Apropå en del av tidigare kommentarerna. Björn Borg brukar inte räknas som bästa tennisspelaren någonsin. Tittar man på internationella listor så handlar det oftast om Federer, tätt följt av Nadal, Sampras och Laver. Borg brukar nämnas bland de första i gänget där bakom. Tittar man bara på prestationen och storleken på sporten så är han egentligen inte den bästa. Däremot är tennis en så oerhört prestigefylld sport (pengar, status etc), så att det mycket väl kan vara den tyngsta individuella sporten att vara bäst i.
Gällande diskussionen om Zlatan tycker jag absolut att han hör hemma i topp fem (vill dock inte ranka topp fem då jag tycker att alla dessa skulle kunna vara värda förstaplatsen). Nämnde tidigare att Zlatan bara är på plats 30-40 bland de bästa spelarna genom tiderna, men då ska man inte glömma att fotboll är en enormt mycket större sport globalt än någon av de övriga. Väger man dessutom in status (vilket jag iofs inte tycker man ska göra) så är Zlatan förmodligen Sveriges utan tvekan största idrottsman någonsin alla kategorier. Åk till valfri del av världen (undantaget nordamerika) och de flesta av de här namnen är helt okända för folk (möjligtvis att en del vet vem Borg är). Zlatan är extremt stor överallt.
Han är Sveriges i särklass bästa fotbollsspelare någonsin och leder numera även totala skytteligan någonsin i landslaget. Han har prenumererat på guldbollen genom nästan hela sin proffskarriär (tror ingen annan har vunnit den mer än två gånger), han har snart vunnit den 10 ggr och ingen annan har ens varit i närheten de flesta av åren. Han har vunnit skytteligan i de ligor han spelat i ett antal gånger (då pratar vi om Holland, Italien, Spanien och Frankrike) och vunnit ligan varje år han någonsin spelat professionellt, vilket jag tror är unikt på den nivån (bortsett från ett år i Milan då han kom tvåa, låt gå för att Juventus förlorade sina titlar i efterhand, men rent sportsligt vann de ändå), och ett flertal(har jag för mig?) gånger blivit utsedd till ligans bäste spelare. Han är även inne och slåss omkring topp 10-listan över flest mål i Europacupen/Champions League genom tiderna. Lägg till att han förmodligen även är den fotbollsspelaren i världstoppen (kanske någonsin) som har gjort flest riktigt snygga mål.
Så jag menar att han verkligen förtjänar att vara där uppe bland kandidaterna, men det innebär inte automatiskt att han är bäst av alla.
Uppdaterar med några svar här:
Citat:
Jag har kollat runt på alla listor över de 100 bästa fotbollsspelarna genom tiderna och Zlatan finns inte med på någon.
Kolla när de listorna är uppdaterade. En sak som gör Zlatan lite ovanlig är att han blev bäst efter 30. Hans status är en helt annan 2014 än vad den var 2010 till exempel.
Citat:
Allt beror ju på vilket kriterium de har, av de som är top 5 så är det ju typ:
Global storhet - (1:a Zlatan, 2:a Borg, 3:a Sörenstam, 4:a Waldner, 5:a Stenmark)
Inhemsk storhet - (1:a Borg, 2:a Stenmark, 3:a Zlatan, 4:a Waldner, 5:a Sörenstam)
Prestation - (1:a Waldner, 2:a Zlatan, 3:a Borg, 4:a Sörenstam, 5:a Stenmark)
Meriter inom sporten - (1:a Stenmark, 2:a Sörenstam, 3:a Waldner, 4:a Borg, 5:a Zlatan)
Och när det gäller Global Storhet, Prestation och Meriter så borde topp-5 sett komplett annorlunda ut.
Problemet är ju att de verkar ha blandat.
Håller helt med dig. Är även väldigt överens med dig om nästan alla placeringarna (även om jag tror att många kanske rentav sätter Stenmark före Borg i inhemsk storlek). Jag tycker också att DN borde klargöra exakt vad de mäter.