2014-12-15, 00:39
Medlem
Formatets avatar
Själv anser jag att allt som har med religion och "gud/gudar" att göra är fantastiskt spännande och givande, både spirituellt och intellektuellt. Jag är själv en troende men kanske inte riktigt "kristen" i alla aspekter då jag ifrågasätter mycket av det som står i Bibeln. Jag brukar också träffa en pastor för att diskutera de olika aspekterna kring just bibeln och det som står beskrivet i den.

Som många tidigare skribenter nämner är det för mig väldigt svårt att se universum utan skapare. Visst, det kan väl gott vara så att allt är en slump men jag kan inte finna mig i det påståendet. Inte för att jag blint vägrar ta åt mig av vad ateister eller vetenskap säger utan för att det inte känns rätt.

Jag vill också lyfta fram en viktig tes och det är just det kring hur vi "tolkar, uppfattar och ser" på just Gud. Vi väljer allt som oftast att se på detta genom en människas synvinkel. Vi vet ju inte hur t.ex Gud fungerar, om vi talar om olika dimensioner, världar bakom världar, energier och materia. Vi sätter oftast våran "ram" kring Gud och vill gärna att allt ska gå att debatteras och genomsyras av hur vi uppfattar världen, livet och nuet. Men allt är ju relativt då man talar om ett högre väsen. Vi har ju faktiskt inte den blekaste aningen om fysiken eller vetenskapen bakom detta?

Det är hur som otroligt intressant att spekulera kring Gud som fenomen och tro. Själv känner jag mig hittills i livet säker på att det finns något (skulle gärna vilja att det är just Jesus och treenigheten som gäller) men jag är inte helt hundra på vad det är.

Men jag är mycket benägen att dyka vidare för att försöka ta reda på så mycket det bara går!
Citera
2014-12-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Att vi inte har det fullständiga och slutgiltiga svaret betyder inte att alla tänkbara svar är lika rimliga.

Enkelt exempel: jag och din vän befinner oss ensamma i ditt badrum i några minuter. När du kommer in ligger din vän död på marken, och jag står med en blodig kniv i handen.

Du har inte sett eller hört något, så du vet inte vad som hände. Betyder det att du godtar vilken förklaring som helst på vad som hände i badrummet? Eller börjar du, trots att du inte vet, att försöka pussla ihop ledtrådar om vad som kan ha hänt, och avfärda vissa förklaringar som sanna och andra som osanna?
Ditt problem är att du inte inser att konceptet Gud är så långt från allt du känner att du inte vet vad som är rimligt eller ej. Det är som att prata om färger när man är blind. Ditt exempel är jordnära och saker vi har kännedom om. Så nej, man har väldigt svårt att säga vad som stämmer kring en gud eller inte stämmer. Det är inte helt omöjligt att prata om det. Bara väldigt svårt och osäkert. Som i ditt exempel så kan personen själv ha ramlat på kniven och du har dragit den ur bröstet.

Citat:
Hur ska du ha det? Kan en slutsats vara mer logisk än en annan om vi inte kan säga att något är rätt eller fel?
Jo så är det. Saker man vara mer eller mindre. Helt utan att kunna avgöra om det är rätt eller fel.
En katt kan vara både död och levande samtidigt. Det är ett tillstånd. Den kan också vara lite död osv. Det är logik.
Citat:
Du skall icke ljuga. Det finns sten- och lertavlor med lagar från bl.a. sumerer och babylonier.

Även i det förkristna Norden fanns det lagmän som framträdde vid tingen o.s.v. Dessa lagar var på många sätt olika dagens lagar, men man kunde inte gå omkring och döda folk till höger och vänster som du verkar tro.
Det jag säger är att det vi kallar rättsstaten kom inte före vi kristnades. Samt att vi har hämtat nästan all vår moral från kristendomen. Så som religioner alltid totalt påverka samhällets moral. Och därmed rättsstat.
Citat:
Har du något belägg för att människor som kallar sig ateister begår fler brott än de som kallar sig kristna? Människor som har kallat sig kristna, och som har påstått att de handlat enligt Guds vilja, har legat bakom miljontals människors död genom åren: folkmord, slavhandel, barnvåldtäkter, häxbål m.m. Har de ljugit allihop? Eller ska vi vifta bort det och säga att "vi vet mycket lite om guds motiv med saker", som du skriver?
Jag skulle vilja hävda det. Kan dock inte backa det så hårt. Kan du backa motsatsen? Att kristendom skapar mer död än den förhindrar?
Citat:
Om någon begår en god handling och ändå kallar sig ateist, är hon då en lögnare, som egentligen är kristen?
Meningslös fråga. Går inte att svara på på ett bra sätt. Dumma frågor får dumma svar. Sorry
Citat:
Det håller jag verkligen med dig om. Men till skillnad från dig förstår jag inte varför den slutgiltiga sanningen bakom allt detta skulle ha uppenbarats i berättelser från Mellanöstern för c:a 2000 år sedan.
Som jag skrev. Blanda inte den verkliga gud med den vi har fått lärt oss.
Gud kanske låter oss få kunskaper som ska hjälpa oss. Så han kan påverkar ganska mycket på det sättet. Så att Jesus är guds son är inte osannolikt alls.
Citera
2014-12-15, 01:01
Medlem
slemhogs avatar
Jag var också mer troende förut men har kommit fram till att det troligtvis inte finns någon gud efter hobbyforskat i 15 år om ämnet.

Läs mitt tidigare inlägg med riktigt avgörande bevis som jag tycker demolerar skapelsescenariot och guds existens. Tyvärr måste jag säga då jag önskar gud finns och alla ska bli dömda och andra få upprättelse.

(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

Ps. Tillägg: Ett annat bra bevis för vår evolution jag funnit nyligen är fenomenet "gåshud" som vi får av skräck eller kyla. Denna mekanism fungerar på samma sätt i våra 4-fota släktingar där gåshuden gör att pälsen isolerar kyla bättre i olika luftlager och vid rädsla så gör den att djuret ser större och farligare ut (sett en katt någon gång bli rädd?) Skulle en perfekt gud skapat oss med samma funktion fast utan päls? Gåshud är meningslöst för oss och en evolutionär restprodukt som hängt kvar. Det finns ingen annan förklaring.
Senast redigerad av slemhog 2014-12-15 kl. 01:26.
Citera
2014-12-15, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag var också mer troende förut men har kommit fram till att det troligtvis inte finns någon gud efter hobbyforskat i 15 år om ämnet.
Reste du långt?

Guds rike är inom er, sade Jesus.
Dörren öppnas för den som bultar, sade han också.
Guds hus är knappast den fysiska kristna kyrkan utan snarare människans kropp.
Himleriket är nu här!
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-15 kl. 01:10.
Citera
2014-12-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Det där brukar kallas för en "gapets gud", d.v.s. då vi fyller i kunskapsluckor med en gud. Men eftersom dessa kunskapsgap minskar ju mer vetenskap vi ägnar oss åt, skulle jag säga att detta är en väldigt dålig grund att tro på gud. Om man vill tro på en gud, bör man nog hitta andra skäl än kunskapsgap om olika fenomen i universum.

T.ex. så har man ännu inte mig veterligen (jag måste gardera mig för att detta problem kan ha nyligen lösts ) kunnat skapa en teoretisk modell som beskriver turbulenta flödens statistiska mönster, d.v.s. man vet inte under vilka omständigheter Navier-Stokes ekvationer (d.v.s. ekvationer som beskriver flöden) har fysikaliska "icke nonsens lösningar" som gäller i turbulenta flöden. För den som vill kan man stoppa in en gud som en "gapfiller", och säga som förklaringsmodell att gud går in mirakulöst och driver själva det turbulenta flödet. Men den dagen man löst detta problem försvinner detta gap och även dess gud (dock har jag ännu inte stött på någon teist som har stoppat in en gud för att lösa detta kunskapsgap ).

Andra problem där vi saknar kunskap är t.ex. alla steg i livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande uppkommer. Och för den som vill kan man välja att stoppa in en gud som en "gapfiller", eller t.ex. göra som jag, helt enkelt nöja sig med "jag vet inte" som svar på frågor vi saknar kunskap om. Men ifall en vacker dag vi har en verifierad vetenskaplig teori som förklarar dessa fenomen, försvinner gapet och även dess gud.

Vår idé-historia är fullt av exempel på kunskapsgap som tidigare förklarades med gud/gudar, men som idag kan förklaras med fysikaliska processer. T.ex. så trodde folk att blixt och dunder var orsakad av någon gudom (t.ex. guden Tor). Idag kan vi förklara detta fenomen utan att behöva ta till en gud. Gapets gud har minskat i storlek de senaste århundradena i takt med att vetenskap gett oss mera kunskap om hur naturen fungerar.

Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.

Jo, jag vet. Om du tolkade mig som att jag fyller tomrummet, eller bristen på information, med gud, så har du dragit fel slutsats om min hållning. Jag menade att trots våra stora kunskapserövringar de senast 100 åren så vet vi väldigt lite om verkligheten som vår livsform och vårt medvetande befinner sig i. "Gapen" är forfarande stora och utrymmet där man kan rita skäggiga gubbar som håller ihop verklighetsbeskrivningen är fortfarande i allra högsta grad närvarande, och inte så små som vissa vill göra gällande. Religion som koncept är djupt inpräntat i mänsklighetens nervsystem och det kommer ta lång tid innan den har tynat bort så mycket att dess närvaro inte påverkar mänsklighetens utveckling. Men med tiden så kommer den bekräftade information som vi kontinuerligt ackumulerar genom vetenskap, svara på de frågor som religionen gör anspråk på. Och det sker alltid genom att vetenskap genom metoder som bekräftar kvaliteten på informationen med framförallt matematiska bevis, presenterar en modell som är så mycket bättre att det blir rejält ofördelaktigt att försöka behålla gamla koncept.
Citera
2014-12-15, 01:44
Bannlyst
Citat:

Ps. Tillägg: Ett annat bra bevis för vår evolution jag funnit nyligen är fenomenet "gåshud" som vi får av skräck eller kyla. Denna mekanism fungerar på samma sätt i våra 4-fota släktingar där gåshuden gör att pälsen isolerar kyla bättre i olika luftlager och vid rädsla så gör den att djuret ser större och farligare ut (sett en katt någon gång bli rädd?) Skulle en perfekt gud skapat oss med samma funktion fast utan päls? Gåshud är meningslöst för oss och en evolutionär restprodukt som hängt kvar. Det finns ingen annan förklaring.
Kan lika gärna vara Gud som gjort oss så för att "vetenskapen" inte ska komma fram till att det inte finns nån evolution när det gäller fisk-> människa. Han gillar kurragömma, om man får tro bibeln och folks upplevelser.
Citera
2014-12-15, 01:44
Medlem
Citat:

Läs mitt tidigare inlägg med riktigt avgörande bevis som jag tycker demolerar skapelsescenariot och guds existens. Tyvärr måste jag säga då jag önskar gud finns och alla ska bli dömda och andra få upprättelse.

(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

Nej, trots vår ringa pälsbeklädnad så skapas en luftkudde med isolerande effekt under de små hår som vi har på kroppen. Och samma argument skulle kunna användas som bevis mot evolution, eftersom människor i varma områden har mer anlag för kroppsbehåring än vi nordbor. Se på mellanöstern, äcklig svettig päls är inte helt ovanligt där nere.
Citera
2014-12-15, 01:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nej, trots vår ringa pälsbeklädnad så skapas en luftkudde med isolerande effekt under de små hår som vi har på kroppen. Och samma argument skulle kunna användas som bevis mot evolution, eftersom människor i varma områden har mer anlag för kroppsbehåring än vi nordbor. Se på mellanöstern, äcklig svettig päls är inte helt ovanligt där nere.

haha jaja. Du menar att kläderna du har på dig höjs upp av dina fjuttiga fjun när du får gåshud och gör dig varmare? :-)

läste du länken och resten av bevisen? :-P
Senast redigerad av slemhog 2014-12-15 kl. 01:51.
Citera
2014-12-15, 02:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Kan lika gärna vara Gud som gjort oss så för att "vetenskapen" inte ska komma fram till att det inte finns nån evolution när det gäller fisk-> människa. Han gillar kurragömma, om man får tro bibeln och folks upplevelser.

Jajävlar, en gud som plågar människor i en halvrutten värld på dom flesta plan, låter barn dö, genetiska syndrom åker människor på. Vi blir sjuka, gamla och dör och rent beetende mässigt beter sig många djuriskt på en del plan om man är påläst så ser man det hela tiden, speciellt kvinnors beetende och vad dom söker i en man. Plus på det så tillverkar han gamla döskallar som ser ut som en mellanform mellan människa och apa för att lura oss, våran kropp skapar han halvdant på en hel del punkter, djur och människor dödar varandra för att äta varandras döda lik, och ormar och papegojor har borttynande lungor och den andra kan inte flyga fast den har vingar. Han säger även vi har fri vilja fast vi ärver vår personlighet och släktdrag från våra släktingar och gener. Dessutom ser man inte röken av någon gud och inget övernaturligt finns som tyder på det.

Haha kom igen asså. Det är ju uppenbart att allt detta stämmer perfekt med en dysfunktionell ärftlig och slumpmässig evolutionär process, i synnerhet genetiska sjukdomar från födseln och som dessutom ofta är äftliga! Evolutionen är inte perfekt och såna syndrom är evolutionen som gått galet i tillverkandet av ny avkomma.
Citera
2014-12-15, 02:17
Bannlyst
Citat:
Jajävlar, en gud som plågar människor i en halvrutten värld på dom flesta plan, låter barn dö, genetiska syndrom åker människor på. Vi blir sjuka, gamla och dör och rent beetende mässigt beter sig många djuriskt på en del plan om man är påläst så ser man det hela tiden, speciellt kvinnors beetende och vad dom söker i en man. Plus på det så tillverkar han gamla döskallar som ser ut som en mellanform mellan människa och apa för att lura oss, våran kropp skapar han halvdant på en hel del punkter, djur och människor dödar varandra för att äta varandras döda lik, och ormar och papegojor har borttynande lungor och den andra kan inte flyga fast den har vingar. Han säger även vi har fri vilja fast vi ärver vår personlighet och släktdrag från våra släktingar och gener.
Haha kom igen asså. Det är ju uppenbart att allt detta stämmer perfekt med en dysfunktionell ärftlig och slumpmässig evolutionär process, i synnerhet genetiska sjukdomar från födseln och som dessutom ofta är äftliga! Evolutionen är inte perfekt och såna syndrom är evolutionen som gått galet i tillverkandet av ny avkomma.
Visst, kalla det dysfunktionellt du. Men vad jämför du med? Du skulle givetvis gjort på ett mycket bättre sätt, du mäktige som ser in i evigheten?

Själv kör jag på att det är farsan i himlens röst jag hör när människor är tysta och att vi får evigt liv om vi tror på Jesus. Precis som han sade och står i bibeln, mannen som steg ner från himlen!

Att livet är ett test för att se vilka som är värdiga det eviga livet har jag i princip alltid trott.

Citat:
26 Och han har skapat människosläktets alla folk, alla från en enda stamfader, till att bosätta sig utöver hela jorden; och han har fastställt för dem bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skola bo --

27 detta för att de skola söka Gud, om de till äventyrs skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom; fastän han ju icke är långt ifrån någon enda av oss.
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Acts+17&version=SV1917

Jag rekommenderar att iaf begrunda vad den mest kände mannen i världen har att säga. Han som steg ner från himlen och skaffade sig 12 lärjungar. Som nästan klev upp på korset själv för att dö, och sen återuppstå.

Risken är inte liten att det är Gud vår skapare som har ett finger med i spelet.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-15 kl. 02:51.
Citera
2014-12-15, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar efterbliven. Noll argument som styrker din titek . vad tyder på motsatsen? Urusel trådstart. Finns snarare väldigt mycket som tyder på att gud finns. Universum och avstånd mellan sol och jorden är perfekt konstruerade bla

Haha perfekt konstruerade,

det finns 100000000000 stjärnor (solar) i vårat solsystem. Det finns 100000000000 solsystem med 100000000000 stjärnor i. Är det då orimligt att en planet skulle hamna i rätt avstånd från jorden för att tillåta liv, någon gång under 14 miljarder år?

För övrigt så är religion en uråldrig grej, katolska kyrkan erkänner liksom evolutionen men anser att det fortfarande är gud, det bevisar ju att dom har slut på argument haha.
Citera
2014-12-15, 04:01
Medlem
1. personliga bönesvar, känslan av den helige anden gör att jag är övertygad. Du kan inte ex. veta att is är kallt om du inte själv känt det så jag förstår att det låter orimligt om du inte upplevt den helige anden.
2. tror inte att allting är en slump.
3. övertygad om att Jesus funnits och är guds son.

Är inte alls rädd för döden, var inte rädd innan när jag inte var troende heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in