2014-12-13, 00:01
Medlem
GMU2k15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Det kan han mkt väl vara. Vem annars? Nån starke Adolf som dominerade brottningen runt förra sekelskiftet? Borg? Stenmark?
Ravelli?
Citera
2014-12-13, 00:01
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Såg att Appelgren inte uppskattade sin placering, det var ju lite kul. Sätter en slant på att den "stora bomben" är att Zlatan är nr.1. Spännande.

Inte då, Sveriges främsta idrottsman genom tiderna är Kurt Hajby. Han åkte baklänges på en gammal monark i flera decennier.
Citera
2014-12-13, 00:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Det kan han mkt väl vara. Vem annars? Nån starke Adolf som dominerade brottningen runt förra sekelskiftet? Borg? Stenmark?

Peter Forsberg kommer jag rent spontant på. Två VM-guld, två OS-guld, två Stanley Cup, Elitseriens bästa spelare -93 och -94, Calder Trophy som bästa nykomling i NHL -95, Hart Trophy -03 som NHL:s mest värdefulla spelare.

Det vill säga, en av världens bästa hockeyspelare genom tiderna med betydligt fler utmärkelser ochg stora segrar än Zlatan, dessutom var han aktiv som proffs i NHL i 21 år! Hur länge har Zlatan varit proffs i världsklass?
Senast redigerad av frange 2014-12-13 kl. 00:07.
Citera
2014-12-13, 00:04
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tackar!

Risken är jävligt stor för det ja, medias lilla älskling.

Inte för att han inte skulle vara dålig på något sätt, men den största svenska idrottaren genom tiderna vete fan alltså.

Kan mycket väl bli så då Johan Esk (DN:s sportchef) är oproportionerligt förtjust i Zlatan. Minns när boken "Jag Är Zlatan" kom och hur Esk dränkte den med superlativ. Minns ett dubbeluppslag i DN där han skrev om boken och där bokens framsida fick en jättebild, ja en bild av reklamkaraktär. Så stor var den.

Fick nästan intryck av att DN och bokförlaget, bakom Jag Är Zlatan, hade något gemensamt.
Citera
2014-12-13, 00:07
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Peter Forsberg kommer jag rent spontant på. Två VM-guld, två OS-guld, två Stanley Cup, Elitseriens bästa spelare -93, Calder Trophy som bästa nykomling i NHL -95, Hart Trophy -03 som NHL:s mest värdefulla spelare.

Det vill säga, en av världens bästa hockeyspelare genom tiderna med betydligt fler utmärkelser ochg stora segrar än Zlatan, dessutom var han aktiv som proffs i NHL i 21 år! Hur länge har Zlatan varit proffs i världsklass?

Mm, han är där på samma nivå. Världsklass. En rimlig kandidat. Fast då har vi Lidström att betänka också. Går han före Forsberg? Går båda före Z? Dessutom är hockeyn en bra mkt mindre sport än fotboll, det måste man ha i minne.

Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
Ravelli?

Citera
2014-12-13, 00:09
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GMU2k15
http://www.dn.se/sport/150-framsta-svenska-idrottarna-genom-tiderna/

plats 93: Abeba Aregawi (f 1990)

Så en negress som inte snackar svenska, bor inte i Sverige, tränar inte i Sverige men tävlar lite då och då och har gjort i något år under den svenska fanan räknas som en större idrottsstjärna än Bosse Larsson?

Alltså detta måste vara ett skämt. Svensk sportjournalistisk är fan ett skämt det också. Dessa fullblodiga idioter. Men det är DN så vad kan man förvänta sig, självklart är ju Aregawi en större stjärna än 60 stycken andra idrottare, även om hon bara har varit aktiv i något år.
Citera
2014-12-13, 00:21
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Inte då, Sveriges främsta idrottsman genom tiderna är Kurt Hajby. Han åkte baklänges på en gammal monark i flera decennier.

Vinner inte J-O Waldner är det fan skandal. Han vann VM i singel utan att ens vara nära att tappa ett enda set (21-0). Nä nu jävlar.
Citera
2014-12-13, 00:29
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

För det första så är det så himla ballt att göra en lista över idrottare. En lista. Det känns så 2015. Sedan blir jag imponerad av att man öht klarar av att ranka idrottsmän från olika discipliner. Hur gör man lixom?? Man måste nog vara en mycket begåvad och erfaren sportjournalist från en mycket välrenommerad morgontidning för att man ska kunna klara av det. Ja ni förstår hur uppfylld jag är. Men vad tycker ni?

En agendasättande journalistik när den är som bäst!
Det må vara en bra grej för skaffa läsare. Men att rangordna idrottsutövare från totalt olika dicipliner är humbug. Man kan lika gärna ordna en omröstning om vilket årtal som var bäst.
Men visst, alla har vi våra favoriter - utifrån ett väldigt smalt perspektiv...
Citera
2014-12-13, 00:50
Avslutad
Inte oväntat att DN plockar nån typ av PK-/godhetspoäng när de slänger in Abeba Aregawi på 93:e plats. Tjejen som, Fjodorov påpekade, inte snackar svenska, inte bor i Sverige, inte tränar i Sverige osv skall räknas som svenska. Det är ganska sjukt. Tror Aregawi kom till Sverige 2009 men flyttade tillbaka till Eritera ganska så snabbt. Typ 2012 eller 2013 började hon tävla för Sverige. På 1-2 år har hon alltså hunnit bli svensk. Trots att hon inte har någon annan koppling till Sverige än att hon tävlat för oss "ett par gånger".

Om inte Zlatan kniper förstaplatsen blir jag så klart chockad. Tycker nästan att det är snudd på ohederligt mot andra, lika duktiga idrottare, om inte de blir uppmärksammade.
Citera
2014-12-13, 00:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas för eventuell sammanfogning med befintlig tråd om DN:s lista: (FB) Sveriges största idrottsmän genom tiderna

Medier och journalistik --> Övrig sport
/Moderator
Citera
2014-12-13, 01:05
Medlem
OneBrAiNers avatar
Björn Borg och Ingmar Stenmark gör upp om förstaplatsen. 5 raka Wimbledon mot 86 WC-segrar. Annat vore skandal
Citera
2014-12-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på min TS. Det är så mycket som är värt att diskutera. Jag är nästan till skrivkramp överväldigad av entusiasm över DNs grepp.

För det första så är det så himla ballt att göra en lista över idrottare. En lista. Det känns så 2015. Sedan blir jag imponerad av att man öht klarar av att ranka idrottsmän från olika discipliner. Hur gör man lixom?? Man måste nog vara en mycket begåvad och erfaren sportjournalist från en mycket välrenommerad morgontidning för att man ska kunna klara av det. Och den briljanta idéen att man presenterar ett nytt namn i taget gör det så otroligt spännande. Man får glädjen att kolla flera gånger under flera veckor. För första gången har det skapats en nyhet som varar under lång tid. Som man kan suga på. Det är ju jättefiffigt. Och alla reaktioner från idrottarna själva förhöjer. Och gud vad praktiskt att DN själva hör av sig till idrottarna och frågar vad de tycker om sin placering.

Ja ni förstår hur uppfylld jag är. Men vad tycker ni?

Nu vet jag inte riktigt hur jag skall uppfylla forumsreglerna med en konstruktiv diskussion.
Men fan vad jag garvade, klockren ironi. Tack.

Utan att ha läst tråden alls så känns ju vissa så självklara att det blir löjligt.
Ingen rangordning.
Borg
Stenmark
Kenny Bräck
Gunde
Wassberg
Thomas Gustafsson
Patrik Sjöberg
Ronnie Peterson
Björn Waldegård
Stig Blomqvist
Foppa
Sundin
Salming
Lidström
Zlatan...vet dock inte om han räknar sig själv som svensk?
Henke Lundqvist
Henke Larsson
Ingo Johansson
Rickard Rydell
Magdalena Forsberg
Neuman
Mora nisse
Waldner
Zäta
Sedinarna
Finns fleer...
Senast redigerad av ypsilonsport550 2014-12-13 kl. 01:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in