2014-12-13, 21:30
Medlem
psaks avatar
Den lucian såg ut som hon skulle. Skönt att hon inte bara behövde stå och glo som en stenstod i en timme såsom det varit många tidigare år, nu fick hon öppna käften och själv sjunga med lite
Å andra sidan saknar vi förstås testosteron-bidraget Staffan Stalledräng...
Citera
2014-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Märkligt att det var så lite folk i kyrkan. Långt ifrån fullsatt. Det är nog för tidigt på morgonen. Kl 7 på en lördagsmorgon är det svårt att locka folk.

Kan tänka mig att många blivit avskräckta av all PK som blandas in överallt. Skulle bli mycket ledsen om jag masat mig i väg till kyrkan kl 07:00 för att mötas av en osnuten snubbe från Angered som ska överträffa pajasen från Tensta. Jag valde att inte väcka barnen i år utan vi tittade halvt som halvt i kväll istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Det var det finaste jag sett på tv på flera år!

Störde mig som fan att man applåderar i en kyrka!

Vilken vacker kyrka.

Arabiska inslaget fick den fina stämningen att explodera i ett *va faan DRA HÄRIFRÅÅÅN*

Kände samma sak. Att man inte bara kan låta bli att förstöra våra traditioner och högtider. Sorgligt. Det påverkar ju den upplevelse våra barn får!

Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag tyckte den arabiska sången tillsammans med luciakören var fantastiskt vackert! Saknade också stjärngossar fastän luciatåget i sig var ljuvt och vackert, både till ögat och örat. Annars var det lite för pampigt och ståtligt med orkester, artister och Sonja för min smak. Jag vill ha ett mer "stillsamt" luciafirande med mer mörker och lugna och stämningsfulla sånger.

Håller med, men jag gillade inte arabiska inslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av psak
Den lucian såg ut som hon skulle. Skönt att hon inte bara behövde stå och glo som en stenstod i en timme såsom det varit många tidigare år, nu fick hon öppna käften och själv sjunga med lite
Å andra sidan saknar vi förstås testosteron-bidraget Staffan Stalledräng...

Härligt att se. Jämför henne med lucian i Engelska skolan. Det är synd att dessa barn används i propagandasyfte. Det är ju inte deras fel.
http://www.exponerat.net/det-gar-utf...r-carlos-fram/
Citera
2014-12-13, 21:45
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag antar att du inte vet ett skit om Lucia för då hade du vetat att lussa gjorde man långt innan den första kristna missionären kom hit, det kommer nämligen från vintersolståndet.

Mitt problem är inte att vi, svenskar, övertagit pizza eller tacos utifrån, inte att vi gillade när italienarna tände ljus vid gravarna runt Allhelgona eller att S:t Lucia inte är etiskt svensk. Mitt problem är när etablissemanget försöker köra ner massa mångkulturellt skit i våra halsar, precis allt som är svenskt ska "kulturberikas". Vi är inte dummare än att vi tar till oss något om vi gillar det, det är därför vi har raggare och det är därför vi inte har hederskultur. Vi behöver fan i mig inte upplysas om vad vi ska gilla eller inte, det vet vi själva.

Du antar iofs fel, men det är irrelevant, för det det kyrkan firar är likafullt det kristna budskapet. Jag tycker också att du är väl snabb att anta att det är etablissemanget som satt samman konsertprogrammet i syfte att kulturberika dig (vilket troligen inte skulle skada) men den arabiska sången handlar om jungfru Maria och jag utgår från att den är vald som ett pendang till Schuberts Ave Maria. Min gissning är att en majoritet av svenska folket tyckte det var en stämningsfull och vacker sång som väl rymdes i en övrigt traditionsbärande tillställning
Citera
2014-12-13, 21:53
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, stjärngossar med strut på huvudet inte i baken.

Nåja, men vad har stjärngossar med Lucia att göra egentligen? Det måste vara nån slags tillgjord konstruktion för att få med grabbarna i kören. Jag saknade dem inte det minsta.
Citera
2014-12-13, 21:59
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nåja, men vad har stjärngossar med Lucia att göra egentligen? Det måste vara nån slags tillgjord konstruktion för att få med grabbarna i kören. Jag saknade dem inte det minsta.

Det härstammar från de tre vise männen, men det firandet smälte ihop med luciafirandet
Citera
2014-12-13, 22:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Det härstammar från de tre vise männen, men det firandet smälte ihop med luciafirandet

Aha, ja det låter logiskt.
Citera
2014-12-13, 22:37
Medlem
dagsmejas avatar
Förr i tiden var Lucia-firandet supersvenskt. Ofta från någon gård eller herrgård med ett traditionellt firande. Kolla SVT:s arkiv får ni se.

Men nu... traditionen är på väg att förstöras. Jag tror att hela Lucia-firandet kommer att läggas ned om ca 10 år.
Citera
2014-12-13, 22:58
Medlem
NeAh-Incs avatar
Tyckte det var helt ok. Lite skumt att stjärngossar och pepparkaksgubbar var frånvarande. Tyckte faktiskt om sången på "arabiska", om det nu var det (min spontana gissning var arameiska men ni får mer än gärna rätta mig)? Man kan tycka vad man vill om det, men personligen tycker jag semitiska språk har en viss charm.

Kan inte påstå att jag är ett stort fan av Lucia. Förstår inte varför det firas, vad det ska symbolisera, eller vad det har för relevans för mig som saknar någon tro. Lussebullar är dock alltid gott. Antar att min lilla avskt för Lucia-firandet bottnar i att jag (och några andra pojkar i min skola) alltid fick bli pepparkakor med kliande, bruna, jävla säckar medan de andra pojkarna fick lena, vita skrudar, och senare in i livet när man fick valmöjligheten att inte klia sönder sig, blir man likförbannat tvingad att genonlida skiten i en kokhet kyrka med ca 300-400 svettiga elever, lärare och föräldrar. Och efteråt, detta gullande med stjärngossarna, vemfan vill ta kort med en vanlig pepparkaksgubbe liksom? Kul om ni andra har haft bättre erfarenheter av lucia dock.

Var det inte någon annan som kände sig lagom utstirrad av den blonda tjejen näst vänster om lucian? Fick kalla kårar av hennes mördande ögon.
Citera
2014-12-13, 23:03
Medlem
NeAh-Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Råkar du ha någon källa på det? Menar inte att det är bullshit, utan jag blir bara lite nyfiken på hur man hedrat de tre vise männen. Känns inte som om dem får mycket cred utöver sin roll i nya testamentet.
Citera
2014-12-13, 23:29
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Råkar du ha någon källa på det? Menar inte att det är bullshit, utan jag blir bara lite nyfiken på hur man hedrat de tre vise männen. Känns inte som om dem får mycket cred utöver sin roll i nya testamentet.

Tja, funkar Wikipedia för dig?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stjärngosse
Citera
2014-12-14, 00:59
Medlem
Var där under inspelningen och som några tidigare frågade i tråden, nej det är inte live, det spelades in för typ en månad sedan och var typ 3 timmar som klipptes ner till 1 timme, där de mesta omtagningarna var på anders ekborg som tog någon ton fel och ville ha omtagning. Dessutom är samtliga applåder inspelade i två tagningar de tog i början då vi bara skulle applåder och som sedan klipptes in. Sedan måste man säga att det är annan känsla när man ser det på tv än när man var där, på plats blev det mest utdraget.
Citera
2014-12-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Var där under inspelningen och som några tidigare frågade i tråden, nej det är inte live, det spelades in för typ en månad sedan och var typ 3 timmar som klipptes ner till 1 timme, där de mesta omtagningarna var på anders ekborg som tog någon ton fel och ville ha omtagning. Dessutom är samtliga applåder inspelade i två tagningar de tog i början då vi bara skulle applåder och som sedan klipptes in. Sedan måste man säga att det är annan känsla när man ser det på tv än när man var där, på plats blev det mest utdraget.

Intressant. Tyckte absolut att det var bra "känsla" när man tittar på det iaf. Lite mycket engelska låtar istället för svenska julsånger men annars var det fint. Aldén skötte programledarjobbet med bravur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in