2014-12-15, 12:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
På lite mer ålderdomlig svenska kan man dock säga att "överse" någonting, vilket helt enkelt betyder att man struntar i det/inte lägger någon vikt vid det.
En källa hade ju inte varit helt fel.

De enda betydelser jag känner till är de två du nämner dvs "granska/se över" samt "ha överseende med/se genom fingrarna med" och ingen av dessa passar i det aktuella inlägget.
Citera
2014-12-15, 12:53
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Jag vet att ordet "rikssvenska" kan reta upp somliga, men det var absolut inte min mening.
Med rikssvenska menar jag eg. svenska utan slang och dialekter.
Dvs inte söderkisen i Stockholm som säger "reven" istället för "räven" eller "vegen" istället för "vägen" och inte heller östermalmsöverklassens utdragna oljud som "Ööössstermaalm".

När jag skrev äldre svenska så menar jag i "modern dåtid", backa decennier.
När du säger att det enligt äldre svenska är korrekt att byta "honom" mot "han", så är du och nosar på fornsvenskan (om jag inte tar fel) och om jag inte tar fel igen så pratades fornsvenskan från början av 1200-talet till början av 1500-talet. Du pratar alltså om en svenska som förändrades/byttes ut för 500år sedan.
Det är i alla fall enligt mitt tycke att dra det hela lite väl långt tillbaka i tiden.

Fast han istället för honom är ju uppenbarligen högst levande (så levande att det krävs en flashbacktråd för att klaga på det). När man pratar om vad som "försvann" ur språket så är det allt som oftast vad som försvann hos den lilla eliten i Stockholm som var skrivkunniga, inte vad som "försvann" ur det svenska språket på ett riksplan.

Jag är allergisk mot tanken att det finns ett "rätt" sätt att tala (och skriva) svenska, det hör liksom hemma tillsammans med rasbiologiska institutet, tvångssteriliseringar och den tidsandan. Det är/var den inställningen till språket som gör att det finns barn som inte förstår sina far/morföräldrar när dom pratar, eller för den delen att vi svenskar är överlägset sämst på att förstå våra nordiska grannar.
Citera
2014-12-15, 13:13
Medlem
HinGambleGoths avatar
Laserturken? Herregud, fanns redan i Gustav Vasas bibel. Sverige, landet där "hen" och bisarra läsuttal ses som normalt medan naturligt traditionellt talspråk ses som avvikande.
Citera
2014-12-15, 13:58
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Fast han istället för honom är ju uppenbarligen högst levande (så levande att det krävs en flashbacktråd för att klaga på det). När man pratar om vad som "försvann" ur språket så är det allt som oftast vad som försvann hos den lilla eliten i Stockholm som var skrivkunniga, inte vad som "försvann" ur det svenska språket på ett riksplan.

Jag är allergisk mot tanken att det finns ett "rätt" sätt att tala (och skriva) svenska, det hör liksom hemma tillsammans med rasbiologiska institutet, tvångssteriliseringar och den tidsandan. Det är/var den inställningen till språket som gör att det finns barn som inte förstår sina far/morföräldrar när dom pratar, eller för den delen att vi svenskar är överlägset sämst på att förstå våra nordiska grannar.

Att han istället för honom är levande idag beror nog mest på att folk inte har lärt sig korrekt svenska, även om det verkar vara som vi tidigare konstaterat djupt förankrat i vissa dialekter.

För övrigt, håller jag inte med dig!
Med din logik kan vi alltså ta bort ämnet svenska i skolan (i alla fall inte ge betyg i ämnet då rätt eller fel ej existerar), sluta rätta våra barn när dom pratar och anamma deras språk istället:

-"Aj! Jag skärde mig på kniven. Den här kniven är dåligare än den andra."

Vilket för övrigt skulle vara helt korrekt i Norge.

Eller så kan vi ta efter Rinkebysvenskan. -"Ayyleen, checka ainagussen! Fett hot assåå!" eller -"Abuoo, ja ska jöra kaous me han!"

Tror att även du förstår att det måste finnas regler för ett språk, och så länge det finns regler så finns det rätt och fel. Annars kommer det att vara betydligt fler som får problem att förstå varann.
Citera
2014-12-15, 14:25
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Att han istället för honom är levande idag beror nog mest på att folk inte har lärt sig korrekt svenska, även om det verkar vara som vi tidigare konstaterat djupt förankrat i vissa dialekter.

Fast det är ju korrekt svenska och har varit så i många hundra år. Att man sen inte skriver så i en akademisk uppsats är en annan sak.
Citat:
För övrigt, håller jag inte med dig!
Med din logik kan vi alltså ta bort ämnet svenska i skolan (i alla fall inte ge betyg i ämnet då rätt eller fel ej existerar), sluta rätta våra barn när dom pratar och anamma deras språk istället:

Eller så kan vi ta efter Rinkebysvenskan. -"Ayyleen, checka ainagussen! Fett hot assåå!" eller -"Abuoo, ja ska jöra kaous me han!"

Tror att även du förstår att det måste finnas regler för ett språk, och så länge det finns regler så finns det rätt och fel. Annars kommer det att vara betydligt fler som får problem att förstå varann.

I skrivet, formellt språk är det bra att det finns regler det håller jag med om. Men i övrigt håller jag inte med det minsta. Det är ingen slump att norrmän är långt mycket bättre än svenskar både på att förstå andra nordiska språk som att förstå andra inhemska dialekter. Norrmännen gör nämligen tvärt emot vad vi i Sverige gör, de främjar olika dialekter vilket ökar språkförståelsen som helhet.

Det skrivna standardspråket är kartan, det talade språket/dialekter är terrängen. Om du hamnar framför ett dike ute i naturen som inte finns med på kartan, klampar du glatt vidare utan stövlar för att sen bli upprörd för att du blir blöt om fötterna? "Men vad i h-vete, här det ju egentligen inget dike, det finns ju inte på kartan!? Det måste vara fel!!!"
Citera
2014-12-15, 15:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
En källa hade ju inte varit helt fel.

De enda betydelser jag känner till är de två du nämner dvs "granska/se över" samt "ha överseende med/se genom fingrarna med" och ingen av dessa passar i det aktuella inlägget.

Nu är det möjligt att jag halkar in i tråden på ett bananskal men uttrycket "överse med" används flitigt i dom beboeliga trakter jag vistas i. Att överse med något betyder alltså att man inte fäster något avseende vid något eller struntar i det.

http://www.synonymer.se/?query=%F6verse+med
Citera
2014-12-15, 15:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
...

...
Nja, norskt preteritum av «sjkære» är väl snarare «skar» – det senare som svenska.

I norska skjuter man också in ett r till adjektivet «dårlig» med komparativ «dårligere».
Citera
2014-12-15, 15:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nu är det möjligt att jag halkar in i tråden på ett bananskal men uttrycket "överse med" används flitigt i dom beboeliga trakter jag vistas i. Att överse med något betyder alltså att man inte fäster något avseende vid något eller struntar i det.

http://www.synonymer.se/?query=%F6verse+med
Ja, precis. Alltså som jag skrev "ha överseende med".

Men återigen så passar det ju inte i det aktuella inlägget där det dessutom konstruerades transitivt: "överse hela inlägget".
Citera
2014-12-15, 16:00
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffhaggman
Felaktig användning av ord som dem/de, var/vart(ibland ser jag folk använda ordet "vart" istället för "blev")
"Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus." (Första Moseboken).

Citat:
Ursprungligen postat av Stig.af.Bussen
De som säger ”jag såg han” säger aldrig ”jag såg hon” om de syftar på en tjej [...]
Jodå, det förekommer. (Fast det är vanligare med "Jag såg han" än med "Jag såg hon".)

Citat:
"Jag skall hem till han." "Det var bra för han."
Det vore intressant (rent språkligt) att veta var ni som tycker det är ok att säga han istället för honom kommer ifrån. Det kanske är så att det har med dialekter att göra?
Men för de som talar rikssvenska och säger han istället för honom säger även jag usch..
Det är nog ganska spritt. Vanligt i Skåne som andra har skrivit.

Citat:
Det är inte alla som säger "Jag såg han" som skriver så.
Citera
2014-12-15, 16:11
Medlem
johnlund213s avatar
Vanligt i skåneland o södra Småland är jag säker på.
Citera
2014-12-15, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Vanligt i skåneland o södra Småland är jag säker på.

Norra Småland också. Jag har folk i min närhet som säger "han" i stället för "honom". Däremot hör jag aldrig "hon" i stället för "henne"; var säger man så?
Citera
2014-12-15, 16:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, precis. Alltså som jag skrev "ha överseende med".

Men återigen så passar det ju inte i det aktuella inlägget där det dessutom konstruerades transitivt: "överse hela inlägget".

Ha överseende med...precis.

Överse hela inlägget låter, vilket du också hävdar, lite egendomligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in