Citat:
Ursprungligen postat av
Recoleta
Jag är nybörjare inom aktiehandel och undrar lite vad gäller beta som nyckeltal. Jag förstår att ett beta på <1 innebär att en aktie rör sig mindre än marknaden, och beta 1> innebär att aktien rör sig mer än marknaden. Det känns spontant som att ett högt betavärde borde innebära att högre risk, eftersom man inte (åtminstone inte lika lätt) kan förutspå hur aktiekursen utvecklar sig? Det innebär alltså att höga betavärden kan ge stora utdelningar på kort sikt, men också stora förluster, medan låga betanivåer tyder på stabilitet men mindre utdelningar? Har jag rätt?
Mvh
Betavärdet anger bara hur
kursen rör sig jämfört mot index, inte hur stora utdelningarna är. Ett lågt Beta innebär att kursen är relativt stabil och inte rör sig mycket, medan ett högt Beta innebär att kursen åker berg- och dalbana. Skulle snarare säga att det är ett motsatsförhållande mellan Beta och utdelningar, alltså att ju högre Beta, desto lägre utdelningar.
Exempel: Fingerprint = Högt Beta (volatil aktiekurs) men låg utdelning eftersom bolaget växer
Telia = Lågt Beta (stabil aktiekurs) men hög utdelning eftersom bolaget delar ut en stor del av vinsten
Om du däremot byter ut ordet "utdelning" mot "avkastning" i ditt inlägg så stämmer allt du har skrivit