2013-11-18, 22:31
Medlem
pyro860s avatar
Beräkna densiteten (i g/cm^3) för iridium (kubisk tätpackning) med en kant på 3.2 Å.

Hur löser man såna här?

Blir det ((4*(192.22 g/mol))/(6.022*10^23 mol^-1))/((3.2*10^-8 cm)^3)) ?

Men hur vet man hur man räknar atomerna i andra sorters strukturer då? Typ diamant-, pervovskit- och CsCl-struktur?
Senast redigerad av pyro860 2013-11-18 kl. 23:11.
Citera
2013-11-18, 23:38
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Beräkna densiteten (i g/cm^3) för iridium (kubisk tätpackning) med en kant på 3.2 Å.

Hur löser man såna här?

Blir det ((4*(192.22 g/mol))/(6.022*10^23 mol^-1))/((3.2*10^-8 cm)^3)) ?

Men hur vet man hur man räknar atomerna i andra sorters strukturer då? Typ diamant-, pervovskit- och CsCl-struktur?
Det som man behöver veta är väl packningssätt (face centered cubic, body centered osv), atomradie och molekylvikt. Vet inte riktigt om det svarar på din fråga dock.
Citera
2013-11-28, 17:34
Medlem
Middlemans avatar
Hej! (rätt tråd den här gången! )

Vad mer än titan går att tillsätta till en salut i luften för att får mer effekt än bara blixt och knall?

Stora aluminiumflingor? Någon typ av TT-stjärnor? Eller kommer de bara smulas sönder och inte antändas? Kanske svårt att se någon effekt alls efter en kraftig blixt i och för sig....
Citera
2013-11-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Hej! (rätt tråd den här gången! )

Vad mer än titan går att tillsätta till en salut i luften för att får mer effekt än bara blixt och knall?

Stora aluminiumflingor? Någon typ av TT-stjärnor? Eller kommer de bara smulas sönder och inte antändas? Kanske svårt att se någon effekt alls efter en kraftig blixt i och för sig....

Blixt får du utan något tillsatt

FeTi har jag sett användas för en mer guldaktig effekt, hur det är med lagringsstabiliteten vågar jag inte svara på.

Ett sätt att få en annorlunda effekt med Ti är att limma det på väggarna istället för att blanda det med BLP´t, då får du en mer rund/cirkel effekt istället för en boll. Brukar kallas "donut" i USA.

Lite svårt att se på denna då den är lite liten, och dessa är löjligt stora

Al funkar inte i saluter, då dem brinner upp för tidigt.

Stjärnor kan du glömma, de förintas långt innan saluten briserar
Citera
2013-11-28, 21:07
Medlem
Till Hegge

Dessa är bra att rulla på.

50st 19:- bagis

https://anonfiles.com/file/6ffb5e8ec233c483fe39048c61b17998
Citera
2013-11-28, 21:24
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Blixt får du utan något tillsatt
Jo blixt det ingår ju i grundpaketet, självklart!

Citat:
Ett sätt att få en annorlunda effekt med Ti är att limma det på väggarna istället för att blanda det med BLP´t, då får du en mer rund/cirkel effekt istället för en boll. Brukar kallas "donut" i USA.

Aha, nytt för mig. Trodde man gjorde det av säkerhetsskäl men det kanske också är en anledning?

Citat:
Al funkar inte i saluter, då dem brinner upp för tidigt.

Inte ens om man har liksom ett ytterhölje man fyller med grova alu-flitter? Tänkte det borde "förlänga" blixten på något sätt?

Citat:
Stjärnor kan du glömma, de förintas långt innan saluten briserar

Ja det kan jag tänka mig, det jag tänkte på var inspirerat av det jag läst om spider web Shells som vad jag minns hade en väldigt stark separationsladdning av BLP.

Tack för dina svar!
Citera
2013-11-28, 22:49
Bannlyst
någon som vet om det går att lösa upp vanligt tändsticks tändsats till flytande och sedan torka det så det fungerar som vanligt i gen ?
Citera
2013-11-28, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
någon som vet om det går att lösa upp vanligt tändsticks tändsats till flytande och sedan torka det så det fungerar som vanligt i gen ?
tänkt att användas som tändsats till rökpatroner för smidig tändning
Citera
2013-11-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Jo blixt det ingår ju i grundpaketet, självklart!

Aha, nytt för mig. Trodde man gjorde det av säkerhetsskäl men det kanske också är en anledning?

Inte ens om man har liksom ett ytterhölje man fyller med grova alu-flitter? Tänkte det borde "förlänga" blixten på något sätt?

Ja det kan jag tänka mig, det jag tänkte på var inspirerat av det jag läst om spider web Shells som vad jag minns hade en väldigt stark separationsladdning av BLP.

Tack för dina svar!

Också, just det är lite av en win-win

Inget jag har provat, men skulle inte tro det.

Det är skillnad på en salut och som du säger, separationsladdning

Citat:

Jag har provat, men inte lyckats. Vet inte riktigt vad de använder för bindemedel.

Tänk dock på att huvudet är KClO3, och plånet röd fosfor. Som tillsammans ger "armstrong", brutalt känsligt. Kanske du har märkt när du ska tända tändstickan på plånet

Vore jag du skulle jag leta efter ett alternativt tändnings sätt
Citera
2013-11-28, 23:58
Bannlyst
ett alternativt recept vore av intresse någon som har ett som fungerar bra ? vore smidigt att kunna tända de rökpatroner med ett lätt drag mot plånet
Citera
2013-11-29, 00:23
Medlem
Citat:
ett alternativt recept vore av intresse någon som har ett som fungerar bra ? vore smidigt att kunna tända de rökpatroner med ett lätt drag mot plånet

Varför just plån? Är nog lättare med lite långsamt BP och visco
Citera
2013-11-29, 00:43
Bannlyst
har visco nu och vore kul med en klick tändsats på de för att kunna tända de rökpatronerna som typ militärens blå knallskott bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in