2014-10-29, 10:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
TA på index ser jag fram emot. Med tanke på att makro avancerat i relation till mikro under de senaste åren, vad gäller vilka faktorer som påverkar enskilda bolags aktiekurser, lägger fler sparare än tidigare större vikt vid makro nu, och följer därmed mer närgånget än tidigare olika index. Funktionen välkomnas med andra ord

Ytterligare en orsak till att fler och fler följer index lika noga som enskilda bolag, är att utbudet av avgiftsfria indexfonder ökar och därmed även intresserat för dessa, och de är ju intimt förknippade med olika index. På Avanza är ni ju för övrigt något av en föregångare i det avseendet, med Zero.

Vad gäller förslag som du efterfrågar, så vill jag till att börja med säga att det känns oerhört glädjande att någon äntligen börjar leverera gratis TA-tjänster Även om det endast handlar om de mest rudimentära verktygen räcker de ganska långt för oss småsparare som sparar långsiktigt eller på sin höjd swingtradar.

Några önskemål från min sida:
-Fler verktyg, t.ex. Bolinger band. Riktigt smaskens vore att kunna dra streck för trendlinjer och infoga Fib-nivåer
- Större diagramruta, vore kul kunna dra ut den till skärmstorlek.
- Byta färg på charten, linjerna och andra former av estetiska förändringar vore roligt.
- Utifall det inte finns tillgängligt, gärna info om hur beräkning för t.ex. EMA ser ut
- Möjlighet att jämföra flera olika aktier (och gärna andra instrument) med varandra

Går givetvis komma på mer, men ovanstående vore en fin julklapp.

För övrigt tycker jag att det är roligt att någon så tydligt tar på sig ledartröjan och driver på mot bättre och billigare tjänster för oss intresserade småsparare. Är inte det minsta förvånad att det är ni på Avanza som gör det. Storbankerna är ju sen länge avhängda, men finns ju vart fall ett fåtal utmanare som hade kunnat välja samma tydliga nisch. Men som sagt, ni leder utvecklingen

Tack för all feedback! Riktigt trevligt att höra att du uppskattar de nya graferna. Vi kommer självklart att jobba vidare med dessa så att de blir ännu bättre. Jag ska försöka ta ett snack med vår produktägare under dagen för att se om bollinger bands och större diagram ligger nära i tiden.

/Dan, Avanza

Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Börjar bli för jävla irriterad på Avanza nu!

Det var nu 2 dygn sedan jag sålde av min fond (måndag morgon), men det står FORTFARANDE "under behandling".
Det tog över ett dygn att få sålt en aktie också, lyckades få iväg den PRECIS på minuten när de stängde igår.
Men idag så köpte jag en annan aktie, och knappt 5 minuter tog det tills den gick in.
Och vissa köp går inte ens igenom, FAST det inte finns några problem ö.h.t!
Köpte t.ex en aktie igår där kursen sjönk lite, jag köpte och den stod still på samma kurs under hela dagen, ändå gick den fan inte in och fick den annullerad ca 1 dygn senare.

Varför är Avanza så sjukt jävla ostabila för?! Varför nekar dom ordar som det inte är fel på?
Och varför tar det flera dygn för de att gå igenom en order??

Avanza SKÄRP ER!!!
Eller är detta normalt?? Jag har iaf inte varit med om såna här GROVA försenar förut, visst Avanza har alltid varit långsam, men såhär långsam?
Jag menar, ska det ta flera dygn för att en väldigt simpel order ska tas tag i för att nästa dag ta 5 minuter med en annan order?

Hej!

Tråkigt att höra det inte fungerar som du har tänkt det. Det finns med största sannolikhet en naturlig förklaring till varför du inte fick avslut i det värdepapper som du tänkt handla och varför det dröjer innan du ser pengarna på ditt konto efter fondförsäljningen.

När du lägger en köporder så kan det vara bra att slänga en blick i orderdjupet för att se hur många aktier som kan ligga före dig i orderdjupet (samt även hur många aktier som säljs och till vilket pris). Är det många aktier före dig i kön så kan det vara så att du inte får avslut av den anledningen.

När du säljer (eller när du köper) en fond så är det klokt att kika under fondens handelsinformation, precis till höger om fondgrafen. Där framgår vilken stopptid fonden har, vilken dag som fonden har som affärsdag vid köp/sälj samt när affären syns på kontot.

Återkom gärna till oss om du vill att vi reder ut och förklarar vad som har hänt. Vi hjälper gärna till!

/Dan, Avanza
Citera
2014-10-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Börjar bli för jävla irriterad på Avanza nu!

Det var nu 2 dygn sedan jag sålde av min fond (måndag morgon), men det står FORTFARANDE "under behandling".
Det tog över ett dygn att få sålt en aktie också, lyckades få iväg den PRECIS på minuten när de stängde igår.
Men idag så köpte jag en annan aktie, och knappt 5 minuter tog det tills den gick in.
Och vissa köp går inte ens igenom, FAST det inte finns några problem ö.h.t!
Köpte t.ex en aktie igår där kursen sjönk lite, jag köpte och den stod still på samma kurs under hela dagen, ändå gick den fan inte in och fick den annullerad ca 1 dygn senare.

Varför är Avanza så sjukt jävla ostabila för?! Varför nekar dom ordar som det inte är fel på?
Och varför tar det flera dygn för de att gå igenom en order??

Avanza SKÄRP ER!!!
Eller är detta normalt?? Jag har iaf inte varit med om såna här GROVA försenar förut, visst Avanza har alltid varit långsam, men såhär långsam?
Jag menar, ska det ta flera dygn för att en väldigt simpel order ska tas tag i för att nästa dag ta 5 minuter med en annan order?

Kul att du blir arg på banken för att du inte har fattat hur fondhandel går till. En fond säljer du inte och får pengarna direkt som för en aktie. En fond tar i regel ett par-tre dagar att sälja. Du hade kunnat ta reda på det innan du köpte fonden, istället för att bli arg i efterhand för att du inte fattar hur det fungerar. Och detta gäller alla banker.

Och angående ditt aktieköp så kan jag lova att det var du som gjorde något fel. Finns det en säljare till kursen du angav så får du avslut, så enkelt är det. Att ingen ville sälja till dig är inte bankens fel...
Senast redigerad av _Baste_ 2014-10-29 kl. 10:45.
Citera
2014-10-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kul att du blir arg på banken för att du inte har fattat hur fondhandel går till. En fond säljer du inte och får pengarna direkt som för en aktie. En fond tar i regel ett par-tre dagar att sälja. Du hade kunnat ta reda på det innan du köpte fonden, istället för att bli arg i efterhand för att du inte fattar hur det fungerar. Och detta gäller alla banker.

Och angående ditt aktieköp så kan jag lova att det var du som gjorde något fel. Finns det en säljare till kursen du angav så får du avslut, så enkelt är det. Att ingen ville sälja till dig är inte bankens fel...

Det är nog jävligt mycket fifflande med de där köp och säljkurserna också pga robotarna.
Så här såg senaste köpet jag gjorde ut.

Senast betalt var 9.00

Lägsta köpkurs var 9.02 (En ca 15 ggr större post än min.) och lägsta säljkurs 9.04

Jag lägger min order på 9.00 och den går igenom direkt. Några ordrar på 9.02 går aldrig till avslut trots att det fanns det när jag lade min. 8 sek efter att min order har gått igenom går alla avslut igenom på 8.95....
Citera
2014-10-29, 12:18
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Jag ska ta vidare ert önskemål så får vi se om det är fler som önskar detsamma och om det är något som vi får prioritera att ordna.

/Dan, Avanza

Tack för svaret, men anonym mäklarstatistik är väl dock inget som ni ens behöver fundera på?
Bläddrar man ner och kollar mest nettosålt och nettoköpt så borde det finnas en som visar om anonyma ligger på plus eller minus. Mest konstigt att deras volymer inte är med där.
Citera
2014-10-29, 13:26
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Tack för svaret, men anonym mäklarstatistik är väl dock inget som ni ens behöver fundera på?
Bläddrar man ner och kollar mest nettosålt och nettoköpt så borde det finnas en som visar om anonyma ligger på plus eller minus. Mest konstigt att deras volymer inte är med där.

Hej,

Jag förstår ditt resonemang och jag är beredd att hålla med dig. Som verkligheten ser ut så är varje förbättring en fråga om prioritering av resurser hos oss. Tyvärr är inte dessa resurser oändliga och vi måste hela tiden prioritera för att skapa maximal kundnytta med de resurser vi har som lågprisaktör.

Vi har självklart tagit ditt förslag vidare till våra utvecklare, så får vi hoppas att de kan genomföra förändringen.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-10-29, 14:13
Medlem
edelmans avatar
För mig som gärna handlar ofta men lite är Avanzas nya prismodell fördelaktig.
Citera
2014-10-29, 14:26
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Jag förstår ditt resonemang och jag är beredd att hålla med dig. Som verkligheten ser ut så är varje förbättring en fråga om prioritering av resurser hos oss. Tyvärr är inte dessa resurser oändliga och vi måste hela tiden prioritera för att skapa maximal kundnytta med de resurser vi har som lågprisaktör.

Vi har självklart tagit ditt förslag vidare till våra utvecklare, så får vi hoppas att de kan genomföra förändringen.

/Kristoffer, Avanza

Tack för svaret.
Citera
2014-10-30, 19:28
Medlem
sheldor4599s avatar
Något sent ute, men jag tänkte passa på att säga att jag verkligen gillar nya ändringarna som gjorts på avanza senaste tiden. Som student är det underbart att kunna lägga in små summor i aktier direkt och inte behöva vänta ett par månader för att det ska bli vettigt med courtaget. De nya graferna tycker jag också är grymt bra!

Men har ni några planer på att utveckla en vettig app till smartphones och surfplattor? Det är något jag verkligen saknar.
Citera
2014-10-30, 23:16
Medlem
KarlDenMindres avatar
Det vore inte dumt för oss indexfondägare om man även kunde använda verktygen för teknisk analys (TA) på de olika indexen, t.ex OMX Stockholm 30, för att kunna snappa upp trender som "dödskors" m.m.

Även förinställda värden på Moving Average (20, 50, 100, 200) vore bra så man slipper mata in allt för hand gång på gång.
Citera
2014-11-02, 16:17
Medlem
alla ni som använder avanza.

vad tycker ni avanza och dess mobilapp för handel med aktier & fonder?

är det värt besväret att hoppa över till avanza?
Citera
2014-11-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
alla ni som använder avanza.

vad tycker ni avanza och dess mobilapp för handel med aktier & fonder?

är det värt besväret att hoppa över till avanza?

Vad använder du idag då?
Citera
2014-11-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Vad använder du idag då?

skandia.
hade swedbank innan men den va så jävla dålig att jag lade ner den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in