2014-12-14, 14:07
Medlem
egon2bs avatar
I naturligt tal använder man gärna enklitiskt pronomen:

– Du kan ’la’ säj te’n !

– Du kan ’la’ säj te’na !

I onaturligt tal är det

– Du kan välan säga till honom!

– Du kan välan säga till henne!

Vänta bara till april och SAOL-14. Då blir »hen« ett svenskt ord med samma objektform som indikativ. Dialekttalare som använder »han« / »hon« i objektposition är helt enkelt lite före sin tid, så som lantisar brukar vara. De enklitiska är allra mest före sin tid.

Off topic: Om man vill veta vilken oannonserad kod någon använt, så klicka Citera
Citera
2014-12-14, 14:14
Medlem
En del verkar tycka att alla i Sverige ska prata med samma dialekt, vilket jag tycker skulle vara tråkigt.
Citera
2014-12-14, 14:42
Medlem
DyingAtheists avatar
Själv är jag less på att gamla dativformer som "honom" och "henne" missbrukas och används som ackusativ istället för det ursprungliga han och 'na.

...eller så får vi alla leva med att det finns olika dialekter och att vad som en gång var "rätt" snart kan vara "fel" och vad som är "rätt" på en geografisk plats kan vara "fel" på en annan.
Citera
2014-12-14, 14:43
Medlem
Vore det inte bättre att ex lära folket hur man byter en propp i ett proppskåp istället för sådana struntsaker som att skriva han eller honom? Finns så mycket som människor i dagens Sverige inte klarar av, som för bara några år sedan var basic knowledge.

Kan sätta på att ni språkpoliser bara försöker kompensera för era andra brister
Citera
2014-12-14, 14:43
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Laserturken? Dem skrattade ju bara åt han
Då måste jag säga att det här är betydligt mer störande än det TS klagar på.
Citera
2014-12-14, 15:05
Medlem
healthyasfucks avatar
Du är alltså så störd av att folk använder att så vanligt ord som "han" så du måste skapa ett tråd på flashback?

Ett tips: Skaffa dig en hobby och lär dig innebörden av ordet missbrukande.

Citera
2014-12-14, 15:17
Medlem
senapslamms avatar
Förmågan att använda han respektive honom riktigt är den tydligaste klassmarkören vi har i det svenska språket i dag.
Citera
2014-12-14, 15:21
Medlem
Håller fullständigt med TS,påpekat detta själv i nåt inlägg.
Det låter dräggigt,slackigt som fan.
Tänker genast på någon i mysbyxor utomhus vid närmaste köpcenter.
Senast redigerad av naescafe 2014-12-14 kl. 15:26.
Citera
2014-12-14, 15:51
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Känns som ett ickeproblem. Det är inte riktigt betydelseskiljande så jag förstår inte riktigt problemet.

Argumentet "för att det är fel" är för övrigt totalt värdelöst. Fel för att det inte följer den officiella grammatiken? Språk är naturligt och utvecklas naturligt, inga konstigheter.
Citera
2014-12-14, 15:58
Medlem
johanjosefssons avatar
Detta är något jag stör mig till döds på. Man ser det överallt, inte bara bland en stor andel ungdomar, men framförallt hos många vuxna. Vuxna som ju borde veta bättre.
Citera
2014-12-14, 16:05
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Känns som ett ickeproblem. Det är inte riktigt betydelseskiljande så jag förstår inte riktigt problemet.

Argumentet "för att det är fel" är för övrigt totalt värdelöst. Fel för att det inte följer den officiella grammatiken? Språk är naturligt och utvecklas naturligt, inga konstigheter.

I det ena fallet tycker Johan om glass mer än den andra personen gör, i det andra exemplet tycker Johan om glass mer än vad han tycker om personen. Klart det är betydelseskiljande.

Säger du "låt jag sova ruset av jag" också?
Citera
2014-12-14, 16:25
Medlem
Svenskan verkar ju redan ha förlorat 90% av sin grammatik om man kollar tillbaka 200 år, varför inte ta bort ackusativ också när man ändå håller på? Det svenska språket låter redan idag som någon form av apliknande läte så varför inte löpa hela linan ut?

"Jag-han-gå-till-kiosk-köpa-smör-gott," där har ni svenskans "utveckling" om 10 år ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in