2014-12-15, 03:48
Medlem
Awa92s avatar
Alltså många av de exempel som har tagits upp är ju dialektala skillnader och kanske inte "en nedgång av det svenska språket", get a grip.

Mvh
Citera
2014-12-15, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig.af.Bussen
Förr hade svenskan två objektsformer, ackusativ och dativ. Böjningen ”han” är den gamla ackusativformen, som alltså var samma som subjektsformen ”han” (han såg han).
På motsvarande sätt hette det då ”henna” i ackusativ och ”henne” i dativ.

De som säger ”jag såg han” säger aldrig ”jag såg hon” om de syftar på en tjej, då kan det bli en kortform av den gamla formen ”henna” istället: ”Jag såg'na”.

Av nån konstig anledning började ”honom” och ”henne” användas som enda objektsformer.
Så det är inte nåt nytt slarvigt språk i det här fallet, utan en gammal kvarleva.

Jag har för mig att "hana" är den korrekta ackusativformen av "hon".

Alltså: nominativ ackusativ dativ
han han honom
hon hana henne
Citera
2014-12-15, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Minns ni "Laserturken"?

Klart ni gör. Denna film innehåller en kaosblatte som säger en massa mer eller mindre roliga saker, bland annat "Jag ska ta han!", där han felaktigt använder ordet "han".

Sedan hände det som inte fick hända - svenska folket (i synnerhet flashbackmedlemmar) har apat efter denna förbannade "jag är totalt jävla dum i huvudet"- trend och nu använder man ordet "han" istället för "honom".

EXEMPEL:

Det här är bara ett endaste exempel, det fullkomligen KRYLLAR av liknande citat på flashback. Jag är jävligt mycket mer trött på felaktig användning av ordet "han" än vad jag är på ordet "hen". Det säger en hel del.

Kan vi lära flashback att det exempelvis heter; "låt honom sova ruset av sig"?

ja ska klippa hans tung
Citera
2014-12-15, 07:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Den första utsagan kan tolkas på tre sätt:

1. Semantiskt identisk med den andra, där talaren är för lat för att klämma ur sig ett »gör«.
2. En prioritering betingad av fysiken: Glassen smälter snabbt, men det gör inte talaren Asta.
3. Demonstration av ett zeugma: knytning av två olika väsen till partikelverbet »tycka om«.
Den andra tänkte jag inte på. Fast i det avseendet jag menade skulle då två och tre vara identiska i någon mening.

Men snygg observation.
Citera
2014-12-15, 08:50
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Minns ni "Laserturken"?

Klart ni gör. Denna film innehåller en kaosblatte som säger en massa mer eller mindre roliga saker, bland annat "Jag ska ta han!", där han felaktigt använder ordet "han".

Sedan hände det som inte fick hända - svenska folket (i synnerhet flashbackmedlemmar) har apat efter denna förbannade "jag är totalt jävla dum i huvudet"- trend och nu använder man ordet "han" istället för "honom".

EXEMPEL:

Det här är bara ett endaste exempel, det fullkomligen KRYLLAR av liknande citat på flashback. Jag är jävligt mycket mer trött på felaktig användning av ordet "han" än vad jag är på ordet "hen". Det säger en hel del.

Kan vi lära flashback att det exempelvis heter; "låt honom sova ruset av sig"?

Jag kan bara instämma!
Men samtidigt så finns det en liten finess med att vissa individer gör dessa fel.
Det talar om för oss andra att det antagligen är en person med låg intelligens samt låg utbildning som skriver/pratar, en person vars uppfattning av verkligheten man inte behöver ta på allvar/bry sig om.

Det betyder att om man ser ett inlägg med dessa felaktigheter så kan man helt enkelt överse hela inlägget, det vill säga att man slipper reta upp sig på innehållet, (vilket man säkert skulle ha gjort) då innehållet svårligen överensstämmer med ens egen uppfattning i givet ämne.
Citera
2014-12-15, 09:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
så kan man helt enkelt överse hela inlägget
Vad betyder "att överse ett inlägg"?
Citera
2014-12-15, 09:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Antagligen skrivet av en person "med låg intelligens samt låg utbildning" som inte vet att det heter "frånse". Man får ha överseende med sådant i gnälltrådar.
Citera
2014-12-15, 11:17
Medlem
Gridiots avatar
Förr i tiden sa man han i ackusativ, honom är en modernare variant. Det var inte den ärade lazerturken som myntade uttrycket!
Citera
2014-12-15, 11:57
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Antagligen skrivet av en person "med låg intelligens samt låg utbildning" som inte vet att det heter "frånse". Man får ha överseende med sådant i gnälltrådar.

Misstänker att personen vill säga "bortse från"/"strunta i"/"frånse", vilket används mer frekvent i dagligt tal.
På lite mer ålderdomlig svenska kan man dock säga att "överse" någonting, vilket helt enkelt betyder att man struntar i det/inte lägger någon vikt vid det. Det är dock ej vanligt i modern svenska. Min personliga gissning är att det beror på att det kan blandas ihop med "ha överseende" vilket betyder ungefär "förlåtande för något" eller "tolerant". Skulle även kunna blandas ihop med "se över" vilket betyder raka motsatsen.

För övrigt är det dålig (riks)svenska att säga han istället för honom, även om det verkar vara en dialektalt uttryck i på vissa platser. I tex. Jämtland tycker jag att alla säger han istället för honom.

"Jag skall hem till han." "Det var bra för han."
Det vore intressant (rent språkligt) att veta var ni som tycker det är ok att säga han istället för honom kommer ifrån. Det kanske är så att det har med dialekter att göra?
Men för de som talar rikssvenska och säger han istället för honom säger även jag usch..

Usch.. Vilket rörigt inlägg detta blev..
Citera
2014-12-15, 12:10
Medlem
MsPa1nTs avatar
Måste vara ett liv fyllt med irritationsmoment ifall detta är något som du hakar upp dig på.

Tvivlar på att det vara "Laserturken" som skapade denna norm, snarare en naturlig evolution av det Svenska språket.

Blir mer trött på folk som använder ord likt "blattar" och dylikt, men finns inte en chans i världen att jag med en tråd skulle försöka konvertera folk på flashback.
Citera
2014-12-15, 12:17
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Misstänker att personen vill säga "bortse från"/"strunta i"/"frånse", vilket används mer frekvent i dagligt tal.
På lite mer ålderdomlig svenska kan man dock säga att "överse" någonting, vilket helt enkelt betyder att man struntar i det/inte lägger någon vikt vid det. Det är dock ej vanligt i modern svenska. Min personliga gissning är att det beror på att det kan blandas ihop med "ha överseende" vilket betyder ungefär "förlåtande för något" eller "tolerant". Skulle även kunna blandas ihop med "se över" vilket betyder raka motsatsen.

För övrigt är det dålig (riks)svenska att säga han istället för honom, även om det verkar vara en dialektalt uttryck i på vissa platser. I tex. Jämtland tycker jag att alla säger han istället för honom.

"Jag skall hem till han." "Det var bra för han."
Det vore intressant (rent språkligt) att veta var ni som tycker det är ok att säga han istället för honom kommer ifrån. Det kanske är så att det har med dialekter att göra?
Men för de som talar rikssvenska och säger han istället för honom säger även jag usch..

Usch.. Vilket rörigt inlägg detta blev..

Som sagt, "han" är en äldre form (som då enligt många borde vara "mer korrekt"). Nu kan jag inte svara för hela Sverige, men i de två nordligaste länen så är "han" klart dominerande över "honom" i talspråk och ledigt skriftspråk (likaså säger man "'na" istället för "henne").

Vem talar rikssvenska menar du? Är det någon speciell geografisk plats eller grupp av människor? (ledtråd: Man pratar inte rikssvenska i Stockholm).

I princip ALLA pratar någon form av dialekt, om än utslätad.
Citera
2014-12-15, 12:40
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Som sagt, "han" är en äldre form (som då enligt många borde vara "mer korrekt"). Nu kan jag inte svara för hela Sverige, men i de två nordligaste länen så är "han" klart dominerande över "honom" i talspråk och ledigt skriftspråk (likaså säger man "'na" istället för "henne").

Vem talar rikssvenska menar du? Är det någon speciell geografisk plats eller grupp av människor? (ledtråd: Man pratar inte rikssvenska i Stockholm).

I princip ALLA pratar någon form av dialekt, om än utslätad.

Jag vet att ordet "rikssvenska" kan reta upp somliga, men det var absolut inte min mening.
Med rikssvenska menar jag eg. svenska utan slang och dialekter.
Dvs inte söderkisen i Stockholm som säger "reven" istället för "räven" eller "vegen" istället för "vägen" och inte heller östermalmsöverklassens utdragna oljud som "Ööössstermaalm".

När jag skrev äldre svenska så menar jag i "modern dåtid", backa decennier.
När du säger att det enligt äldre svenska är korrekt att byta "honom" mot "han", så är du och nosar på fornsvenskan (om jag inte tar fel) och om jag inte tar fel igen så pratades fornsvenskan från början av 1200-talet till början av 1500-talet. Du pratar alltså om en svenska som förändrades/byttes ut för 500år sedan.
Det är i alla fall enligt mitt tycke att dra det hela lite väl långt tillbaka i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in