2014-12-19, 17:31
Medlem
Celenos avatar
Varför anges inte Santander som högst rörlig ränta?

Nåt jag missar?

https://www.avanza.se/rantesparande/sparkonton.html
Citera
2014-12-19, 19:47
Medlem
Jag är nybörjare inom aktiehandel och undrar lite vad gäller beta som nyckeltal. Jag förstår att ett beta på <1 innebär att en aktie rör sig mindre än marknaden, och beta 1> innebär att aktien rör sig mer än marknaden. Det känns spontant som att ett högt betavärde borde innebära att högre risk, eftersom man inte (åtminstone inte lika lätt) kan förutspå hur aktiekursen utvecklar sig? Det innebär alltså att höga betavärden kan ge stora utdelningar på kort sikt, men också stora förluster, medan låga betanivåer tyder på stabilitet men mindre utdelningar? Har jag rätt?

Mvh
Citera
2014-12-19, 21:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad menas med Lägsta courtage via mäklare? Om jag söker på Statoil så finns den på norska. Är det köpa via mäklare eller är det bara vanligt courtage?? Alltså åker man på extraavgiften för köp via mäklare på den?
Citera
2014-12-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Jag är nybörjare inom aktiehandel och undrar lite vad gäller beta som nyckeltal. Jag förstår att ett beta på <1 innebär att en aktie rör sig mindre än marknaden, och beta 1> innebär att aktien rör sig mer än marknaden. Det känns spontant som att ett högt betavärde borde innebära att högre risk, eftersom man inte (åtminstone inte lika lätt) kan förutspå hur aktiekursen utvecklar sig? Det innebär alltså att höga betavärden kan ge stora utdelningar på kort sikt, men också stora förluster, medan låga betanivåer tyder på stabilitet men mindre utdelningar? Har jag rätt?

Mvh

Betavärdet anger bara hur kursen rör sig jämfört mot index, inte hur stora utdelningarna är. Ett lågt Beta innebär att kursen är relativt stabil och inte rör sig mycket, medan ett högt Beta innebär att kursen åker berg- och dalbana. Skulle snarare säga att det är ett motsatsförhållande mellan Beta och utdelningar, alltså att ju högre Beta, desto lägre utdelningar.

Exempel: Fingerprint = Högt Beta (volatil aktiekurs) men låg utdelning eftersom bolaget växer

Telia = Lågt Beta (stabil aktiekurs) men hög utdelning eftersom bolaget delar ut en stor del av vinsten

Om du däremot byter ut ordet "utdelning" mot "avkastning" i ditt inlägg så stämmer allt du har skrivit
Senast redigerad av _Baste_ 2014-12-19 kl. 21:43.
Citera
2014-12-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad menas med Lägsta courtage via mäklare? Om jag söker på Statoil så finns den på norska. Är det köpa via mäklare eller är det bara vanligt courtage?? Alltså åker man på extraavgiften för köp via mäklare på den?

Köper du den själv på hemsidan är det vanligt courtage, köper du den via mäklare (alltså ringer via telefon till deras mäklare) betalar du "lägsta courtage via mäklare". Varför skulle du betala "lägsta courtage via mäklare" om du inte handlar via en mäklare?
Citera
2014-12-20, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Du ska kunna lägga order för hela summan direkt. Är du säker på att aktien du vill köpa har ett tillräckligt högt belåningsvärde för den belåning du vill uppnå? En kreditlimit är endast ett övre tak för belåningen, det är dina värdepapper som är säkerheten för själva lånet och som avgör hur mycket du kan låna.

Här kan du läsa mer om belåning. Hör av dig vid frågor!

/Kristoffer, Avanza
Jag lägger en order på 4000 Ericsson men i orderrutan får jag meddelande om "felaktig order". Däremot går det bra att först handla för den egna summa för att därefter i omgångar köpa sig till maximala belåningen.

Tidigare kunde jag handla för hela summan direkt. Hoppas att ni kan hitta felet.
Citera
2014-12-21, 21:20
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför anges inte Santander som högst rörlig ränta?

Nåt jag missar?

https://www.avanza.se/rantesparande/sparkonton.html

dom kanske inte vill göra reklam för kontot då registreringar misslyckas pga av "felaktig adress". fiasko.
Citera
2014-12-22, 02:35
Medlem
Varför står tillgångar alltid som 0 i balansräkningen under "Om företaget"? Bör de inte motsvara skulder + EK? Förvirrande..

T.ex. ett företag:

Immateriella anläggningstillgångar 2 037 866 000
Materiella anläggningstillgångar 53 764 000
Finansiella anläggningstillgångar 38 280 000
Summa anläggningstillgångar 2 129 910 000
Kassa och bank 562 482 000
Summa omsättningstillgångar 1 385 998 000
Summa tillgångar 0

Eget kapital 2 032 218 000
Minoritetsintressen 0
Avsättningar 0
Långfristiga skulder 4 141 000
Kortfristiga skulder 1 479 549 000
Summa eget kapital,
avsättningar och skulder 3 515 908 000

Hur räknar jag ut substansvärdet baserat på dessa siffror? Det är alltså "marknadsvärdet på tillgångar" minus skulder.. Hur kan jag utläsa vad som är marknadsvärdet på ett företags tillgångar? För det väl inte så lätt som att det är Eget Kapital?
Citera
2014-12-22, 03:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
dom kanske inte vill göra reklam för kontot då registreringar misslyckas pga av "felaktig adress". fiasko.
Funkade för mig.
Citera
2014-12-22, 12:52
Medlem
927s avatar
Citat:
Funkade för mig.

I samband med registrering av Sparkonto+Santander gjordes en adresskontroll som tyvärr inte godkändes av Santander. Därför har vi inte kunnat genomföra den begärda kontoregistreringen. Du är välkommen att registrera ett konto hos någon av de andra Sparkonto+ aktörerna.

jag bor i lgh, tänkte om det är lgh nr som ställer till det för santander
Citera
2014-12-22, 20:07
Medlem
Vad händer med mina aktier och fonder om Avanza går i konkurs? Förvaras värdepapperna i externa depåer?

Citat:
Funkade för mig.
Santander kommer sänka räntan till 1,05% nästa år.
Citera
2014-12-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Vad händer med mina aktier och fonder om Avanza går i konkurs? Förvaras värdepapperna i externa depåer?

Santander kommer sänka räntan till 1,05% nästa år.

Avanza bedriver ingen trading som kan äventyra våra kunders tillgångar. Vi placerar inte heller pengar utomlands överhuvudtaget.

Vår verksamhet står under Finansinspektionens tillsyn och löpande kontroll. Det - i kombination med högt ställda kapitalkrav – gör att det i princip aldrig ska kunna gå så långt att Avanza går i konkurs.

Skulle en konkurs ändå inträffa, träder insättningsgarantin in. Den ersätter icke-investerade pengar på depå och sparkonto upp till ett värde av 100 000 euro per person. Vid sidan av det finns investerarskyddet som ersätter värdepapper upp till 250 000 kronor per person.

Observera att du för värdepapper även har ett annat skydd. Vi är skyldiga att hålla dem avskilda från bankens tillgångar, vilket innebär att investerarskyddet normalt inte ska behöva användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in