Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
Det finns väldigt mycket som tyder på att GUD finns? Om GUD nu är god och har full makt, då finns det ganska mycket som ifrågasätter att han finns. Exempelvis att 5 åringar dör i cancer, blir förlamade, eller bara det att alla människor(beroende på var de lever) har olika förutsättningar att finns gud och på så sätt komma till "himlen".
Du använder dig väldigt flitigt av vad som kallas "högstadievisdom". Du vet när någon snubbe på 15 bast tänker "Jävlar vad jag är smart som kom på det här!" men i sanning så är idéerna och formuleringarna väldigt generiska och de flesta av oss har tänkt dem - det är inga revolutionerande "win arguments".
Det är inte menat som en förolämpning för jag tror mer eller mindre alla har varit där, haft de "upplysta" tillfällena och tänkt "nu jävlar ska folk få höra!".
Just argumentet ovan är väldigt vanligt; "Om gud finns, varför lider oskyldiga?" och det finns flera "svar" på det (varpå jag tycker att alla svar är lika dumma...).
Hursom så kan du aldrig med logik försöka frälsa den troende. As a matter of fact, när diskussionen hamnar där så upphör kommunikationen överhuvudtaget.