2014-12-13, 21:30
Medlem
psaks avatar
Den lucian sg ut som hon skulle. Sknt att hon inte bara behvde st och glo som en stenstod i en timme ssom det varit mnga tidigare r, nu fick hon ppna kften och sjlv sjunga med lite
andra sidan saknar vi frsts testosteron-bidraget Staffan Stalledrng...
Citera
2014-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Mrkligt att det var s lite folk i kyrkan. Lngt ifrn fullsatt. Det r nog fr tidigt p morgonen. Kl 7 p en lrdagsmorgon r det svrt att locka folk.

Kan tnka mig att mnga blivit avskrckta av all PK som blandas in verallt. Skulle bli mycket ledsen om jag masat mig i vg till kyrkan kl 07:00 fr att mtas av en osnuten snubbe frn Angered som ska vertrffa pajasen frn Tensta. Jag valde att inte vcka barnen i r utan vi tittade halvt som halvt i kvll istllet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Det var det finaste jag sett p tv p flera r!

Strde mig som fan att man applderar i en kyrka!

Vilken vacker kyrka.

Arabiska inslaget fick den fina stmningen att explodera i ett *va faan DRA HRIFRN*

Knde samma sak. Att man inte bara kan lta bli att frstra vra traditioner och hgtider. Sorgligt. Det pverkar ju den upplevelse vra barn fr!

Citat:
Ursprungligen postat av MissLycka
Jag tyckte den arabiska sngen tillsammans med luciakren var fantastiskt vackert! Saknade ocks stjrngossar fastn luciatget i sig var ljuvt och vackert, bde till gat och rat. Annars var det lite fr pampigt och sttligt med orkester, artister och Sonja fr min smak. Jag vill ha ett mer "stillsamt" luciafirande med mer mrker och lugna och stmningsfulla snger.

Hller med, men jag gillade inte arabiska inslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av psak
Den lucian sg ut som hon skulle. Sknt att hon inte bara behvde st och glo som en stenstod i en timme ssom det varit mnga tidigare r, nu fick hon ppna kften och sjlv sjunga med lite
andra sidan saknar vi frsts testosteron-bidraget Staffan Stalledrng...

Hrligt att se. Jmfr henne med lucian i Engelska skolan. Det r synd att dessa barn anvnds i propagandasyfte. Det r ju inte deras fel.
http://www.exponerat.net/det-gar-utf...r-carlos-fram/
Citera
2014-12-13, 21:45
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag antar att du inte vet ett skit om Lucia fr d hade du vetat att lussa gjorde man lngt innan den frsta kristna missionren kom hit, det kommer nmligen frn vintersolstndet.

Mitt problem r inte att vi, svenskar, vertagit pizza eller tacos utifrn, inte att vi gillade nr italienarna tnde ljus vid gravarna runt Allhelgona eller att S:t Lucia inte r etiskt svensk. Mitt problem r nr etablissemanget frsker kra ner massa mngkulturellt skit i vra halsar, precis allt som r svenskt ska "kulturberikas". Vi r inte dummare n att vi tar till oss ngot om vi gillar det, det r drfr vi har raggare och det r drfr vi inte har hederskultur. Vi behver fan i mig inte upplysas om vad vi ska gilla eller inte, det vet vi sjlva.

Du antar iofs fel, men det r irrelevant, fr det det kyrkan firar r likafullt det kristna budskapet. Jag tycker ocks att du r vl snabb att anta att det r etablissemanget som satt samman konsertprogrammet i syfte att kulturberika dig (vilket troligen inte skulle skada) men den arabiska sngen handlar om jungfru Maria och jag utgr frn att den r vald som ett pendang till Schuberts Ave Maria. Min gissning r att en majoritet av svenska folket tyckte det var en stmningsfull och vacker sng som vl rymdes i en vrigt traditionsbrande tillstllning
Citera
2014-12-13, 21:53
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, stjrngossar med strut p huvudet inte i baken.

Nja, men vad har stjrngossar med Lucia att gra egentligen? Det mste vara nn slags tillgjord konstruktion fr att f med grabbarna i kren. Jag saknade dem inte det minsta.
Citera
2014-12-13, 21:59
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nja, men vad har stjrngossar med Lucia att gra egentligen? Det mste vara nn slags tillgjord konstruktion fr att f med grabbarna i kren. Jag saknade dem inte det minsta.

Det hrstammar frn de tre vise mnnen, men det firandet smlte ihop med luciafirandet
Citera
2014-12-13, 22:09
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Det hrstammar frn de tre vise mnnen, men det firandet smlte ihop med luciafirandet

Aha, ja det lter logiskt.
Citera
2014-12-13, 22:37
Medlem
dagsmejas avatar
Frr i tiden var Lucia-firandet supersvenskt. Ofta frn ngon grd eller herrgrd med ett traditionellt firande. Kolla SVT:s arkiv fr ni se.

Men nu... traditionen r p vg att frstras. Jag tror att hela Lucia-firandet kommer att lggas ned om ca 10 r.
Citera
2014-12-13, 22:58
Medlem
NeAh-Incs avatar
Tyckte det var helt ok. Lite skumt att stjrngossar och pepparkaksgubbar var frnvarande. Tyckte faktiskt om sngen p "arabiska", om det nu var det (min spontana gissning var arameiska men ni fr mer n grna rtta mig)? Man kan tycka vad man vill om det, men personligen tycker jag semitiska sprk har en viss charm.

Kan inte pst att jag r ett stort fan av Lucia. Frstr inte varfr det firas, vad det ska symbolisera, eller vad det har fr relevans fr mig som saknar ngon tro. Lussebullar r dock alltid gott. Antar att min lilla avskt fr Lucia-firandet bottnar i att jag (och ngra andra pojkar i min skola) alltid fick bli pepparkakor med kliande, bruna, jvla sckar medan de andra pojkarna fick lena, vita skrudar, och senare in i livet nr man fick valmjligheten att inte klia snder sig, blir man likfrbannat tvingad att genonlida skiten i en kokhet kyrka med ca 300-400 svettiga elever, lrare och frldrar. Och eftert, detta gullande med stjrngossarna, vemfan vill ta kort med en vanlig pepparkaksgubbe liksom? Kul om ni andra har haft bttre erfarenheter av lucia dock.

Var det inte ngon annan som knde sig lagom utstirrad av den blonda tjejen nst vnster om lucian? Fick kalla krar av hennes mrdande gon.
Citera
2014-12-13, 23:03
Medlem
NeAh-Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Rkar du ha ngon klla p det? Menar inte att det r bullshit, utan jag blir bara lite nyfiken p hur man hedrat de tre vise mnnen. Knns inte som om dem fr mycket cred utver sin roll i nya testamentet.
Citera
2014-12-13, 23:29
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Rkar du ha ngon klla p det? Menar inte att det r bullshit, utan jag blir bara lite nyfiken p hur man hedrat de tre vise mnnen. Knns inte som om dem fr mycket cred utver sin roll i nya testamentet.

Tja, funkar Wikipedia fr dig?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stjrngosse
Citera
2014-12-14, 00:59
Medlem
Var dr under inspelningen och som ngra tidigare frgade i trden, nej det r inte live, det spelades in fr typ en mnad sedan och var typ 3 timmar som klipptes ner till 1 timme, dr de mesta omtagningarna var p anders ekborg som tog ngon ton fel och ville ha omtagning. Dessutom r samtliga applder inspelade i tv tagningar de tog i brjan d vi bara skulle applder och som sedan klipptes in. Sedan mste man sga att det r annan knsla nr man ser det p tv n nr man var dr, p plats blev det mest utdraget.
Citera
2014-12-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Var dr under inspelningen och som ngra tidigare frgade i trden, nej det r inte live, det spelades in fr typ en mnad sedan och var typ 3 timmar som klipptes ner till 1 timme, dr de mesta omtagningarna var p anders ekborg som tog ngon ton fel och ville ha omtagning. Dessutom r samtliga applder inspelade i tv tagningar de tog i brjan d vi bara skulle applder och som sedan klipptes in. Sedan mste man sga att det r annan knsla nr man ser det p tv n nr man var dr, p plats blev det mest utdraget.

Intressant. Tyckte absolut att det var bra "knsla" nr man tittar p det iaf. Lite mycket engelska ltar istllet fr svenska julsnger men annars var det fint. Aldn sktte programledarjobbet med bravur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in