2013-04-11, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creationist
Exakt JAG HAR EN TRO!

Bra för dig, om du har vald detta frivilligt.

Citat:
det är vitalt för människan.

Men sedär, redan i nästa mening glömmar du att det är en TRO och .... med underlag från missions-hysteri .... börjar du predika som om DIN TRO är någor allmängiltigt.

Du är alltså så inkompetent, att du inte kan skilja mellan faith och fact.

Citat:
Tror man inte på en skapare, så tror man på Darwin.

Falsk dikotomi. Lär dig lite enkel grundläggande logik.

Citat:
JAg tror att båda två har mycket bra points, Darwins teorier går inte att bevisa i "the fossile record" Men det är bra teorier för annars kulle inte en människas inteligens vara kapabel till att utvecklas, frågan är enbart hur evolutionen igentligen fungerar.

Det där får du jollra med själv, det är bara irrelevante kneejerk-reflexer du har från din semantiska abrobatik.
Citera
2013-04-11, 15:48
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Creationist]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Var är då bevisen i det fossila ?

Grälsjuk är jag inte, men åter kom gärna med det fossila.
vi båda gillar att få svar eller?
ja du har t.ex spårämnen och biokemi
Citera
2013-04-11, 15:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Men: För att tro på en metafysisk 'gud' vill jag självklart observera transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.

Om jag har förstått dig rätt, så tror du på en Gud endast då du observerar att naturlagarna bryts.
Citera
2013-04-11, 16:02
Medlem
Sepiritzs avatar
[quote=Creationist]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Var är då bevisen i det fossila ?

Grälsjuk är jag inte, men åter kom gärna med det fossila.
vi båda gillar att få svar eller?

Du tror att det saknas något i fossilregistret, men du är inte säker på vad?
Låter som någon fallit för amerikanska kreationisters svammel om att det skulle saknas mellanformer.
Det finns enorma mängder fossiler av alla de slag. Du måste vara mer specifik när du efterfrågar något.
Citera
2013-04-11, 16:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om jag har förstått dig rätt, så tror du på en Gud endast då du observerar att naturlagarna bryts.

Förmodligen accepteras också bevis för att någon Gud kontrollerar eller skapat naturlagarna.
God of the gaps accepteras dock ej.
Citera
2013-04-11, 16:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tack för länken. Intressant film.

Jag skulle säga att ju mer man förstår om universum och livet på jorden, desto mer tror man på Gud. Ju mer du lär dig om hur människokroppen fungerar desto mer förbryllas du och desto mer anser du att en skapare existerar. Se på denna film om cellens inre värld. Lägg märke till motorproteinet, ser ut som att den går . http://www.youtube.com/watch?v=wJyUtbn0O5Y

Vad finns det för koppling mellan den intelligens som cellen består av och en psykopat som fjärrstyr en björn till att döda 40 barn för att de retat en skallig gubbe? (Ja, gud alltså, så som han beskrivs i bibeln.)

Att stoppa in gud som förklaring när man inte förstår är naturligtvis enkelt och smidigt men samtidigt intellektuellt ohederligt. Det finns INGENTING som pekar mot en gud, allt vi vet är att vi inget vet. Erkänn okunskapen isf att föra fram förklaringar som reser ytterligare frågor (varifrån kom gud ).
Citera
2013-04-11, 16:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men: För att tro på en metafysisk 'gud' vill jag självklart observera transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.

Citat:

Är det för mycket att begära, att du börjar LÄSA mina inlägg och refererar till dom, som dom är skrivna?

Jag skrev "naturlagarnas DETERMINISTISKA aspekter", vilket förmodentligen är oväsentligt för dig, men inte är det för mitt argument.
Citera
2013-04-11, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förmodligen accepteras också bevis för att någon Gud kontrollerar eller skapat naturlagarna. God of the gaps accepteras dock ej.

Ja, Sepiritz .... du förmodade rätt. För min del är jag mera än .... vanligt för religionskritisk ateism .... 'tolerant' för alternativa systematiska metodologier och alternativa 'facts', men ta mig Noodlifer om förvriden ... d.v.s. PSEUDO .... -vetenskap eller -filosofi hållar måttet.

Om apologeter, new-earth kreationister eller koran-autister först behövar piratisera och förvränga rationalismens verktyg blir det endast ett patetisk kryphåls-sökande totalt utan egenvärde.

Som sen glidar över i bevisbörda-jonglerande, när 'riktig' och 'imiterat' vetenskap/filosofi konfronteras.

T.ex. exemplifierat i Kunskap1's lille retoriska 'specialitet': "Men hur skulle du då göra, om du skulle voro i min position?", givetvis med återkommande inslag av det vanliga: Allt är 'bevisat' tills det är motbevisat.
Citera
2013-04-11, 16:44
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Den som inte tänker är den som anser att världen inte har någon skapare.

Jag skulle vilja säga att den som påstår att världen har en skapare (vad man nu menar med skapare) utan minsta bevis för sin sak, tänker väldigt lite om något alls. Det är mer frågan om repetitivt trams som den personen har blivit indoktrinerad av, det är också helt klart motiverat av ditt önsketänkande det orationella orimliga orealistiska. Som ett litet barn hävdar du bestämt att din låsas kompis (skapare) existerar, motivet är självfallet paradiset i efter livet. Sen finns det även det som spelar på din rädsla nämligen helvetet, dogmen är på så sätt dubbelt förstärkande.

Försök att se hur jävla off din slutledningsförmåga är i det första inlägget jag citerade, så tänker man inte normalt det är indoktrinerad goja som trycker ner dig på samma mentala nivå som ett barn.
Citera
2013-04-11, 18:08
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Tack för länken. Intressant film.

Tvivlar på att du tittade igenom hela filmen.
Citera
2013-04-11, 19:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Tvivlar på att du tittade igenom hela filmen.

Varför det?
Citera
2013-04-11, 19:17
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Ju mer du förstår dig på vetenskaplig forskning kring universum, ju mindre tror du på Gud.
Så du menar att korrelation är kausalitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in