Citat:
Ursprungligen postat av
DyingAtheist
Fast han istället för honom är ju uppenbarligen högst levande (så levande att det krävs en flashbacktråd för att klaga på det). När man pratar om vad som "försvann" ur språket så är det allt som oftast vad som försvann hos den lilla eliten i Stockholm som var skrivkunniga, inte vad som "försvann" ur det svenska språket på ett riksplan.
Jag är allergisk mot tanken att det finns ett "rätt" sätt att tala (och skriva) svenska, det hör liksom hemma tillsammans med rasbiologiska institutet, tvångssteriliseringar och den tidsandan. Det är/var den inställningen till språket som gör att det finns barn som inte förstår sina far/morföräldrar när dom pratar, eller för den delen att vi svenskar är överlägset sämst på att förstå våra nordiska grannar.
Att han istället för honom är levande idag beror nog mest på att folk inte har lärt sig korrekt svenska, även om det verkar vara som vi tidigare konstaterat djupt förankrat i vissa dialekter.
För övrigt, håller jag inte med dig!
Med din logik kan vi alltså ta bort ämnet svenska i skolan (i alla fall inte ge betyg i ämnet då rätt eller fel ej existerar), sluta rätta våra barn när dom pratar och anamma deras språk istället:
-"Aj! Jag skärde mig på kniven. Den här kniven är dåligare än den andra."
Vilket för övrigt skulle vara helt korrekt i Norge.
Eller så kan vi ta efter Rinkebysvenskan. -"Ayyleen, checka ainagussen! Fett hot assåå!" eller -"Abuoo, ja ska jöra kaous me han!"
Tror att även du förstår att det måste finnas regler för ett språk, och så länge det finns regler så finns det rätt och fel. Annars kommer det att vara betydligt fler som får problem att förstå varann.