2014-12-15, 20:16
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
"Lagen" (principen som lagen bygger på) omfattar så vitt jag kan se svenskt medborgarskap.
Vilket skiljer sig från svenskhet. Hur man nu definierar det. Du säger alltså att svenskt medborgarskap och svenskhet är detsamma? Då vet jag var du står.

Nej, jag säger att svenskt medborgarskap bygger på blodets rätt. Vad gäller svensk etnicitet så är den förbehållen svenskar exklusivt.
Citera
2014-12-15, 20:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Rubriken på den här tråden borde för övrigt ändras eftersom den bygger på DN:s rubriksättning. En mer sanningsenlig rubrik skulle åstadkommas bara genom att plocka bort Söders namn och låta resten vara kvar. Dvs: "DN hävdar att judar inte är svenskar".
Citera
2014-12-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det kan nog ingen inte skriva under på.

Det som är problematiskt enligt mig är att man inte kan ha olika identiteter, man måste välja lojalitet.

Givetvis kan man vara same och svensk. Finns i sig inget motsatsförhållande då ingen fullt ut är vare sig den samiska nationens definition på samisk identitet eller SD:s definition på svensk identitet.

Jag tycker det hela är en helt ovidkommande diskussion. Jag lägger inget värde i vilken nationell identitet en person har. Däremot tycker jag inte att en underskrift på ett papper räcker för att "byta" nationalitet.

Genom att ta denna debatten verkar det som om media vill få "svenskar" att låta bättre än alla andra nationaliteter. Därför är det "vedervärdigt" av Söder att anse att samer är samer, för "svenskar är minsann bättre än samer". Det är media själva som får det att framstå såhär.
Senast redigerad av Dealbreaker 2014-12-15 kl. 20:21.
Citera
2014-12-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Nej, jag säger att svenskt medborgarskap bygger på blodets rätt. Vad gäller svensk etnicitet så är den förbehållen svenskar exklusivt.

Rätta mig om jag har fel, men du menar att medborgarskap bygger på arv och inte kulturella preferenser? Och således spelar inte kulturen roll när det kommer till medborgarskap?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Ja, du verkar uppenbarligen ha en fullständigt vidrig syn på andra folks kulturer, som anser att det skall blandas hit och dit. Det är en extrem syn du ger uttryck för, varför kan du inte acceptera arabisk kultur såsom den är, utan att du måste blanda den med svensk eller något annat? Vad är det för sjuka lustar inom dig som gör att du tror att du har rätt att diktera vad andra folk skall göra och inte göra.

Jag dikterar inte. Jag filosoferar kring ett samhälle som sd vill ha.

Det verkar vara ett samhälle för dig? Du kanske ska flytta till Saudiarabien? Där kan man vi i inhägnade områden tillsammans med sin nationalitet om man åker dit för att gäst-jobba... Verkar vara samhället som ligger närmast ditt sätt att se på världen...
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Väldigt märkligt att just Söder uttalar sig så, sionisternas starka man. Det finns nog en liten Hans Landa i honom. En karriärist och opportunist som kan förråda vem som helst för egen vinning.
Citera
2014-12-15, 20:21
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Tycker det är en viktig princip! Det handlar om synen på människor och deras kultur. Och att man inte kan blanda kultur enligt Sd. Var och en på sin kant. Undrar om sd inte helst vill ha offentliga platser uppdelade beroende på vilken nationalitet man har. Så nationerna inte blandas.

Alla svenskar på ett ställe och alla araber på ett annat osv. Så inte risken för kulturutbyte blir överhängande menar jag...

Kulturer blandas inte, de ersatter varandra eller skapar samhallen vid sidan om. Multikultur ar och forblir ett fatalt misslyckande. Soder talar dock om narionalitet tillhorighet , jag har aldrig trffat en invandra som framst ser SOM svensk. Mina kinesiska vanner ar fodda och uppvuxna I sverige , de skulle saga : klart SOM fan jag ar kines tror du jag vill vara svenne eller.

Jag som bor i Kina , skulle aldrig nagonsin havda att jag ar kines , haha , det skulle vara helt sjukt att havda har nere.
Citera
2014-12-15, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Feltolkad?

Det innebär att Björn Söder inte dementerar uttalandet. Denna gången sket Björn Söder i det blå skåpet.

Hur fan vågar killen i rollen som talman, alltså inte SD-representant, utan som representant för 100% av svenska folket, inte 13%.

Svineri.

Som att höra en representant för USA säga att indianer aldrig kan bli amerikaner.

Som att höra en representant för Australien påstå att Aboriginer aldrig kan bli australienare.

SD representanter kan få lov att häva ur sig vad som helt i partiets namn. Men som talman kan han fan ta och visa lite respekt. Brukar tillhöra vanligt svenskt hyffs.

Nu är det ju lite skillnad på vad politikerna i USA och Australien säger om sina urinvånare och på hur de behandlar dom. Men om det viktigaste för en politiker är att vara en god hycklare, så har Björn Söder definitivt misslyckats.
Citera
2014-12-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Kulturer blandas inte, de ersatter varandra eller skapar samhallen vid sidan om. Multikultur ar och forblir ett fatalt misslyckande. Soder talar dock om narionalitet tillhorighet , jag har aldrig trffat en invandra som framst ser SOM svensk. Mina kinesiska vanner ar fodda och uppvuxna I sverige , de skulle saga : klart SOM fan jag ar kines tror du jag vill vara svenne eller.

Jag som bor i Kina , skulle aldrig nagonsin havda att jag ar kines , haha , det skulle vara helt sjukt att havda har nere.

Ok. Men kulturen i Sverige har ju kommit till att även kineser får kalla sig svenska utan att dom flesta skulle höja på ögonbrynen. Sen får du tycka vad du vill om det. Men Sverige och Kina har olika kulturer. I Sverige har inte den stora massan inte samma nationalistiska tänk som i Kina.
Citera
Medlem
Massor av FB:are skriver: Men han har ju rätt i sak, föder en eskimå barn i en rymdraket, blir då barnet utomjordiskt? Osv.
Va fan är ni helt borta?
Helt oväsentligt om idioten har rätt eller inte.
Det enda som förenar oss här är väl insikten att Sverige kommer att utplånas som välfärdsstat och beboeligt land om asylpolitiken tillåts fortsätta.

Det är enda anledningen att jag röstar på SD, i princip skiter jag vilket land, hudfärg osv du har bara du sköter dig och inte snor pengar från mig via bidrag.

Nu har vi snart chansen att påverka något och någon jävla lallare tycket det är viktigare att pladdrar om samer är svenskar eller inte?

Då skall vi inte skrämma bort vanliga Svenne Banan väljare.

Sjukskriv honom, skicka honom på uppdrag långt bort någonstans utan kontakt med svenska journalister så han inte kan göra mer skada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem."

Han säger ju uttryckligen att det är upp till personerna själva om dom känner sig och identifierar sig som svenskar eller inte. Hur tolkar du det? Jag är nyfiken.

Läs nästa paragraf i Orrenius artikel också: "– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer." Man kan utläsa ganska tydligt ur detta att man måste välja. Antingen judisk eller svensk, kurd eller svensk, osv. Det är alltså binärt, och inte upp till var och en hur de känner sig. En jude eller kurt blir alltså diskvalificerad att kunna bli svensk om han eller hon inte avsäger sig judendom eller kurdiskhet.
Citera
2014-12-15, 20:28
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Jag tycker det hela är en helt ovidkommande diskussion. Jag lägger inget värde i vilken nationell identitet en person har. Däremot tycker jag inte att en underskrift på ett papper räcker för att "byta" nationalitet.

Genom att ta denna debatten verkar det som om media vill få "svenskar" att låta bättre än alla andra nationaliteter. Därför är det "vedervärdigt" av Söder att anse att samer är samer, för "svenskar är minsann bättre än samer". Det är media själva som får det att framstå såhär.
Tror mer folk reagerar på att det är Björn och hans kompisar som definierar vad som är min identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in