2014-12-15, 16:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag skrev tidigare att den där DN-intervjun visserligen inte var bra, men långt ifrån katastrof. Nu börjar jag tro att den goda Söder är korkad på riktigt.

Vad i allsindar ska han in och prata om nationer för? Han fattar inte att han måste sitta still i båten nu, lägga ned resonemang han ändå aldrig kommer kunna bena ut (hur fan ska han förklara en arabisk nation hade han tänkt sig?!?) och ta det lugnt. Gå tillbaka till "SD, vi säger sanningen" eller vad mantrat har varit fram till nu.

Får han ett drev mot sig angående nationstillhörighet kontra svenskhet så kommer han inte kunna vara kvar.

Det värsta är väl att jag läste en artikel tidigare idag där repportern som hade skrivit artikeln även kollade med Söder om han ville slopa något av det han hade sagt eller om han ville ändra något varav svaret var i stilen med: Nej men det ser bra ut.

Så jag vet inte om han är så felciterade egetnligen utan om han bara är som du själv säger, rent av sagt korkad.
Senast redigerad av Ondahamstern 2014-12-15 kl. 16:54.
Citera
2014-12-15, 16:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Längre än svenskarna, så det gäller väl för oss att bli samer till 100%.
Dock har de väl främst huserat norröver, inte söder om västerbotten? I annat fall kanske det är vår plikt att bli "samer", tror dock inte de vill ha oss..
Citera
2014-12-15, 16:53
Medlem
BWV639s avatar
Tycker ärligt talat inte att det Söder säger bör få en att höja på ögonbrynen. Förvisso är det löjligt simplifierat, det är inte så att svenk - jude eller svensk - same är några binära förhållanden. Man kan kort och gott vara mer eller mindre av det ena och det andra. De flesta judar är dock helt assimilerade i Sverige så det blir enklare om vi talar om Samer. En del samer är mycket måna om att inte vara just svenskar och säger också detta helt öppet. Andra samer tycker att de är svenskar men med en samisk identitet "ovanpå" (dvs. allt samiskt som är kompatibelt med det svenska har man behållit). Andra känner sig som vanliga svenskar och att det samiska är något man gör lite för skojs skull då och då. Vissa har ingen koppling alls över huvud taget till det samiska annat än etniciteten. Men om man som Same nu blir arg på björn söders resonemang kan man fråga sig varför man inte blir lika arg på den särlagstiftning man åtnjuter; om man nu är svensk såsom alla andra svenskar, varför ska man då ha monopol på rennäring?

Jag ser personligen inga problem med att Samer har detta monopol då det är en såpass harmlös särlag, men man kan inte ha både kakan och äta den. Antingen är du helt svensk och lyder under samma lagar och regler som alla andra svenskar, eller så utmärker du dig som något annat och åtnjuter den särlagstiftning du erhållit. Om det Björn Söder säger nu är så farligt, varför har ingen gone bananas över att våra egna lagar redan implicerar Björn Söders resonemang. Hets mot folkgrupp-lagstiftningen, som täcker alla grupper förutom just svenskar, är ju rätt stor evidens på att man implicit godkänner det Björn gjort misstaget att säga explicit... vilket är ett av skälen till att jag är emot särlagstiftning (att känna att lagen inte är rättvis för alla leder till in-group out-group mentalitet och bidrar till segregation).
Senast redigerad av BWV639 2014-12-15 kl. 17:00.
Citera
2014-12-15, 16:54
Medlem
pelle49s avatar
Politiker ska akta sig när Orrenius intervjuar. Han slirar alltid på citaten, har en egen agenda och han saknar känsla för sanning. DN är inte en trovärdig tidning längre.
Citera
2014-12-15, 16:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammadAbduh
Efter att ha läst Orrenius artiklar på sistone hoppas jag han och alla på båda sidor som diskuterar ämnet tar till sig av vad akademikern påtalar: det finns olika sätt att definiera folkgrupper. Diskussioner av det här slaget har i alla år handlat om att personer med olika definitioner som den franska eller tyska bevisar att den andra sidan har fel genom att hänvisa till den andra definitionen.

Det finns även andra varianter vilket alla som läst om nationalism känner till. Ett gemensamt språk kan t ex ensamt utgöra en grund för att skapa en kollektiv identitet. Den tidiga arabiska nationalismen kännetecknades av att det gemensamma språket betonades vilket innebar att alla som talade arabiska oavsett etnicitet eller religionstillhörighet inkluderades i den arabiska identiteten. Till detta kan det senare läggas aspekter som religion, region eller etnicitet och plötsligt har vi skapat en ny snävare kollektiv identitet som inte längre är lika inkluderande.

Det handlar inte om statiska begrepp och det är begrepp som kan omdefinieras men på något sätt tror jag ändå att debatten måste förhålla sig till att den svenska identiteten ursprungligen ligger betydligt närmare den tyska än den franska. Men, det kan komma att förändras.

SD talar om "nedärvda essenser" (principprogrammet):

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur högutsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens
är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av
människor eller för den enskilde individen."

"nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte
hela mänskligheten"
Citera
2014-12-15, 16:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Innan vi skriver dumheter för att rädda Björn Söder så borde vi läsa intervjun...

och där framgår det att Söder godkänt texten.
Dock har inte Söder godkänt DN:s (och övrig medias) vinkel i rubriksättningen.. Läser man intervjun så framstår hans åsikter inte särskilt judefientliga.

Billig SD-smutskastning i vanlig ordning.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-12-15 kl. 16:59.
Citera
2014-12-15, 16:58
Medlem
Mr0ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Skit som detta får mig att tveka lite över att rösta på SD i nyvalet.

Kan någon förklara för mig varför detta inte är dåligt?

Det som vissa här störs sig på är hur media tolkar honom. Vissa tidningar är klickfiskare, alltså att de skriver skandalrubriker så att får fler läsare.
Citera
2014-12-15, 16:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dock har de väl främst huserat norröver, inte söder om västerbotten? I annat fall kanske det är vår plikt att bli "samer", tror dock inte de vill ha oss..

Ja, det gäller främst svenskar norr om Västerbotten att helt assimilera sig med samerna, annars blir det repatriering söderut. Om man ska ta SD på orden.
Citera
2014-12-15, 16:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Dock har inte Söder godkänt DN:s (och övriga media) vinkel i rubriksättningen.. Läser man intervjun så framstår hans åsikter inte särskilt judefientliga.

Doch.
Citera
2014-12-15, 17:01
Medlem
Citat:
Längre än svenskarna, så det gäller väl för oss att bli samer till 100%.
Möjligt att dom bodde högt uppe i Norrland, men inte fan befolkades övriga Sverige av Samer för 2000 år sedan, det var germanska stammar.
Citera
Medlem
Evropas avatar
Citat:
SD talar om "nedärvda essenser" (principprogrammet):

"Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur högutsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens
är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av
människor eller för den enskilde individen."

"nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte
hela mänskligheten"

Men är inte det en självklarhet?

Så här står det t.ex. på Wikipedia om italienare:
"Italians (Italian: Italiani) are a nation and ethnic group native to Italy who share a common Italian culture, ancestry and speak the Italian language as a mother tongue."

Essensen är just att man delar kultur, historia och språk.

Det är väl klart att något definierar en nationalitetsbehörighet?

Hela mänskligheten är såklart inte svenskar, det förstår du väl?
Citera
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Jo den är så klart en Kines

Tack. Det var bara det jag ville veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto