Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
* Är man debil om man mal träkol i en mixer tillsammans med vatten och sedan torkar det för att få pulver ?
Ja. Varför blöta ner det i onödan? Använd en kaffekvarn, eller liknande. Tänker du vara seriös, skaffa en kulkvarn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
* De flesta som läst lite vet att svavel och kaliumklorat inte är en lämplig blandning, men om man tvättar svavlet så att all surhet försvinner, och buffrar det med lite natriumkarbonat, kan man då inte använda denna blandning om man är extremt försiktig ? Man kan ju blanda det blött och låta det torka på plats så att säga. (tänker preppers hemgjorda perkussionständhattar)
Problemet är, om jag förstått det rätt, att Svavel skapar små mängder svavelsyra på "egen hand" när det blir blött. Någon av forumets riktigt bra kemisnubbar kan kanske offra sig och förklara mer i detalj, så kanske även jag förstår, men kontentan är att svavel i princip aldrig går att buffra så att det är säkert över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
* Kan man fortfarande köpa bariumnitrat och strontiumnitrat ? Jag kunde köpa det i parti och minut som ung. Det var ganska dyrt, men det var rent och fint (purum eller puriss rent av)
Visst. Vilken pyro-kemi återförsäljare som helst säljer det. Jag vet inte vad dina "klasser" betyder, så jag kan inte relatera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Har massor av fler frågor om pyroteknik.
Det är bara att fråga på, men... Kanske i en annan, möjligen rent av en ny tråd, eftersom den här handlar om något specifikt. Och ingen av dina frågor hamnade i det ämnet...
B!