2014-12-15, 19:08
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Det behöver inte vara ett problem därför att då kan de nöja sig med att bara ha svenskt medborgarskap. Han vidhåller ju att de inte kan betraktas som riktigt svenska.

Hela poängen är ju att han gör skillnad på riktiga "svenskar" och sådana som bara har ett medborgarskap.

Var säger Söder något om "riktiga svenskar"? Hela poängen är nog snarare att "svenskhet" är mer än bara ett medborgarskap. Anser du, eller någon annan att så inte är fallet så för all del, men då kan man inte heller gärna tala om kurder, judar, eller samer som egna folk.
Citera
2014-12-15, 19:09
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Han har sagt att det är korrekt citerat men gnäller snarare på hur det tas emot.

Ja. Det står en artikel på aftonbladet där han ger närmare förklaring.
Citera
2014-12-15, 19:11
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Eftersom Söder själv tydligen inte har svanskanor så får han väl återvända till Polen eller var hans släktträd nu finns. En sådan jubelidiot till politiker uttalar sig så omdömeslöst är ju inte ofta man får uppleva, dessutom vise talman. Är ganska säker på att SD minskar kraftigt nu när man inte har slipade och TV-mässiga politiker i ledningen.
Berätta, varför är det så omdömeslöst? Varför blir du så upprörd? Varför ska han återvända till Polen? Har han sagt något om att alla som inte är svenskar ska återvända? Björn Söder kan inte göra enkla reflektioner kring svenskhet utan att det blir ett ramaskri. Det är ett dystert debattklimat i det här landet när sådana här personliga funderingar blir övertolkade och överdramatiserade.
Citera
2014-12-15, 19:11
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Tack för att du bekräftade det jag skrev.

Vad gäller din logiska krumbukt så ska jag förklara för dig väldigt pedagogiskt: Du kan bli jude om du konverterar till judendomen (även om det kanske kan vara komplicerat). Judendom och svenskhet är inte ömsesidigt uteslutande.

På samma sätt kan man inte säga att kvinnor inte borde få vara svenskar, bara för att du inte skulle få vara välkommen att kalla dig kvinna (såvida du inte bytte kön).

Så för att bli jude behöver man konvertera då alltså?
Borde inte hinduer konvertera till kristendomen för att bli svenskar då.
Citera
2014-12-15, 19:16
Medlem
Citat:
Tack för att du bekräftade det jag skrev.

Vad gäller din logiska krumbukt så ska jag förklara för dig väldigt pedagogiskt: Du kan bli jude om du konverterar till judendomen (även om det kanske kan vara komplicerat). Judendom och svenskhet är inte ömsesidigt uteslutande.

På samma sätt kan man inte säga att kvinnor inte borde få vara svenskar, bara för att du inte skulle få vara välkommen att kalla dig kvinna (såvida du inte bytte kön).

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Så för att bli jude behöver man konvertera då alltså?
Borde inte hinduer konvertera till kristendomen för att bli svenskar då.
Ordet jude kan syfta på antingen ras eller religion.

Han understryker mycket tydligt att han talar om raser.
Citera
2014-12-15, 19:17
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Björn Söder (SD) Hävdar att Judar är inte är svenskar.

Vilken kille. Om fem år kommer han stå i någon TV-studio och peka med rak hand:

"Nä, det är lögn, vilken är källan?; Expo? Jaja vänsterextrema. Finns det andra bevis en än journalist uppenbara svartmålning av mig. Klart jag inte skulle uttala mig så som ni påstår. Sverigedemokaterna är det Sverigevänliga partiet. Det där tillhör dessutom historia."

Djupt olyckligt uttalande; pinsamt. Skrämmande!
Citera
2014-12-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Var säger Söder något om "riktiga svenskar"? Hela poängen är nog snarare att "svenskhet" är mer än bara ett medborgarskap. Anser du, eller någon annan att så inte är fallet så för all del, men då kan man inte heller gärna tala om kurder, judar, eller samer som egna folk.

Men vad är svenskhet? Det är lite otydligt att slänga mig med ett begrepp som var och en definierar utifrån egna erfarenheter och associationer utan att definiera vad man själv (eller partiet) menar.
Citera
2014-12-15, 19:20
Medlem
Proclaimers avatar
Till Söders försvar så verkar han, trots att DN försöker vinkla det, tala om en öppen svenskhet.
Helt i enlighet med partiets värderingar och jag håller med honom. Alla kan bli svenskar, oavsett nationalitet, etnicitet eller religionstillhörighet.

Till skillnad från Söder tror jag dock man kan identifiera sig enligt fler nationer än en.
Sen att han svamlar om arabiska, judiska och samiska (?) nationer gör inte saken bättre.
Citera
2014-12-15, 19:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Vilken kille. Om fem år kommer han stå i någon TV-studio och peka med rak hand:

"Nä, det är lögn, vilken är källan?; Expo? Jaja vänsterextrema. Finns det andra bevis en än journalist uppenbara svartmålning av mig. Klart jag inte skulle uttala mig så som ni påstår. Sverigedemokaterna är det Sverigevänliga partiet. Det där tillhör dessutom historia."

Djupt olyckligt uttalande; pinsamt. Skrämmande!
Nja han kommer förmodligen säga att han blivit feltolkad.
Citera
2014-12-15, 19:21
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Citat:
Men om du vore jude och verkligen kände dig svensk, skulle inte detta kännas exkluderande? Jag tror väldigt många här saknar inlevelseförmågan som krävs för att förstå varför det är upprörande.

För vem som helst utom SD-anhängare är det naturligtvis helt barockt att ifrågasätta om judar verkligen kan kallas svenskar, men för er är det ju vardagsmat.

"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem."

Han säger ju uttryckligen att det är upp till personerna själva om dom känner sig och identifierar sig som svenskar eller inte. Hur tolkar du det? Jag är nyfiken.
Citera
2014-12-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9

Ingen talar om "raser", det finns bara en människoras:människan.

Judar är en etno-religiös folkgrupp - det är STOR skillnad.
Citera
2014-12-15, 19:22
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9

Vem understryker vad?
Så jag kan bli jude då alltså. Men jag behöver inte prata hebriska, jag har inte judendom som religion, jag ser inte ut som en jude, jag beter mig inte som en jude. Men ändå är jag jude. Helt fantastiskt är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in