2014-12-14, 15:05
Medlem
You can't conceive, nor can I, the appalling strangeness of the mercy of God. /Graham Greene
Senast redigerad av Redax 2014-12-14 kl. 15:09.
Citera
2014-12-14, 15:06
Medlem
goran744s avatar
Jag vet att jag skall dö, du med. Har mött döden ett par gånger också. Är jag rädd för döden? Nej! Mer på hur jag skall dö. Får jag ett isblock i skallen? Blir jag knivhuggen? Sjuk? Olycka?
Nu finns det ju inget direkt och slutligt bevis på att det inte finns någon Gud och att tro är inte att komma undan döden lite fint.
Inte för mig i alla fall.
Jag tror på en "urenergi", Gudomlighet, kraft eller vad man nu skall kalla det.
Jag tror inte att jag är självskriven aspirant till paradiset, himlen eller vad man nu kallar det i religioner.
Jag är en människa full av brister och fel och allt vad man nu har inom sig.
Men jag tror på Gud ändå och oavsett om jag hamnar i helvetet eller vart jag nu tar vägen.
Citera
2014-12-14, 15:07
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
så du menar att de som tror på Gud ska sitta på fb och försvara HUR Gud tänker när barn får cancer eller förlamade människor etc.

Det är som att jag som man ska försvara varför kvinnor våldtas eller misshandlas av andra män.
Det ska jag förklara för andra som inte förstår detta !!!

Fast du är ju inte GUD och om GUD nu är så allsmäktig och snäll, då borde ju inte något sånt finnas. Och alla borde ha samma möjlighet att finna GUD.
Citera
2014-12-14, 15:09
Medlem
InCognitiums avatar
Håller inte med om att ALLT pekar på det motsatta. Ofta är det snarare en fråga om hur man väljer att definiera och relatera till gudsbegreppet. Tycker debatten har en olycklig tendens att fastna i semantiska missförstånd från båda sidor. Gudsbegreppet är historiskt belastat. Vetenskap och religion har ett krigiskt förflutet.
Senast redigerad av InCognitium 2014-12-14 kl. 15:11. Anledning: tog bort quote av TS
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Det finns väldigt mycket som tyder på att GUD finns? Om GUD nu är god och har full makt, då finns det ganska mycket som ifrågasätter att han finns. Exempelvis att 5 åringar dör i cancer, blir förlamade, eller bara det att alla människor(beroende på var de lever) har olika förutsättningar att finns gud och på så sätt komma till "himlen".

Du använder dig väldigt flitigt av vad som kallas "högstadievisdom". Du vet när någon snubbe på 15 bast tänker "Jävlar vad jag är smart som kom på det här!" men i sanning så är idéerna och formuleringarna väldigt generiska och de flesta av oss har tänkt dem - det är inga revolutionerande "win arguments".

Det är inte menat som en förolämpning för jag tror mer eller mindre alla har varit där, haft de "upplysta" tillfällena och tänkt "nu jävlar ska folk få höra!".

Just argumentet ovan är väldigt vanligt; "Om gud finns, varför lider oskyldiga?" och det finns flera "svar" på det (varpå jag tycker att alla svar är lika dumma...).

Hursom så kan du aldrig med logik försöka frälsa den troende. As a matter of fact, när diskussionen hamnar där så upphör kommunikationen överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Fast du är ju inte GUD och om GUD nu är så allsmäktig och snäll, då borde ju inte något sånt finnas. Och alla borde ha samma möjlighet att finna GUD.

ja, det har DU, genom att sätta igång att tro.
Citera
2014-12-14, 15:12
Medlem
Citat:
Men det finns ju de som "upplever" spöken och andar också, men ingen av de kan få någon info om vem som gjorde vad historiskt bakåt i tiden. Av någon anledning har ingen av de använt sina förmågor till bli stenrik exempelvis, vilket hade varit ganska enkelt om man kunde prata med alla möjliga döda.

Så är det. Att "ha kontakt med andevärlden" är lika plausible som att "ha kontakt med gud". Det är bara mer stigma kring att säga att man på daglig basis dryftar diverse spörsmål med Skid-Gurra W.
Citera
2014-12-14, 15:14
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
ja, det har DU, genom att sätta igång att tro.

Men du vet lika väl som mig att inte alla har samma möjligheter att tro, det beror ju på vad du exponeras för under din uppväxt oh hela ditt liv. Samt vilken intellektuell förmåga du besitter.. Om du är gravt utvecklingsstörd kan du inte förstå något som har med religion att göra.
Citera
2014-12-14, 15:15
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Du behöver inte vara otrevlig, svara som en vuxen människa istället.
Han har en poäng. Du påstår att allt tyder på att det inte finns en gud. Vad tänker du på?
Citera
2014-12-14, 15:16
Medlem
Citat:
Men du vet lika väl som mig att inte alla har samma möjligheter att tro, det beror ju på vad du exponeras för under din uppväxt oh hela ditt liv. Samt vilken intellektuell förmåga du besitter.. Om du är gravt utvecklingsstörd kan du inte förstå något som har med religion att göra.

nu är du mycket otrevlig, du menar att präster, imamer, & miljarder troende över hela världen är gravt utvecklingsstörda
Citera
2014-12-14, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
"ALLT" visar inte på 'guds' icke-existens.
Citera
2014-12-14, 15:17
Medlem
power.rangerss avatar
LeagueOfDraven Du använder dig väldigt flitigt av vad som kallas "högstadievisdom". Du vet när någon snubbe på 15 bast tänker "Jävlar vad jag är smart som kom på det här!" men i sanning så är idéerna och formuleringarna väldigt generiska och de flesta av oss har tänkt dem - det är inga revolutionerande "win arguments".

Det är inte menat som en förolämpning för jag tror mer eller mindre alla har varit där, haft de "upplysta" tillfällena och tänkt "nu jävlar ska folk få höra!".

Nu var ju inte fallet som så att jag intalade mig själv något av det du påstår att jag skulle ja gjort. Jag är medveten om att det är frågor som uppkommer i huvudet hos alla normalbegåvade som är över 10-12 år gamla. Just därför blir det mer obegripligt att det skulle finnas någon sanning i det. Om det grundar sig på en nivå att ett barn kan ifrågasätta det, då kanske det är lite väl osannolikt att det skulle stämma?
Senast redigerad av power.rangers 2014-12-14 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in