!

/ Michaela, Avanza
Citera
2014-12-02, 20:14
Medlem
P.Gs avatar
Vad har hänt med Kanada-listan? Just nu ser jag ingen data.
Citera
2014-12-03, 10:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vad har hänt med Kanada-listan? Just nu ser jag ingen data.

Vilken flik har du uppe?

Flikarna Kurs och Historik ska fungera ordentligt medan fliken Översikt är tom. Det här beror på att vi inte har tillförlitlig data att visa för de här bolagen. Vi ser för närvarande över möjligheten att köpa in ytterligare bolagsdata för kanadensiska och amerikanska bolag, men det finns vissa hinder på vägen som vi måste ta oss över.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-12-05, 10:46
Medlem
talgoxens avatar
Om man söker på "mtg" och trycker Enter får man upp ett amerikanskt bolag med kortnamn MTG.

Försåtligt, men det bästa vore om man skickades till Modern Times Group:s aktie.
Citera
2014-12-05, 11:24
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Om man söker på "mtg" och trycker Enter får man upp ett amerikanskt bolag med kortnamn MTG.

Försåtligt, men det bästa vore om man skickades till Modern Times Group:s aktie.

Hej!

Det stämmer bra. Jag håller till viss del med om att det inte är helt opimalt. MTG har dock ett lite längre kortnamn, MTG B (alt. MTG A). Det gör att du kommer till den amerikanska aktien då du bara skriver MTG och skickar sökningen med "enter", eftersom den amerikanska aktien faktiskt har just det kortnamnet. Jag ska se om vi kan göra sökningen på något annat sätt eller om det finns något sätt att komma tillrätta med det du beskriver.

Ha en trevlig helg

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-05, 16:22
Medlem
r0lands avatar
Skulle vara gött om det fanns möjlighet att få olika courtage-nivåer på sina olika ISK's!

Går detta?
Citera
2014-12-05, 18:54
Medlem
Ni har aldrig funderat på inskaffa andelsorder, dvs man köper aktieandelar och inte hela aktier som Aktieinvest har. Skulle vara härligt om det gick!
Citera
2014-12-08, 13:41
Medlem
Kan superlånet bara användas för köp av värdepapper, eller kan jag använda superlånet till att lösa bolån i annan bank eller till att köpa snacks för?
Citera
2014-12-08, 15:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Skulle vara gött om det fanns möjlighet att få olika courtage-nivåer på sina olika ISK's!

Går detta?

Hej,

Nej, det vore lite för bra för att vara sant

Du kan dock ha olika courtageklasser för olika medlemmar i samma hushåll, ex. sambo eller barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fulgroggarn
Ni har aldrig funderat på inskaffa andelsorder, dvs man köper aktieandelar och inte hela aktier som Aktieinvest har. Skulle vara härligt om det gick!

Det är absolut något som vi har pratat om vid ett par tillfällen. Vi ser dels lite praktiska/administrativa hinder, men också en del andra problem med hur en sådan funktion skulle se ut. Rent administrativt så skulle det innebära att vi var tvungna att ta upp aktier i egen bok. Det innebär att vi tar en risk samt att vi förbinder oss till att fördela aktierna jämt efter hur kunderna önskar. Fördelen är att kunderna bland annat kan spara en fast summa varje månad, alltså ett månadssparande fast i aktier. Nackdelen för oss är att det blir mer administrativt arbete. Dessutom så måste vi ändra mycket annat i våra system, exempelvis så att alla företagshändelser blir korrekta och beräknas på respektive aktieandelar.

Samtidigt så ska man komma ihåg att många av våra kunder redan idag har möjligheten att handla aktier på ett enkelt sätt och med 1 kr som lägsta courtage. Det gör det möjligt att köpa de flesta aktier relativt billigt varje månad. Jämför man med hur Aktieinvest har det så finner man att det är både billigare courtagemässigt samt sannolikt bättre "kursmässigt" att köpa aktien manuellt via oss. Aktieinvest tillämpar en speciell köpkurs då man handlar andelsorder. Man betalar i princip dagshögsta kurs (minus 5% av skillnaden mellan högst och lägsta under dagen). Det är oftast en relativt stor kursförlust om du jämför med att du köpt aktien själv.

Sammanfattningsvis så tror jag att det absolut är en funktion som är möjlig att skapa, samtidigt som jag tror att vi inte har några planer på att genomföra det inom den närmaste tiden för att det krävs relativt mycket utveckling jämfört med vilken kundnytta det ger och vilken efterfrågan vi ser.

Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Kan superlånet bara användas för köp av värdepapper, eller kan jag använda superlånet till att lösa bolån i annan bank eller till att köpa snacks för?

Superlånet är en värdepapperskredit som är avsedd att användas till att skapa en hävstång på din investering. Superlånet bör alltså inte användas till något annat, vilket även står i avtalet.

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-08, 18:47
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Nej, det vore lite för bra för att vara sant

Du kan dock ha olika courtageklasser för olika medlemmar i samma hushåll, ex. sambo eller barn.

Helt klart tänkte det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in