2014-12-13, 02:01
Medlem
Ttoclaws avatar
Daniel Sedin på plats 142. Hur tänkte dom där? Vunnit VM,OS poängligan i NHL bl.a.
Citera
2014-12-13, 03:07
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
En logisk topp 5 skulle se ut såhär (ordningen är i hur jag tror att DN har rangordnat dessa 5 om det nu är dem).
Björn Borg
Zlatan
Ingemar Stenmark
Annika Sörenstam
J O Waldner.

Zlatan är förmodligen den bästa om man väger in storleken på sporten. Han är kanske på plats 30-40 på listan över världens bästa fotbollsspelare någonsin. Sett till storleken på den sporten överträffar det allt annat. Björn Borg brukar rankas omkring plats fem bland tidernas främsta manliga tennisspelare. Världens kanske mest prestigefyllda individuella sport. Stenmark, Sörenstam och Waldner, räknas ofta på internationella listor som bästa utövare någonsin i sina sporter. Av dessa är sannolikt bordtennis den globalt största (enormt många spelare i östra Asien). Tror dock ändå att Stenmark och Sörenstam placeras bättre då de säkerligen är mycket mer folkkära.

5-10 lär innehålla några av följande namn (kan säkert ha glömt något namn):
Ingemar Johansson, Gert Fredriksson, Gunder Hägg, Anja Pärsson, Peter Forsberg (tror att de kommer sätta Forsberg före Lidström, då Lidström visserligen var mer meriterad över tid men Forsberg under sina toppar antagligen ansågs vara en bättre spelare)

Generellt tror jag tyvärr att de som sätter listan,som alltid sker vid sådana här listor, kommer prioritera idrottare som är bra i sporter som är stora på hemmaplan. Om vi rent teoretiskt skulle säga att Sverige både hade den bästa längdskidåkaren någonsin och den bästa volleybollspelaren någonsin så skulle skidåkaren få en högre placering, på grund av att denne tävlar i en sport som är större hemma i Sverige, trots att volleybollspelaren sannolikt är enormt mycket större ur ett internationellt perspektiv.

Blir även intressant att se om DN har tagit med Magnus Samuelsson eller om de "glömt bort" honom, eftersom han inte tävlar i en tillräckligt "riktig" sport.
Citera
2014-12-13, 08:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall uppfylla forumsreglerna med en konstruktiv diskussion.
Men fan vad jag garvade, klockren ironi. Tack.
Kul att det gick hem. Jag trodde en stund att hela FB var irony impaired.

Och nu när tråden blivit flyttat till sport så kan vi förstås diskutera listans innehåll och rangordning.
Citera
2014-12-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
En logisk topp 5 skulle se ut såhär (ordningen är i hur jag tror att DN har rangordnat dessa 5 om det nu är dem).
Björn Borg
Zlatan
Ingemar Stenmark
Annika Sörenstam
J O Waldner.

Zlatan är förmodligen den bästa om man väger in storleken på sporten. Han är kanske på plats 30-40 på listan över världens bästa fotbollsspelare någonsin. Sett till storleken på den sporten överträffar det allt annat. Björn Borg brukar rankas omkring plats fem bland tidernas främsta manliga tennisspelare. Världens kanske mest prestigefyllda individuella sport. Stenmark, Sörenstam och Waldner, räknas ofta på internationella listor som bästa utövare någonsin i sina sporter. Av dessa är sannolikt bordtennis den globalt största (enormt många spelare i östra Asien). Tror dock ändå att Stenmark och Sörenstam placeras bättre då de säkerligen är mycket mer folkkära.

5-10 lär innehålla några av följande namn (kan säkert ha glömt något namn):
Ingemar Johansson, Gert Fredriksson, Gunder Hägg, Anja Pärsson, Peter Forsberg (tror att de kommer sätta Forsberg före Lidström, då Lidström visserligen var mer meriterad över tid men Forsberg under sina toppar antagligen ansågs vara en bättre spelare)

Generellt tror jag tyvärr att de som sätter listan,som alltid sker vid sådana här listor, kommer prioritera idrottare som är bra i sporter som är stora på hemmaplan. Om vi rent teoretiskt skulle säga att Sverige både hade den bästa längdskidåkaren någonsin och den bästa volleybollspelaren någonsin så skulle skidåkaren få en högre placering, på grund av att denne tävlar i en sport som är större hemma i Sverige, trots att volleybollspelaren sannolikt är enormt mycket större ur ett internationellt perspektiv.

Blir även intressant att se om DN har tagit med Magnus Samuelsson eller om de "glömt bort" honom, eftersom han inte tävlar i en tillräckligt "riktig" sport.

Bra lista, med bra tankeprocess bakom

++
Citera
2014-12-13, 10:34
Medlem
1. Zlatan
2. Jan Ove Waldner
3. Björn Borg
4. Ingemar Stenmark
5. Ingemar Johansson
6. Carolina Kluft
7. Peter Forsberg.
8. Gunde Svan
9. Annika Sörenstam
10. Magnus Wieslander
Citera
2014-12-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen

Samtidigt tror jag DN:s lista mest betyder något för dem själva, knappast någon i utlandet som bryr sig om vad Johan Esk tycker.
Uppenbarligen är det många här i landet som bryr sig om vad Johan Esk tycker i alla fall.
Citera
2014-12-13, 10:45
Bannlyst
Waldner är störst.
Citera
2014-12-13, 12:11
Bannlyst
Citat:
Kan mycket väl bli så då Johan Esk (DN:s sportchef) är oproportionerligt förtjust i Zlatan. Minns när boken "Jag Är Zlatan" kom och hur Esk dränkte den med superlativ. Minns ett dubbeluppslag i DN där han skrev om boken och där bokens framsida fick en jättebild, ja en bild av reklamkaraktär. Så stor var den.

Fick nästan intryck av att DN och bokförlaget, bakom Jag Är Zlatan, hade något gemensamt.
Ja det är väl bonniers?
Citera
2014-12-13, 13:03
Bannlyst
JO Waldner....vem har sagt att ping- pong ar en idrott?

Forrest Gump?
Citera
2014-12-13, 15:49
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkvarnen
Uppenbarligen är det många här i landet som bryr sig om vad Johan Esk tycker i alla fall.
Många på Flashback bryr sig och så hade det även blivit om en Flashbackare gjort sin egen topplista med 150 svenska idrottare.
Citera
2014-12-13, 16:26
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
JO Waldner....vem har sagt att ping- pong ar en idrott?

Forrest Gump?

Dryga miljarden kineser.

Med tanke på att Stellan Bengtsson nu är med på listan (plats 61) fruktar jag att Kjell Johansson trots allt inte kommer med, vilket jag i så fall tycker är mycket underligt. Men jag hoppas att han rankas högre istället, vilket kanske inte är helt uteslutet.

Citat:
Många på Flashback bryr sig och så hade det även blivit om en Flashbackare gjort sin egen topplista med 150 svenska idrottare.

Förmodligen, men tror du inte att en och annan som läser DN:s sportsidor bryr sig också? DN hade drygt 800 000 läsare i januari förra året: http://www.dn.se/ekonomi/dagens-nyheter-vinnare-pa-tuff-tidningsmarknad/

Fånigt med detta gnällande på listan som sådan. Det är väl roligt med listor, ju längre desto bättre. Att man inte håller med är en annan sak.

Jag är inte så intresserad av hockey. Hur ställer sig folk till att Salming hamnade på plats 60? För lågt?
Citera
2014-12-13, 16:33
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Dryga miljarden kineser.

Med tanke på att Stellan Bengtsson nu är med på listan (plats 61) fruktar jag att Kjell Johansson trots allt inte kommer med, vilket jag i så fall tycker är mycket underligt. Men jag hoppas att han rankas högre istället, vilket kanske inte är helt uteslutet.

Förmodligen, men tror du inte att en och annan som läser DN:s sportsidor bryr sig också? DN hade drygt 800 000 läsare i januari förra året: http://www.dn.se/ekonomi/dagens-nyheter-vinnare-pa-tuff-tidningsmarknad/

Fånigt med detta gnällande på listan som sådan. Det är väl roligt med listor, ju längre desto bättre. Att man inte håller med är en annan sak.

Jag är inte så intresserad av hockey. Hur ställer sig folk till att Salming hamnade på plats 60? För lågt?
Jag hade kunnat få samma respons här på Flashback med en välskriven lista. Många på Flashback hade reagerat och kommenterat min lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in