Citat:
Ursprungligen postat av
CalleB87
Ni som upplever ökad ångest av voxra på vilket sätt sker det ? Är det helt enkelt att kroppens stressreaktion sätts igång med ökad puls, blodtryck mm ? skulle man kunna jämföra denna stressreaktion med typ en stor kopp riktigt starkt bryggkaffe ? Eller kommer ångest påslaget från det faktum att man bara maler upprepade tankar i huvudet, så kallad racing thoughts på engelska ?
Det är troligen p.g.a. återupptagshämningen av noradrenalin --> adrenalin. Voxra är dock en relativt mild återupptagshämmare när det kommer till noradrenalin, men känsliga kan känna ökad ångest. Jag har provat Voxra och kände ingen som helst ångest, dock var det svårt att somna första dagarna då jag stod utan insomningsmedicin och då upplevde jag "racing thoughts" som du skriver om.
Jag själv lider inte av någon specifik ångestproblematik från början och det rekommenderas inte att skriva ut Voxra till patienter som har just ångestproblematik. I mitt fall provade jag Voxra mer ur ett experimentiellt syfte.
Den ångest man kan få på Voxra är snarare fysiologiskt betingad, precis som du skriver. Visst skulle man kunna jämföra den med ångest som ett stort intag av koffein kan generera, om man nu är känslig för centralstimulantia. Det kan mycket väl röra sig om en fysiologisk stressreaktion p.g.a. ökat blodtryck, även om det brukar stabiliseras under medicineringens gång.
Att singelbehandla med Voxra är enligt mig inte överdrivet effektivt, eventuellt skulle man kunna komma runt ångestproblematik som Voxra hade kunnat generera genom att kombinera Voxra med exempelvis en SSRI eller buspiron, som via blockad av särskilda serotoninreceptorer kan generera en ångestdämpande effekt.