2014-12-11, 22:23
Medlem
anteri17s avatar
Jag tycker nog de italienska lagen bör sätta höga mål i EL. Ett lag i final, och antingen tre i kvart eller två i semi.
Citera
2014-12-11, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Du är ju inte sann. Det är den taktiska flexibiliteten som italienska lag har som styrka. Tittar man hur lagen spelar även i sitt grundspel så finns det stora olikheter. Det finns galna Cagliari, offensivt starka Sassuolo, ett bollskickligt kontringslag i Empoli, defensivt snålspelande Chievo. Presstyrka i både Genoa och Sampdoria. Rejäl fart i Napoli. Ett Roma som blandar väldigt många bra delar i sitt spel. Ett Juve som bara är genuint bra. Milan som lever väldigt mycket på individuell briljans framåt - från Menez, El Sharawy och Honda. Ett Inter som egentligen har ett powerlag, men som spelat vedervärdigt. Viola som är ett av Europas mest bolltrygga lag. Lazio spelar ganska offensivt, och är väldigt utpräglade i att hitta enbart två spelare i sitt spel - Candreva och Biglia. Förra årets Torino var ett sylvasst kontringslag. Ja du märker, olikheterna är enorma i ligan. Däremot hittar du inga brunkargäng, vilket får ses glädjande och likaså utvecklande.

Tittar man sifferkombinationer så har du 3-4-3-lag i Genoa. 4-3-3-lag i Sassuolo, Roma, Lazio och Sampdoria. 3-5-2 i Torino. 4-3-1-2 i Juventus och Empoli. 4-2-3-1 i Milan. 4-4-2 i Chievo. Dessa är tydliga fall. Resten av lagen varierar sitt grundspel lite mer/att jag inte har lika bra koll på de exakta sifferkombinationerna. Dessa saker kan iofs hänga ihop.

Så, en redogörelse till ditt argument vore på sin plats. Du gör det ofta inte lätt för dig på den här forumdelen.

Jag uttryckte mig väldigt kortfattat men det jag menade var att nästan alla italienska lag spelar ungefär på samma sätt i defensiven. Det är få lag som vågar kliva högt och pressa, de flesta försvarar lågt. Det är därför Juventus ser så bortkomna ut när de spelar i CL eftersom de är ovana vid hög press.

Det spelar ingen roll hur många sifferkombinationer som förekommer. De flesta italienska lag har precis som du säger ett liknande grundspel och det blir ensidigt som fan vilket märks i Europaspelet där man inte alls hänger med sina utländska motparter.
Citera
2014-12-11, 22:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Jag uttryckte mig väldigt kortfattat men det jag menade var att nästan alla italienska lag spelar ungefär på samma sätt i defensiven. Det är få lag som vågar kliva högt och pressa, de flesta försvarar lågt. Det är därför Juventus ser så bortkomna ut när de spelar i CL eftersom de är ovana vid hög press.

Det spelar ingen roll hur många sifferkombinationer som förekommer. De flesta italienska lag har precis som du säger ett liknande grundspel och det blir ensidigt som fan vilket märks i Europaspelet där man inte alls hänger med sina utländska motparter.

Presspelet är svagt bland många lag. Men det börjar bli bättre även här. Men i andra ligor saknas struktur och genomkloka inhemska spelare...
Citera
2014-12-11, 22:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Jag tycker nog de italienska lagen bör sätta höga mål i EL. Ett lag i final, och antingen tre i kvart eller två i semi.

Man kan tycka det men även du måste väl börja bli ganska krass vid det här laget? Ett italienskt lag i semifinal tror jag på. Inte mer.

---

Ganska seg start för Mancini. Två kryss, och en förlust. Vilka mötte man ens ikväll? Karagbq?
Citera
2014-12-11, 23:11
Medlem
JayGatsbys avatar
Fullt godkänd EL-afton.

- Torino gjorde slarvsylta med FCK i Köpenhamn och vann alltså med 5-1 borta.
Trist nog vann Club Brügge mot HJK så Torino missade gruppsegern.
Det hade de varit värda.
- Inter spelade 0-0 men var redan klara gruppsegrare.
- Napoli behövde vinna och gjorde det med 3-0 och därmed gruppsegrare.
- Fiorentina var redan klara gruppsegrare men förlorade hemma mot gruppjumbon Dinamo Minsk...

Nåväl; summa summarum hade Calcio 3 gruppsegrare i EL och 1 mycket nära.

Till våren har vi alltså har vi alltså

5 italienska lag i EL (varav 4 ses som gruppsegrare då 3orna från CL går in och får möta grupptvåorna från EL om jag inte minns fel.

1 italienskt lag i CL.

Inte optimalt, men att alla iallafall går vidare är bra. Vi får se hur långt Juve går men att minst ett Serie A-lag går till final i EL får man nästan kräva. En helitaliensk final hade varit fint.
Citera
2014-12-11, 23:13
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Man kan tycka det men även du måste väl börja bli ganska krass vid det här laget? Ett italienskt lag i semifinal tror jag på. Inte mer.

---

Ganska seg start för Mancini. Två kryss, och en förlust. Vilka mötte man ens ikväll? Karagbq?

Ett lag i semi är det nog en väldigt hög sannolikhet för. Och jag tycker man bör satsa högre än det förväntade, därför sätter jag ribban lite högre. Roma och Napoli kan definitivt vinna turneringen.
Citera
2014-12-12, 00:57
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ett lag i semi är det nog en väldigt hög sannolikhet för. Och jag tycker man bör satsa högre än det förväntade, därför sätter jag ribban lite högre. Roma och Napoli kan definitivt vinna turneringen.

Haha helitalienskt hatmöte. Love it.
Citera
2014-12-12, 13:37
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Fullt godkänd EL-afton.

- Torino gjorde slarvsylta med FCK i Köpenhamn och vann alltså med 5-1 borta.

FCK lyckades dock med att dra på sig två röda inom 10min i första så resultatet är lite skevt men en vinst är en vinst.
Citera
2014-12-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliari lider fortfarande ekonomiskt av nedsatt hemmapublik, men nu visar det sig att sponsoravtalet med Regionen Sardinien om gemensam marknadsföring inte gäller. Finns tydligen inget giltigt avtal med den nya ledningen för regionen. Mycket tyder på att det är Cellino som strulat, men det har fan mindre betydelse vems fel det är.

3,2 miljoner euro. Vafan?! Inga gigantiska summor, men kommer i ett känsligt läge där man inte behöver negativa nyheter.

En konsekvens blir troligen att Husbauer från Sparta Prag inte köps in i januari.

http://www.castedduonline.it/sport/calcio/18572/la-regione-non-paga-salta-l-affare-husbauer.html

Brigante går in som sponsor för åtminstone de två resterande matcherna detta året.

Tröjorna:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34.0-12/10841175_10204377267546134_1352017028_n.jpg?oh=02e 66b75c662272d4561fc8191d1aabe&oe=548D46C8&__gda__= 1418601253_883deba8f5318448ae36f0186dcb9522

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10863536_10204377281346479_1073183664_n.jpg?oh=793 b9ddc4fc2816ffc5437b3539c9927&oe=548CF2B7&__gda__= 1418532326_82864872d6afd26b8b81c88ad93839c3

Företagets produkter:
http://www.pinnaspa.it/index5.html

Man är starkt förknippade med Sardinien, gör bra produkter, och dessutom slipper jag se den pride inspirerade loggan som var omöjlig att harmonisera med färgerna i övrigt.
Citera
2014-12-12, 16:16
Medlem
JayGatsbys avatar
På tal om sponsorer; varför kör så många italienska lag utan sponsorer? Tycker de sig ha så mycket pengar?
Citera
2014-12-12, 17:17
Medlem
Försöker hänga med i Serie B. Men vafan. Inte så jävla lätt när Carpi leder överlägset. 33 poäng, och Frosinone jagar med 29 poäng. De två direktplatserna till Serie A!

Imorgon kommer Lopez Bologna att kriga sönder Frosinone.

Men Carpi? Vafan är det? Deras första säsong någonsin i Serie B var 2013/2014. Och nu detta!

Och imorgon är det dags för derby mot storebror Modena, som ligger på tolfte plats i tabellen. Jag har noll koll, och tänker inte låtsas ha det, men om jag har möjlighet så ska jag försöka se matchen.
Citera
2014-12-12, 18:09
Medlem
Romagnoli (nej inte Romas/Sampdorias!), försvarare i Carpi, uttalar sig om matchen mot Modena:
http://www.carpifc1909.it/wp/?p=38745

Född 1990, spelat i U21. Slog igenom i Foggia 2010/2011. Flyttade till Pescara direkt efter...

Si, ni som är uppmärksamma ser att det är Zemans fotspår. Och nu är han kanske på väg upp med Carpi till Serie A?

Häftig berg och dalbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in