Citat:
Särskilt inte när de flesta håller med i det Söder säger. Även invandrare. Jag känner många invandrar och inte tusan definierar de sig som "svenskar". Det går deras ära förnär.
Lite svårare blir det naturligtvis när det gäller folk som bott här i generationer. Men då är det väl mer upp till dem vilken etnisk tillhörighet de vill välja. Vill de fortsätta vara samer, med allt vad det innebär? Visst, det är OK, men man kan inte vara både och. Det är att begära för mycket.
Jag tror att både invandringskritiker och invandringsvurmare måst tänka minst ett par varv till på det här med svenskhetsbegreppet. För nuvarande onyanserade nivå håller inte. Att kalla alla för svenskar som sätter sin fot på svensk mark är en extrem. Den andra extremen är att aldrig godta någon som svensk om personen inte har generationer av svenskhet att falla tillbaka på.
Någonstans däremellan måste man mötas, men att definiera detta är viktigt.
Lite svårare blir det naturligtvis när det gäller folk som bott här i generationer. Men då är det väl mer upp till dem vilken etnisk tillhörighet de vill välja. Vill de fortsätta vara samer, med allt vad det innebär? Visst, det är OK, men man kan inte vara både och. Det är att begära för mycket.
Jag tror att både invandringskritiker och invandringsvurmare måst tänka minst ett par varv till på det här med svenskhetsbegreppet. För nuvarande onyanserade nivå håller inte. Att kalla alla för svenskar som sätter sin fot på svensk mark är en extrem. Den andra extremen är att aldrig godta någon som svensk om personen inte har generationer av svenskhet att falla tillbaka på.
Någonstans däremellan måste man mötas, men att definiera detta är viktigt.
Du har helt rätt som sagt, är man född i Sverige och aldrig har satt sin fot i sina föräldrars ursprungsland så tror jag nog att man kan klassa sig själv som Svensk oavsett vart ifrån man kommer.
Hela det här tjafset dock om just att Invandrare inte lär sig språket och att de bygger "little [Sätt in ett lands namn]" eller annat liknande skedde redan på 1960-1970 talet med Finnarna.
Man stod 1975 och frågade om Finnarna verkligen trivdes i Sverige och om de faktiskt lärde sig språket när de bara pratade Finska med varandra och i de områden som levde i.
Ett annat perfekt exempel är både Spanien och Portugal (och USA) där det finns Svensk städer där man enbart pratar Svenska, anser man att de gör rätt som vägrar att integrera sig i de samhällena?
Men som sagt, om en individ är född i Sverige och dess föräldrar härstammar från ett annat land men samtidigt så har individen aldrig har satt sin fot i sina föräldraras ursprungsland så blir det svårt att klassa den individen som något annat än Svensk då den inte har någon egentligen koppling till sitt ursprungsland utöver dess föräldrar och potentiell släkt.
Sen så är det inte om man följer de Svenska traditionerna som avgör om en person är Svensk för i sådana fall så är jag osvensk då jag inte firar en majoritet av de Nordiska traditionerna utöver vissa matvanor.