2014-12-04, 03:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så då ska man alltså räkna med det?

De övriga biverkningarna du listar i samband med det är antagligen så pass vanliga att man mer eller mindre kan räkna med dem, men håravfall?

Japp, det tycker jag definitivt då biverkningen är vanligare än vad man tror. Är man inte beredd att tappa en del av sitt hår så bör man välja en annan medicin.

http://www.amazon.com/forum/hair%20care/Tx120027957VGML
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2014-12-04 kl. 03:36.
Citera
2014-12-04, 11:12
Medlem
Ni som upplever ökad ångest av voxra på vilket sätt sker det ? Är det helt enkelt att kroppens stressreaktion sätts igång med ökad puls, blodtryck mm ? skulle man kunna jämföra denna stressreaktion med typ en stor kopp riktigt starkt bryggkaffe ? Eller kommer ångest påslaget från det faktum att man bara maler upprepade tankar i huvudet, så kallad racing thoughts på engelska ?
Citera
2014-12-09, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CalleB87
Ni som upplever ökad ångest av voxra på vilket sätt sker det ? Är det helt enkelt att kroppens stressreaktion sätts igång med ökad puls, blodtryck mm ? skulle man kunna jämföra denna stressreaktion med typ en stor kopp riktigt starkt bryggkaffe ? Eller kommer ångest påslaget från det faktum att man bara maler upprepade tankar i huvudet, så kallad racing thoughts på engelska ?

Det är troligen p.g.a. återupptagshämningen av noradrenalin --> adrenalin. Voxra är dock en relativt mild återupptagshämmare när det kommer till noradrenalin, men känsliga kan känna ökad ångest. Jag har provat Voxra och kände ingen som helst ångest, dock var det svårt att somna första dagarna då jag stod utan insomningsmedicin och då upplevde jag "racing thoughts" som du skriver om.

Jag själv lider inte av någon specifik ångestproblematik från början och det rekommenderas inte att skriva ut Voxra till patienter som har just ångestproblematik. I mitt fall provade jag Voxra mer ur ett experimentiellt syfte.

Den ångest man kan få på Voxra är snarare fysiologiskt betingad, precis som du skriver. Visst skulle man kunna jämföra den med ångest som ett stort intag av koffein kan generera, om man nu är känslig för centralstimulantia. Det kan mycket väl röra sig om en fysiologisk stressreaktion p.g.a. ökat blodtryck, även om det brukar stabiliseras under medicineringens gång.

Att singelbehandla med Voxra är enligt mig inte överdrivet effektivt, eventuellt skulle man kunna komma runt ångestproblematik som Voxra hade kunnat generera genom att kombinera Voxra med exempelvis en SSRI eller buspiron, som via blockad av särskilda serotoninreceptorer kan generera en ångestdämpande effekt.
Citera
2014-12-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det är troligen p.g.a. återupptagshämningen av noradrenalin --> adrenalin. Voxra är dock en relativt mild återupptagshämmare när det kommer till noradrenalin, men känsliga kan känna ökad ångest. Jag har provat Voxra och kände ingen som helst ångest, dock var det svårt att somna första dagarna då jag stod utan insomningsmedicin och då upplevde jag "racing thoughts" som du skriver om.

Jag själv lider inte av någon specifik ångestproblematik från början och det rekommenderas inte att skriva ut Voxra till patienter som har just ångestproblematik. I mitt fall provade jag Voxra mer ur ett experimentiellt syfte.

Den ångest man kan få på Voxra är snarare fysiologiskt betingad, precis som du skriver. Visst skulle man kunna jämföra den med ångest som ett stort intag av koffein kan generera, om man nu är känslig för centralstimulantia. Det kan mycket väl röra sig om en fysiologisk stressreaktion p.g.a. ökat blodtryck, även om det brukar stabiliseras under medicineringens gång.

Att singelbehandla med Voxra är enligt mig inte överdrivet effektivt, eventuellt skulle man kunna komma runt ångestproblematik som Voxra hade kunnat generera genom att kombinera Voxra med exempelvis en SSRI eller buspiron, som via blockad av särskilda serotoninreceptorer kan generera en ångestdämpande effekt.

Ok tack för ett informativt svar
Citera
2014-12-10, 17:05
Medlem
silbersteins avatar
Hade stora förhoppningar på Voxra bla. pga den här tråden. Men jag upplevde varken positiv eller negativ effekt i större utsträckning. Möjligvis att jag blev något mer motivierad, och hade lite lättare att ta itu med saker. Jag är nu i valet och kvalet om jag skall fortsätta med medicinen, den kostar ju ändå en slant. Har ätit i 60 dagar, med uppehåll i ungefär en vecka än så länge. Har inte märkt något speiellt när jag slutade med medicinen. Märker jag att jag har svårt att hålla uppe fysiska träningen, börjar tappa rutiner osv, kanske jag kommer börja igen i hopp om att Voxra ändå hade effekt på saker som dessa.

EDIT: Hade även kunnat testa att öka dosen. Har dock problem med högt blodtryck så voxra är kanske inte bästa medicinen för min del. Märkte dock ingen negativ påverkan på BT. Det förblev lika bedrövligt som innan, varken bättre eller sämre.
Senast redigerad av silberstein 2014-12-10 kl. 17:08.
Citera
2014-12-10, 17:32
Medlem
Någon som kombinerar sertralin och voxra?
Citera
2014-12-11, 12:26
Medlem
Många upplever att de blir pigga på voxra har jag hört. Måste man äta in sig på medicinen för att den ska ge just den effekten? Det brukar ju vara så med ssri men tänkte att just piggheten kanske kom direkt, oavsett om man är "in äten" eller ej.

Vore skönt att bli lite pigg då jag slaggat riktigt risigt i natt..
Citera
2014-12-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltgalentok
Många upplever att de blir pigga på voxra har jag hört. Måste man äta in sig på medicinen för att den ska ge just den effekten? Det brukar ju vara så med ssri men tänkte att just piggheten kanske kom direkt, oavsett om man är "in äten" eller ej.

Jag har inte märkt av någon omedelbar pigghet när jag satt in eller höjt den, det har kommit efter 3-4 dagar. Möjligen en lätt irritabilitet. Men vi är alla olika.
Citera
2014-12-11, 17:05
Medlem
Citat:

Exakt därför jag vill få voxra utöver sertralin, har gått på sertralin 6 dagar och inte fått något gjort då jag inte kunnat sova på nätterna och sedan sovit bort hela dagarna
Citera
2014-12-11, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keeion
Exakt därför jag vill få voxra utöver sertralin, har gått på sertralin 6 dagar och inte fått något gjort då jag inte kunnat sova på nätterna och sedan sovit bort hela dagarna

Du kommer nog att få ännu svårare att somna på Voxra. 6 dagar, då är du fortfarande i insättningsfas, vänta ett par veckor till och se om tröttheten är kvar.
Citera
2014-12-11, 18:17
Bannlyst
Citat:

Ja, det måste man. Dessutom är tabletterna konstruerade med modifierad frisättning. Såg din tidigare tråd, tycker det är synd att små knarkarbögar som du ska förstöra för andra som faktiskt behöver medicinerna.

(den här personen ska alltså iväg på något jippo ikväll och vill kunna bli speedad på något sätt och vill snatta lite Voxra av sin kompis)
Citera
2014-12-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
kombinera Voxra med exempelvis en SSRI eller buspiron, som via blockad av särskilda serotoninreceptorer kan generera en ångestdämpande effekt.

Fel, Buspirons främsta verkningsmekanism e partiell agonist på 5-HT1A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in