Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.
Jag förstår hur du menar, men hur kommer du fram till att vi förstår hur världen fungerar? Vi har inte särskilt mycket mindre skäl att tro på gud idag än för tvåhundra år sedan då i princip alla var religiösa. Om det nu är vår bristande förståelse för vår omvärld som är orsaken till gudstro.
Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
[b]
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Eeh, ja?
Det är väldigt få förunnat att dö en snabb smärtfri död, för de flesta av oss så kommer den sista tiden bestå av smärta, sjukdom, ensamhet och svårigheter. En tro på en fortsättning ger människor känslan av att lidandet är värt besväret. Att det blir bättre sen.
Att inte känna ångest inför sin existens upphörande låter faktiskt inte sunt. Då är ju överlevnadsinstinkten satt ur spel och jag har mycket svårt att tro på människor som säger att de inte är rädda för döden. De har bara bristande självinsikt.
Att tro på gud är långt ifrån det enda som vi intalar oss för att få en mental krycka som gör livet lite mer uthärdligt. Folk tror på horoskop, ödet, karma, tur, slump, demokrati, marknaden osv. Det handlar om samma sak. Vi vill ha något att förlita oss på, men det enda vi kan förlita oss på är att livet förändras konstant och att vi inte har några säkerheter att utgå ifrån överhuvudtaget.