2014-12-13, 20:20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Det är en i högsta grad kristen sång, har ingenting med islam och muslimer att göra. Syrien är kristendomens vagga och Jesus talade arameiska ditt jäkla apskaft

Och detta är (fortfarande) ett i högsta grad svenskt land där folket talar svenska. Att en eller annan julsång på engelska kan tillåtas men arabiska? Nä, ren kulturmarxism, svenska folket ska fan i mig lära sig att älska mångkulturen även om man måste klippa in skiten i lussandet eller Kalle Ankas Jul. Och framför allt varför, varför ska man ha arabiska sånger på Lucia? Hur många arabiska kristna firar Lucia?
Citera
2014-12-13, 20:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Såg en del av reprisen. Pompöst svammel, avskaffa detta uppblåsta fåneri. Var var stjärngossarna?
Citera
2014-12-13, 20:56
Medlem
Moff .. es avatar
Det var det finaste jag sett på tv på flera år!

Störde mig som fan att man applåderar i en kyrka!

Vilken vacker kyrka.

Arabiska inslaget fick den fina stämningen att explodera i ett *va faan DRA HÄRIFRÅÅÅN*
Citera
2014-12-13, 21:00
Medlem
Moff .. es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pro-patria
Arabisk luciasång. Läckert... (Ironi)
Ja det var verkligen fint! (dubbel ironi)
Citera
2014-12-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Ni som kritiserar svensk kultur och tradition tenderar att ofta hävda ursprung på saker och ting. Vad spelar det för roll? Argument som "men köttbullar är ju inte svenskt, det kommer ju från Turkiet" och liknande nonsens. "Röda Stugor med vita knutar kommer från Holland." Jaha, och i sin tur kommer dessa ifrån... Etc, etc, etc.

Det har aldrig spelat någon roll var traditionerna har för ursprung. Är Svenskt luciafirande bars skit, för att det från början kom utifrån och vi har anpassat och modifierat traditionen under många år?

En del med snarlika tankar hävdar ibland att i Sverige har inget skapats, bara barbari och misär. Jaha, så alla andra länder har skapat allt från grunden och slipat det med tiden.

Förstår du? Folk tar sig an, tolkar och vidareutvecklar traditioner och seder. Det spelar ingen roll om de är äkta gentemot något ursprung. Då borde ju Italienarna för fan ha upphovsrätt på lucia!

Så, om folk vänligast kan sluta beklaga sig om sakers ursprung och sluta hävda att ingenting är något värt om man själv inte var den som slog första slaget på kilen, så vore jag tacksam.

"Nej men vänta, Julen är ju inte svensk, så den kan vi inte fira. Eller vänta nu, man firade ju jul långt före kristendomen här uppe. Men, andra kulturer har ju också firat vintersolståndet och ljusets återvändo, så vi var inte först där heller. Men vafan, redan de gamla egyptierna firade alla kalenderhändelser, då kan vi inte fira midsommar heller för det kommer inte från Sverige."

Skärpning i leden, ta mig fan!
Nu är du inte PK! Och måste censureras bums. !
Citera
2014-12-13, 21:09
Medlem
HukarNs avatar
Klart som fan att pepparkaksgubbar ska förbjudas i Luciatågen.

Det är ju förfan rasistiskt!
Citera
2014-12-13, 21:11
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Och detta är (fortfarande) ett i högsta grad svenskt land där folket talar svenska. Att en eller annan julsång på engelska kan tillåtas men arabiska? Nä, ren kulturmarxism, svenska folket ska fan i mig lära sig att älska mångkulturen även om man måste klippa in skiten i lussandet eller Kalle Ankas Jul. Och framför allt varför, varför ska man ha arabiska sånger på Lucia? Hur många arabiska kristna firar Lucia?

Jag antar att du inte är kristen i någon djupare bemärkelse, för hade du varit det hade du förstått att luciafirandet inte handlar primärt om vilket språk en sång sjungs på, utan om den kristna trons kärna, vilken bl.a. kommer till uttryck i Galaterbrevet

Här är icke jude eller grek
här är icke träl eller fri
här är icke man och kvinna
alla ären I ett i Kristus Jesus

Även som hedning är du välkommen att uppleva det kristna kulturarvet, men inbilla dig inte att kyrkan primärt är till för att värna svenskheten.
Citera
2014-12-13, 21:19
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vi är ju alla olika, själv är jag inte det minsta intresserad av testosteron i Lucia sammanhang.
Saknade stjärngossar helt enkelt.
Är av åsikten att Staffansvisorna skall ha rejäl bas i sången.
Citera
2014-12-13, 21:20
Medlem
Jag tyckte den arabiska sången tillsammans med luciakören var fantastiskt vackert! Saknade också stjärngossar fastän luciatåget i sig var ljuvt och vackert, både till ögat och örat. Annars var det lite för pampigt och ståtligt med orkester, artister och Sonja för min smak. Jag vill ha ett mer "stillsamt" luciafirande med mer mörker och lugna och stämningsfulla sånger.
Citera
2014-12-13, 21:23
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Jag antar att du inte är kristen i någon djupare bemärkelse, för hade du varit det hade du förstått att luciafirandet inte handlar primärt om vilket språk en sång sjungs på, utan om den kristna trons kärna, vilken bl.a. kommer till uttryck i Galaterbrevet

Här är icke jude eller grek
här är icke träl eller fri
här är icke man och kvinna
alla ären I ett i Kristus Jesus

Även som hedning är du välkommen att uppleva det kristna kulturarvet, men inbilla dig inte att kyrkan primärt är till för att värna svenskheten.

Jag antar att du inte vet ett skit om Lucia för då hade du vetat att lussa gjorde man långt innan den första kristna missionären kom hit, det kommer nämligen från vintersolståndet.

Mitt problem är inte att vi, svenskar, övertagit pizza eller tacos utifrån, inte att vi gillade när italienarna tände ljus vid gravarna runt Allhelgona eller att S:t Lucia inte är etiskt svensk. Mitt problem är när etablissemanget försöker köra ner massa mångkulturellt skit i våra halsar, precis allt som är svenskt ska "kulturberikas". Vi är inte dummare än att vi tar till oss något om vi gillar det, det är därför vi har raggare och det är därför vi inte har hederskultur. Vi behöver fan i mig inte upplysas om vad vi ska gilla eller inte, det vet vi själva.
Citera
2014-12-13, 21:24
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Såg en del av reprisen. Pompöst svammel, avskaffa detta uppblåsta fåneri. Var var stjärngossarna?

Det var väl ett jävla tjat om stjärngossar. Antar att det i själva verket är stjärtgossar ni saknar.
Citera
2014-12-13, 21:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det var väl ett jävla tjat om stjärngossar. Antar att det i själva verket är stjärtgossar ni saknar.

Nej, stjärngossar med strut på huvudet inte i baken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in