2014-12-14, 18:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När det rör sig om argumentationsfels-kritik av pådyvlande teister och anti-teister (o.dyl) ... JA.

Ni förstår ju inte ens betydelsen av ett funktionellt språk, men pladdrar bara istället.
Gillar att pladdra och vill inte akademiskt sönderhacka mina ord utan väljer att vara normal i mitt prat.
Istället för att säga: idag är jag preciöst flegmatisk och lider av afasi. Så väljer jag hellre att säga: Idag är jag överdrivet trög och lider av oförmåga att tala eller förstå tal.
Och väljer att prata så i trådarna också. Då slipper folk använda ordböcker när jag pratar om vad jag tycker om till exempel varför jag tror på Gud och så vidare.
Citera
2014-12-14, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gillar att pladdra och vill inte akademiskt sönderhacka mina ord utan väljer att vara normal i mitt prat.

Jag KUNNE ju avstå från hövligheten och precisionen i min argumentationsfels-kritik och helt enklt konsekvent kalla dig för en idiot. Men jag hoppas på att inte ens du vill ha ett så lågt debatt-nivå.
Citera
2014-12-14, 18:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag KUNNE ju avstå från hövligheten och precisionen i min argumentationsfels-kritik och helt enklt konsekvent kalla dig för en idiot. Men jag hoppas på att inte ens du vill ha ett så lågt debatt-nivå.
Kalla mig vad du vill. Det är ändå dig det kommer tillbaka till.
Citera
2014-12-14, 18:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kalla mig vad du vill. Det är ändå dig det kommer tillbaka till.

Precis, så jag stannar vid argumentationsfels-kritiken istället för att bli populistisk och kalla dig för idiot.
Citera
2014-12-14, 18:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Precis, så jag stannar vid argumentationsfels-kritiken istället för att bli populistisk och kalla dig för idiot.
Bra! Då har vi rett ut sakfrågan i den här tråden och kan gå vidare i trådstartarens ämne: NI som tror på Gud- varför gör NI det när precis allt visar på det motsatta.
Jag skulle då vilja fråga dig TS. Vad innebär precis allt i detta påstående?
Citera
2014-12-14, 18:29
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"

"Och det är Han som låtit er uppstå av en enda varelse och [har fastställt för ert liv] ett mål och [anvisat] en plats som ert sista vilorum; Vi har framställt [Våra] budskap fast och klart till båtnad för dem som vill förstå ".

(Koranen 6:98)

"Sådan är Han, som känner allt som är fördolt för människor och allt som de kan bevittna, den Allsmäktige, den Barmhärtige, som ger den bästa form åt allt som Han skapar. Först skapar Han människan av lera; därefter låter Han hennes avkomma avlas ur det som silas ut från en oansenlig vätska; därefter formar Han henne och andas in i henne något av Sin ande och skänker henne hörsel och syn och förmåga att känna och förstå men ni visar föga tacksamhet".

(Koranen 32:6-9)

Koranen är vägledning och beviset som leder människan till att lära känna Skaparen. Alla dessa bevis samverkar för att väcka människans förståelse för sin omgivning och för att hjälpa henne att tro på Allah genom att reflektera på hans tecken.

"På jorden finns tecken [på Guds allmakt] för dem som har visshet, och likaså inom er själva. Vill ni då ej [öppna era ögon och] se?

(Koranen 51:20-21)
Citera
2014-12-14, 18:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saurios
"Och det är Han som låtit er uppstå av en enda varelse och [har fastställt för ert liv] ett mål och [anvisat] en plats som ert sista vilorum; Vi har framställt [Våra] budskap fast och klart till båtnad för dem som vill förstå ".

(Koranen 6:98)

"Sådan är Han, som känner allt som är fördolt för människor och allt som de kan bevittna, den Allsmäktige, den Barmhärtige, som ger den bästa form åt allt som Han skapar. Först skapar Han människan av lera; därefter låter Han hennes avkomma avlas ur det som silas ut från en oansenlig vätska; därefter formar Han henne och andas in i henne något av Sin ande och skänker henne hörsel och syn och förmåga att känna och förstå men ni visar föga tacksamhet".

(Koranen 32:6-9)

Koranen är vägledning och beviset som leder människan till att lära känna Skaparen. Alla dessa bevis samverkar för att väcka människans förståelse för sin omgivning och för att hjälpa henne att tro på Allah genom att reflektera på hans tecken.

"På jorden finns tecken [på Guds allmakt] för dem som har visshet, och likaså inom er själva. Vill ni då ej [öppna era ögon och] se?

(Koranen 51:20-21)

Och vad vill du demonstrera med detta koranviftande?
Citera
2014-12-14, 18:33
Bannlyst
Dessutom står det i koranen att Muhammad inte är besatt av Satan och att "allah" inte är Djävulen.
Citera
2014-12-14, 18:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Dessutom står det i koranen att Muhammad inte är besatt av Satan och att "allah" inte är Djävulen.

Men DU vet bättre, förmodar jag.
Citera
2014-12-14, 18:56
Bannlyst
Jag sätter mitt hopp till han som sade sig vara SANNINGEN och ENDA vägen till fadern. Jesus heter han. Inte ens "allah" förnekar bibeln eller säger att den innehåller en Jesus som ljuger.
Citera
2014-12-14, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag sätter mitt hopp till han som sade sig vara SANNINGEN och ENDA vägen till fadern. Jesus heter han. Inte ens "allah" förnekar bibeln eller säger att den innehåller en Jesus som ljuger.

Det tar jag så som ditt svar på trådfrågan: "Jag tror p.g.a. att jag tror".
Citera
2014-12-14, 19:03
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Jag förstår hur du menar, men hur kommer du fram till att vi förstår hur världen fungerar? Vi har inte särskilt mycket mindre skäl att tro på gud idag än för tvåhundra år sedan då i princip alla var religiösa. Om det nu är vår bristande förståelse för vår omvärld som är orsaken till gudstro.

Citat:
[b]
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?

Eeh, ja?

Det är väldigt få förunnat att dö en snabb smärtfri död, för de flesta av oss så kommer den sista tiden bestå av smärta, sjukdom, ensamhet och svårigheter. En tro på en fortsättning ger människor känslan av att lidandet är värt besväret. Att det blir bättre sen.

Att inte känna ångest inför sin existens upphörande låter faktiskt inte sunt. Då är ju överlevnadsinstinkten satt ur spel och jag har mycket svårt att tro på människor som säger att de inte är rädda för döden. De har bara bristande självinsikt.

Att tro på gud är långt ifrån det enda som vi intalar oss för att få en mental krycka som gör livet lite mer uthärdligt. Folk tror på horoskop, ödet, karma, tur, slump, demokrati, marknaden osv. Det handlar om samma sak. Vi vill ha något att förlita oss på, men det enda vi kan förlita oss på är att livet förändras konstant och att vi inte har några säkerheter att utgå ifrån överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in