2014-11-12, 18:48
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Hur ska vi tyda din fråga?

Tyder molekyler på vilket sätt?
Vad de heter?
Vad de har för egenskaper?
Vad de gör i kroppen?
Vad de väger?
Hur man tillverkar de?

Jag vill kunna läsa ut vad det är. Alltså, vad det innehåller. Sorry för luddig fråga, kan 0 om kemi
Bara kul att kunna läsa dom.
Citera
2014-11-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Jag vill kunna läsa ut vad det är. Alltså, vad det innehåller. Sorry för luddig fråga, kan 0 om kemi
Bara kul att kunna läsa dom.

Det första du behöver göra är att lära dig atombeteckningarna, C = kol, H = väte, Na = natrium osv. Nästa sak är siffrorna i formlerna. T.ex. H2O (vatten) ska tolkas som att molekylen (grovt sett, två eller flera atomer binds till varandra) innehåller två väteatomer (H) och en syreatom (O).
Att klura ut hur atomerna sitter ihop är ibland lite vårare då man måste lära sig, eller lära sig ta reda på hur många bindningar de olika atomerna kan bilda.

Där har du början på det iaf. Kan hända att det är bättre att läsa in sig på i en annan ordning..
Citera
2014-11-12, 19:53
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Det första du behöver göra är att lära dig atombeteckningarna, C = kol, H = väte, Na = natrium osv. Nästa sak är siffrorna i formlerna. T.ex. H2O (vatten) ska tolkas som att molekylen (grovt sett, två eller flera atomer binds till varandra) innehåller två väteatomer (H) och en syreatom (O).
Att klura ut hur atomerna sitter ihop är ibland lite vårare då man måste lära sig, eller lära sig ta reda på hur många bindningar de olika atomerna kan bilda.

Där har du början på det iaf. Kan hända att det är bättre att läsa in sig på i en annan ordning..

Tackar!
Citera
2014-11-30, 18:58
Medlem
Vad är det som sker ?

Hej

Jag ska koka ihop dessa grejer till en rökbomb som jag sedan ska tända på

30 g Salpeter
20 g Socker
0,5 Matsked Bakpulver

Eftersom jag måste skriva om vad som händer när jag gör detta, så skulle jag vilja ha hjälp av någon vänlig själ. Alltså hur atomerna rör sig och sånt när jag förbränner blandningen. Själv har jag ingen aning, så det vore jättesnällt om någon kunde hjälpa..

Mvh
Citera
2014-12-09, 23:50
Medlem
Razermannens avatar
Vad kör ni för prime och hur gör ni på winokur 22 stjärnor? har testat ett flertal sätt nu på ett flertal sätt, allt från att vanligt rulla stjärnorna i dextrin och svart krut till göra en slurry utav nitrolack och svartkrut och rulla de i, men jag får inte till något optimalt. Lite tips eller guider uppskattas stort!
Citera
2014-12-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razermannen
Vad kör ni för prime och hur gör ni på winokur 22 stjärnor? har testat ett flertal sätt nu på ett flertal sätt, allt från att vanligt rulla stjärnorna i dextrin och svart krut till göra en slurry utav nitrolack och svartkrut och rulla de i, men jag får inte till något optimalt. Lite tips eller guider uppskattas stort!

Vanligt BP meal funkar fint till dessa, vad är det som inte funkar?

Antar att dom inte antänds i luften? Du har för tunt lager prime....
Citera
2014-12-10, 00:57
Bannlyst
Slurry med NC-lack är ju bland det säkraste som finns för att få något att tända. Högnitrerad NC är bäst, men Svenska Kemis duger också.
Citera
2014-12-10, 01:10
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Vanligt BP meal funkar fint till dessa, vad är det som inte funkar?

Antar att dom inte antänds i luften? Du har för tunt lager prime....

Testat vanligt bp meal, i en shell antändes ca hälften bara. jag la på lite extra tjockt lager så tror inte det är det, men när jag testade skjuta ett som romerskt ljus tändes den helt perfekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Slurry med NC-lack är ju bland det säkraste som finns för att få något att tända. Högnitrerad NC är bäst, men Svenska Kemis duger också.

Ok, låter bra, jag lät den inte torka helt 100% stjärnan när jag testade heller med slurryn så kanske var det problemet där. Jag vet faktiskt inte vad det är för recept på NC'n men kan kolla upp det.
Citera
2014-12-10, 10:57
Medlem
Citat:
Testat vanligt bp meal, i en shell antändes ca hälften bara. jag la på lite extra tjockt lager så tror inte det är det, men när jag testade skjuta ett som romerskt ljus tändes den helt perfekt.

Ok, låter bra, jag lät den inte torka helt 100% stjärnan när jag testade heller med slurryn så kanske var det problemet där. Jag vet faktiskt inte vad det är för recept på NC'n men kan kolla upp det.

Finns många orsaker till blinda stjärnor.

Men enligt din beskrivning så är nog problemet ditt lager med prime, i en shell så blåser det av lättare än i ett romerskt ljus. Stjärnan har längre exponering i röret en i en shell som briserar. Om du rullar så rulla lite längre så att det packas ORDENTLIGT se till att det sista lagert med prime är lite skrovligt så att "elden" för fäste.

NC lack är perfekt att försegla med om du vill ha en hård break..
Citera
2014-12-10, 13:33
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Finns många orsaker till blinda stjärnor.

Men enligt din beskrivning så är nog problemet ditt lager med prime, i en shell så blåser det av lättare än i ett romerskt ljus. Stjärnan har längre exponering i röret en i en shell som briserar. Om du rullar så rulla lite längre så att det packas ORDENTLIGT se till att det sista lagert med prime är lite skrovligt så att "elden" för fäste.

NC lack är perfekt att försegla med om du vill ha en hård break..
Tackar, detta är första gången jag har sådant problem med prime konstigt nog, kan det vara för att winokur 22 är svår att få igång? Mina rispuffar och skal är helt sjukt grymma, brinner med en helvetes eld och kraft så tror inte att det är dem.

När jag rullar och primar stjärnor brukar jag alltid låta de rulla någon minut så det packas, men kanske får låta de rulla mer.
Citera
2014-12-10, 16:53
Medlem
Razermannens avatar
Angående nc lack, jag har nc lack i flytande form, låter ni stjärnorna rulla i utspädd nc lack slurry ?
Citera
2014-12-10, 23:24
Medlem
Citat:
Angående nc lack, jag har nc lack i flytande form, låter ni stjärnorna rulla i utspädd nc lack slurry ?

Jag har märkt att det kan uppstå problem om man bara rullar oprimade stjärnor i NC-lack för att sedan dumpa dem i svartkrut eller motsvarande. Jag tror att det bildas ett jättetunt lager av lack av NC som inte förmår brinna tillräckligt fort vid hårda krevader när det yttersta krutlagret brunnit ut.

Lösningen för min del blev att blanda NC lack (aceton och 5vikt/volymprocent vapenkrut av dubbelbastyp) med aktuell krutning till en sörja. När de oprimade stjärnorna snurrats runt och täckts med detta så hälls de över på en plåt där mjölkrut i massor ligger och väntar. På så sätt kommer lacken att vara tillräckligt mättad med krutning för att brinna i den hårdaste krevad, tillräckligt hård för att inte krossas/skalas av och den yttersta ytan kommer att vara mjölig och i princip så lättantändlig som en stjärna nu kan bli.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in