2014-12-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nån planerar att bli rik på Mammas och Pappas kära gamla hus i en Stockholmsförort.

Här är upplägget: Vad som finns är en stor tomt med ett litet hus. Tomten är nära 2 700 kvm. Tomten delas upp i tre delar, två utan hus. De två tomterna utan hus säljs för vardera 2,9 miljoner. Den sista tomten, med det skruttiga gamla huset, säljs för 4,5 mille. Sådärja! Drygt tio mille till dödsboet!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-skalby-haggvik-sollentuna-kommun-skalbyvagen-21-a-6800917

Också reagerat på det där objektet... Känns som tomterna är mer värda än tomten med hus egentligen. Vem f*n vill hellre renovera den där sunk-kåken för nån miljon än att kasta upp ett sprillans hus på en plan tomt, som i slutändan antagligen blir billigare än om man köpt tomten med hus ?
Citera
2014-12-11, 20:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Nån planerar att bli rik på Mammas och Pappas kära gamla hus i en Stockholmsförort.

Här är upplägget: Vad som finns är en stor tomt med ett litet hus. Tomten är nära 2 700 kvm. Tomten delas upp i tre delar, två utan hus. De två tomterna utan hus säljs för vardera 2,9 miljoner. Den sista tomten, med det skruttiga gamla huset, säljs för 4,5 mille. Sådärja! Drygt tio mille till dödsboet!

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-skalby-haggvik-sollentuna-kommun-skalbyvagen-21-a-6800917
HO HO HO! som tomten säger.

Första bilden, sommarbilden, så riktigt lovande ut, sen uppdagades den bistra verkligheten. I sanning ett skruttigt litet hus.

För att citera en känd UHO-besökare. "En tändsticka någon?"
Citera
2014-12-12, 17:04
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Typ, verkligen inte snyggt med dubbla däck, formen får mig att tänka på en lönnfet amerikan som tillbakalutad glider fram i en cadillac som borde skrotats för 15år sen och en hund med inkontinensproblem.

http://stonesfast.mspecsweb.se/wp-content/uploads/cache/files/web/26605c10-7ee4-11e4-b378-19c59732666c.jpg

Jag tycker det ser ut som att husbåten kört in i en bro och taket är på väg att glida av. Dessutom trodde jag det var byggställningar runtom pga nån renovering men det var tydligen det "majestätiska däcket" på 144 kvm. Osnyggt.
Citera
2014-12-12, 18:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Dessutom trodde jag det var byggställningar runtom...
Skulle ha använt mycket tunnare smäckrare material helst med lite dekorativa former istället för nåt överdesignat från östtyskland, sticker i ögonen med så grovt.

Stolpar med rostig patina och naturrep tror jag hade varit snyggt och lite mer sjötema.
Citera
2014-12-12, 20:04
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Det där är en klassiker i stockholmsförorterna. En del av Sollentuna som jag besöker då och då är verkligen så, det står inte helt sällan tre hus på det som ursprungligen var en enda tomt, de slår nästan gavlarna i varandra... Många styckar väl av och säljer hela klabbet, inklusive eget hus (som det verkar vara i det här fallet också). De vill bara ha pengarna och dra, de vill inte bo på den minimala tomten med grannarna tätt inpå...
Citera
2014-12-12, 22:33
Medlem
B´stards avatar
Citat:

9 pantbrev på totalt 20000 kr - det var nog ett tag sedan de lånen togs så att säga...

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det där är en klassiker i stockholmsförorterna. En del av Sollentuna som jag besöker då och då är verkligen så, det står inte helt sällan tre hus på det som ursprungligen var en enda tomt, de slår nästan gavlarna i varandra... Många styckar väl av och säljer hela klabbet, inklusive eget hus (som det verkar vara i det här fallet också). De vill bara ha pengarna och dra, de vill inte bo på den minimala tomten med grannarna tätt inpå...

900 kvadrat per tomt (i det här fallet) kan väl inte anses som direkt litet såpass nära Stockholm? (jag antar att 900 är vad som är minsta tillåtna tomt för villabebyggelse i denna kommun, att en del kommuner möjligen tillåter mindre kan väl bidra till lite för tät bebyggelse - men å andra sidan så kan man inte begära allt för mycket lebensraum i växande storstäder...)
Citera
2014-12-13, 00:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
HO HO HO! som tomten säger.

Första bilden, sommarbilden, så riktigt lovande ut, sen uppdagades den bistra verkligheten. I sanning ett skruttigt litet hus.

För att citera en känd UHO-besökare. "En tändsticka någon?"

Med renovering kan det kanske blir riktigt mysigt - man får ju bortse från slitna ytskikt och VVS. Tycker det såg rätt ljust och trevligt ut annars, med planlösning, fönster och sådant.
Citera
2014-12-13, 14:27
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Hrm - så här såg det inte ut i eftermiddags, då jag hittade det. Det handlar om en husbåt, visserligen, men det var presentationen som var det spännande.

När man klickade på Alla bilder - som man ju är van att göra - kom det upp bara en enda bild på husbåtens interiör. Bilden under var en stor bild på mäklaren, och hon hade en riktigt spännande urringning ( den finns kvar, men bilden är pytteliten). Under bilden fanns formuläret Intresserad? där man kunde anmäla sitt intresse av husbåten.

Mormor Carolyn har ju en gediget snuskig fantasi, så hon antog att blotta tanken på mäklarens sexiga urringning plus frågan Intresserad? skulle sätta fart på alla unga Flashbackare, som alltid är intresserade av skojiga tvetydigheter.

Men vad händer? Från onsdagseftermiddan till -kvällen har spännande bilder förminskats, formuläret flyttats och det hela förvandlats till en helt vanlig tråkig presentation. Ack, om ändå mäklaren med urringningen visste att hon tappat tretusen visningar! (Alla förstås HELT seriösa!)
http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-2rum-liljeholmskajen-stockholms-kommun-arstaangsvagen-11-6798663

Betalar någon 3,5 mille för den där så äter jag upp min hatt. Dock är väl inte sista idioten född ännu.

Lycka till att få ut pantbrev på den där. Ingen bank kommer ta den som säkerhet gissar jag så det blir till att finansiera på annat sätt än med lån vilket innebär att köparen måste vara kaptialstark i kombination med någon form av psykisk diagnos. Dessa personer är nog lätträknade.

För 3,5 mille får man sjukt mycket bobåt om man vill, och att fixa en bra kajplats är inte något enormt problem idag.
Senast redigerad av Carlbom 2014-12-13 kl. 14:31.
Citera
2014-12-13, 18:40
Medlem
RivenFlushs avatar
Hur har de tänkt här, alla måste vandra genom två sovrum för att komma in från entrén...

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-kortedala-goteborgs-kommun-augustigatan-2e-6772577
Citera
2014-12-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
Hur har de tänkt här, alla måste vandra genom två sovrum för att komma in från entrén...

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-kortedala-goteborgs-kommun-augustigatan-2e-6772577

Detta måste vara någon sorts hemskt ombygge. Gå igenom klädkammaren för att gå på muggen? Bredvid altandörren till stora rummet finns det någon sorts rör som ser ut som värmerör som går upp och ner i golvet igen?
Citera
2014-12-14, 00:21
Bannlyst
Den ursprungliga lösningen på dom där husen är inte så katastrofal som det ser ut.
Den nuvarande entrén är egentligen en groventre till ett kallförråd. Att de två sovrummen ligger i fil kommer man ju dock inte ifrån.

Originalentren är där altandörren är idag, men en liten glasad bur innanför, med ytterligare en (glas)dörr för att komma in i vardagsrummet. Därav värmerören och gissningsvis även mattan som täcker en ful golvlagning. Toaletten har ursprungligen haft en dörr till, mot köket. Kanske ingen toppenlösning det heller, men ändå.

Jag gillar ändå dom här husen. Man får inte mycket mer yta och avskildhet på dryga 80 kvadrat hur man än gör kan jag tänka. Synd att dom ligger där dom gör bara...
Citera
2014-12-14, 06:15
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush

Vilken korkad planlösning! Gissar att det inte kommer bli nån rusning efter det radhuset precis...
Mäklaren verkar dessutom osäker på vad hen säljer- är det Augustigatan 2 eller Aprilgatan 2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in