Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Vad betyder "att överse ett inlägg"?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Antagligen skrivet av en person "med låg intelligens samt låg utbildning" som inte vet att det heter "frånse". Man får ha överseende med sådant i gnälltrådar.
Misstänker att personen vill säga "bortse från"/"strunta i"/"frånse", vilket används mer frekvent i dagligt tal.
På lite mer ålderdomlig svenska kan man dock säga att "överse" någonting, vilket helt enkelt betyder att man struntar i det/inte lägger någon vikt vid det. Det är dock ej vanligt i modern svenska. Min personliga gissning är att det beror på att det kan blandas ihop med "ha överseende" vilket betyder ungefär "förlåtande för något" eller "tolerant". Skulle även kunna blandas ihop med "se över" vilket betyder raka motsatsen.
För övrigt är det dålig (riks)svenska att säga han istället för honom, även om det verkar vara en dialektalt uttryck i på vissa platser. I tex. Jämtland tycker jag att alla säger han istället för honom.
"Jag skall hem till han." "Det var bra för han."
Det vore intressant (rent språkligt) att veta var ni som tycker det är ok att säga han istället för honom kommer ifrån. Det kanske är så att det har med dialekter att göra?
Men för de som talar rikssvenska och säger han istället för honom säger även jag usch..
Usch.. Vilket rörigt inlägg detta blev..