2014-12-14, 16:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Svenskan verkar ju redan ha förlorat 90% av sin grammatik om man kollar tillbaka 200 år, varför inte ta bort ackusativ också när man ändå håller på? Det svenska språket låter redan idag som någon form av apliknande läte så varför inte löpa hela linan ut?

"Jag-han-gå-till-kiosk-köpa-smör-gott," där har ni svenskans "utveckling" om 10 år ...

Vad är språkets viktigaste uppgift: att vara kommunikativt fungerande eller att vara estetiskt tilltalande?

Sedan kan man alltid fundera över vems skönhetsuppfattning som ska vara styrande.
Citera
2014-12-14, 16:36
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är språkets viktigaste uppgift: att vara kommunikativt fungerande eller att vara estetiskt tilltalande?

Finns ingen som helst motsättning mellan de båda, tvärt om!
Citera
2014-12-14, 16:39
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
I det ena fallet tycker Johan om glass mer än den andra personen gör, i det andra exemplet tycker Johan om glass mer än vad han tycker om personen. Klart det är betydelseskiljande.

Säger du "låt jag sova ruset av jag" också?
I och med att svenskan har så pass cementerad ordföljd så är det ju självklart vad som menas i 95% av fallen.

Och nej, jag talar själv med "korrekta" former.
Citera
2014-12-14, 16:54
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Då måste jag säga att det här är betydligt mer störande än det TS klagar på.

Det håller jag verkligen med dig om.
Citera
2014-12-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Sedan kan man alltid fundera över vems skönhetsuppfattning som ska vara styrande.

Kommunikativt fungerande, vilket självklart blir till ett problem när grammatiken i språket blir såpass reducerad att nyanser näst intill uteblir - då har man ett "grottspråk."

Hogabonga ...
Citera
2014-12-14, 17:15
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
I de södra delarna av vårt avdankade land existerar knappt tredje person ackusativ inom personliga pronomen har jag märkt. Honom blir han, henne blir hon och det blir i vissa allvarliga övertramp där av någon anledning.

Kanske är det den obildade skånskan som sprider sig?

Yes vi från Skåne är ovanligt bra på det här . Även laserturken är ju just skåning.

Eller skulle jag ha sagt att vi från Skåne är ovanligt bra på detta, istället?

Folk från huvudstaden, bland andra, har reagerat på mitt kraftiga bruk av detta/denna/dessa när de själva hade velat säga den här/den där/de där etc. Ännu en egenhet vi skåningar har.

Stämmer alltså att "han" gärna slår ut "honom" där nere. Själv tycker jag det låter gulligt hihi, men jag skulle inte göra detta fel i skrift.
Citera
2014-12-14, 17:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Kommunikativt fungerande, vilket självklart blir till ett problem när grammatiken i språket blir såpass reducerad att nyanser näst intill uteblir - då har man ett "grottspråk."

Hogabonga ...

Det finns ingenting som säger att ett "grottspråk" inte är tillräckligt kommunikativt för att fungera. Ditt argument "grottspråk" talar snarare för att du har en estetisk ansats och sådana kan vara mycket svåra att förklara. En komplicerad grammatik å sin sida, riskerar att bli så detaljerad att nyanserna inte går att fånga.
Citera
2014-12-14, 17:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Finns ingen som helst motsättning mellan de båda, tvärt om!

Nu var min fråga, vilket som är det viktigaste. Inte att båda är viktiga.
Citera
2014-12-14, 18:26
Medlem
Jag upplever att det är rätt vanligt med bristande kunskaper i svenska, både hos äldre och yngre.

Exempelvis:
Grammatiska fel
Särskrivningar
Felaktig användning av ord som dem/de, var/vart(ibland ser jag folk använda ordet "vart" istället för "blev")

Oftast är det samma personer som klagar på att invandrare inte lär sig svenska som misshandlar språket på det här sättet.

Jag oroar mig för att dessa fel kommer bli såpass utbredda att språket anpassar sig efter de obildade.
Citera
2014-12-14, 18:45
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffhaggman
Jag upplever att det är rätt vanligt med bristande kunskaper i svenska, både hos äldre och yngre.

Exempelvis:
Grammatiska fel
Särskrivningar
Felaktig användning av ord som dem/de, var/vart(ibland ser jag folk använda ordet "vart" istället för "blev")

Oftast är det samma personer som klagar på att invandrare inte lär sig svenska som misshandlar språket på det här sättet.

Jag oroar mig för att dessa fel kommer bli såpass utbredda att språket anpassar sig efter de obildade.

...vilket är en helt korrekt form att använda. Den borde dessutom med en bakåtsträvares logik vara en mycket mer korrekt form att använda, då den är mycket äldre än det tyska förvanskade inlånet "bli".

Jasi, dagens ungdom.
Citera
2014-12-14, 18:49
Medlem
Jag håller fullkomligt med. Det är mycket vanligt att folk använder fel form även i tal vilket stör även det. Så otroligt mycket mer tankeverksamhet krävs det inte för att böja rätt utan att förstöra språket.
Citera
2014-12-14, 18:59
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurksoffan
Jag håller fullkomligt med. Det är mycket vanligt att folk använder fel form även i tal vilket stör även det. Så otroligt mycket mer tankeverksamhet krävs det inte för att böja rätt utan att förstöra språket.

Vem är du att bestämma vad som är rätt böjningsform?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in