Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-10, 19:59
Medlem
Willow1s avatar
Jag har följt detta från dag 1 och funderar lite på JH's trovärdighet över lag?!
Varför ljuger en kvinna om att hon är gravid?
Varför lägger hon sin ilska odelat på LL och håller JA bakom ryggen, kan det varit så att han innerst inne speltat på JH vilsna naiva sida och pratat väldigt illa om LL till henne. Hon nämner ju lite om det i FUP. Hon säger också att hon aldrig gjort JA illa, och upprepar hans oskuld.
Tycker det känns konstigt, får inte riktigt ihop det. Sen tror jag hon sagt till JN att hon dödat LL därav hans kommentar om att hon är den sjukaste han mött.
Citera
2014-12-10, 20:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Detta låter i mina ögon som det scenariot som låter närmast sanningen.

Det mesta som sker efter det första tumultet ute i trapphuset och sen fram till att hon dör verkar bara vara totalt kaos, inte alls planerat eller vad hon räknat med. Så som jag läser det så slår paniken till direkt efter första slaget, när Lovisa inte faller ihop som planerat.. "jag ville bara hon skulle vara tyst." Eller liknande säger hon ju i förhör. Då är det redan försent att ändra sig.

Resten går på någon sorts autopilot. Som att, har jag väl börjat får jag se igenom det till slutet.

Jag ser inte en kallblodig mördare som utstuderat och planerat det som nån dexter-kopia. Det känns mer som en människa som mår sämre och sämre, blir mer och mer desperat, som tillslut når nåt slags vägskäl och ger upp.

Med det sagt vill jag även säga att jag inte försvarar hennes agerande på något vis, även om det kanske låter så. Jag tycker det är förjävligt det som hände. Tragedi utan dess like.

Det är absolut planerat. Om du som exempel ska baka en saffranslöngd söker du med all säkerhet idags läget på webben.
Hon hade planerat att bedöva henne med ett nockande hammarslag "bang" injektsera alkodrogen sätta henne i bilen och lägga henne på tågspåret.
Hennes kaos är att det planerade skiter sig, och hon bara kör på för hon är samtidigt rädd.
För om hon låter LL leva kommer ju JA fatta vilken galen person hon är då blottas hon från det inre. Det får inte ske!
Som hon själv sagt så tycker hon det är skönt att leva i en fantasi.
Hon är helt klart inte normal som inte fattat att all handling har en konsekvens.
18 år är ingenting jämnfört med det hon gjort mot familj och efterlevande.
Och JA som spelar offer gör mig arg så det ryker, han kan inte ens stå upp för LL nu när han dragit in henne i detta och hon inte kan försvara sig. Så lågt eftersom jag tror fast att hans skitsnack skapat hela situationen.
Citera
2014-12-10, 20:39
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hittar inget som stämmer med det du påstår i FUP.
Möjligen därför du inte lyckas klämma ur dig någon sidhänvisning?

Men återkom gärna med en sådan...

Varför tonen? Varför skulle jag hitta på? Trodde inte att jag var tvungen att referera med sidhänvisning eftersom alla på forumet borde vara läskunniga, men för att göra dig nöjd får du både citat och sida, kolla på sidan 412 i den tredje nedladdningsbara länken. Förundersökningsprotokoll (23-18) 2 (1).pdf. På första sidan i tråden.

Där står:
"På fråga om Jonna har träffat någon annan/varit med någon annan under den tiden som hon
har träffat Jonas svarar Jonna att hon inte har haft något förhållande med någon annan men
efter julen, då i januari när Jonna och Jonas inte träffades, festade Jonna och Rebecca
jättemycket. Jonna hade sex med många i januari. Hon och Jonathan hade några romantiska
stunder under våren också. På fråga om vad Jonna menar med många svarar hon att det
nästan är pinsamt att säga och att det började med att hon och Becca skämtade om att de
skulle tävla men så träffade Becca en kille. Jonna säger att det var nog nästan tio på en
månad.
I februari började Jonas att höra av sig igen och hon var hos honom två gånger. Efter detta
blev det inte så mycket mer sen så det var mest i januari. Killarna träffade hon mestadels på
krogen eller på hemmafester.
På senare tid har det inte varit så många. I januari försökte hon hitta någon att trösta sig med
men det var ingen som hon träffade flera gånger. På fråga om hon har träffat någon annan
än Jonas i maj/juni svarar hon att hon under en bröllopsfest i Tyskland i maj flirtade med en
kille men de gjorde ingenting så det var väl ganska oskyldigt. I samband med en annan fest
med en jobbarkompis så var det en kille som raggade jättemycket. Han sov kvar i Jonnas hus
men de gjorde ingenting med varandra.
Jonna säger att hon och Kristian träffades i vintras, kan ha varit i januari."

Hoppas det känns bättre för dig nu när du fått dina hänvisningar. Tänker inte ge dig hänvisningar till allt jag sagt som innefattar JA, JN, Kristian och arbetskamrater om du har synpunkter på det med eftersom du borde kunna hitta informationen själv i FUP om du orkar läsa ordentligt.

Nu har jag klämt ur mig, B.R.Donut. Att du inte lyckats hitta informationen säger väl mer om dig än om mig, ät mindre deg och mer grönsaker
Senast redigerad av Scrupci 2014-12-10 kl. 21:11.
Citera
2014-12-10, 23:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Helt hypotetiskt sett: Om domstolen kommer fram till att det här var ett planerat mord från början till slut, vilken påföljd tror du att det blir då?

Edit: Och bortse från diverse straffrabatter, fömildrande och försvårande omständigheter.
Normalstraffet för mord enligt gamla lagstiftningen är enligt NJA 2013 s. 376, som jag har åberopat tidigare i tråden, ( (FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna. #7519) är 14 års fängelse.

Så om man bortser från förmildrande och försvårande omständigheter blir det 14 år, eftersom det är vad straffet för mord begånget före 1/7 2014 blir utan vare sig försvårande eller förmildrande omständigheter. Sedan tycker jag att det finns försvårande omständigheter, så jag skulle nog snarare gissa på att det blir 16 års fängelse.
Citera
2014-12-10, 23:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Uppsåtet, planeringen, motivet,
Uppsåt, planering och motiv ingår i ett "normalmord", och är inga försvårande omständigheter för vad mord angår. Om planeringen har skett med särskilt förslagenhet kan detta vara en försvårande omständighet, men det är svår att hävda att planeringen var så himla förslagen när den sprack så eftertryckligt som den måste ha gjort.

Citat:
det synnerligen råa sättet som Lovisa dödades på
Det är däremot en försvårande omständighet, men kanske också den enda - beroende på om domstolen tycker att JA:s lägenhet är att likställa med ett hem för LL eller ej.
Citera
2014-12-11, 05:08
Medlem
Det är klart att inte FUP är en knullista med datum och namn. Fup är en utredning om brott, varken mer eller mindre. RPU däremot som ju inte är offentlig kanske snokar i sånt. Hennes aptit på sex är inte omoralisk men är däremot väl avvikande. Jämför med LL tex.

JH har 2st "stamknull" som borde räcka gott för vem som helst. JA och JN. Modell-Christian (om jag mins rätt namn) återvänder hon också till. Sen kryddar hon vid festtillfällen med andra [eller försöker]. När kvinnor nämner sina siffror i såna här sammanhang kan man minst dubblera för att få ett hum. Män - halvera. Tyvärr en konsekvens av ojämlikhet.

Har hon ens haft någon relation med män som inte leder till övernattning? I JHs fall är övernattning i åtskild säng/soffa förmodligen som att gå på tivoli med plånboken kvar hemma.

Borderlnide? Hade/har hon humörkaos toppat med intensiv och pyrande vrede? Kanske. Hon kan ju ha fler än en grej som har gått snett däruppe. Det skulle isåfall stödja min tes om att hon inte är frisk nog för finkan.
Citera
2014-12-11, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Normalstraffet för mord enligt gamla lagstiftningen är enligt NJA 2013 s. 376, som jag har åberopat tidigare i tråden, ( (FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna. #7519) är 14 års fängelse.

Så om man bortser från förmildrande och försvårande omständigheter blir det 14 år, eftersom det är vad straffet för mord begånget före 1/7 2014 blir utan vare sig försvårande eller förmildrande omständigheter. Sedan tycker jag att det finns försvårande omständigheter, så jag skulle nog snarare gissa på att det blir 16 års fängelse.

Hur fungerar det då med att hon förmodligen också kommer att dömas för brott mot griftefriden (?) eller åtminstone för något ytterligare pga att hon hanterade kroppen så illa som hon gjorde. Blir det ex 14 år för mord PLUS ytterligare strafftid för detta?
Citera
2014-12-11, 09:06
Medlem
skillemandinkis avatar
Alltså kan nån hjälpa mig att bena ut lite grejer... I förhör med JH så säger en av poliserna nåt i stil med - är det handduken som du hade över LL ansikte?
Vart står det att hon nånsin lagt en handduk över LLs ansikte? Jag vet att hon hade en när LL skulle tystas ner, men aldrig o samband med styckningen som förhöret handlar om när denna fråga tas upp.
Någon skrev även att hon snackat om att ha mycket sex efter jul... Finns fler fupar som inte ligger i TS?
Och en ot, vad är slask/slasken?
Citera
2014-12-11, 09:15
Medlem
skillemandinkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Alltså kan nån hjälpa mig att bena ut lite grejer... I förhör med JH så säger en av poliserna nåt i stil med - är det handduken som du hade över LL ansikte?
Vart står det att hon nånsin lagt en handduk över LLs ansikte? Jag vet att hon hade en när LL skulle tystas ner, men aldrig o samband med styckningen som förhöret handlar om när denna fråga tas upp.
Någon skrev även att hon snackat om att ha mycket sex efter jul... Finns fler fupar som inte ligger i TS?
Och en ot, vad är slask/slasken?
Såg nu citat och sida där sexet efter jul belysts. Läskunnig är jag men kanske slarvig och ivrig när jag börjar på en ny fup.
Citera
2014-12-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
NB: min fetning av sista meningen ovan.

RPU:n kom fram till att det inte rådde någon APS. Jag ser ej heller något i ditt resonemang som skulle kunna försvara fängelseförbud. Hur kärnfrisk ska då GM vara för att tilldömas fängelse vid mord? Det implicerar en tolkning av amoraliska/omoraliska brott som störda per se. Exemplet personlighetsstörningar (PS) är mycket vanliga, prevalensen räknas i åtskilliga procent; de flesta är inga mördare. Om PS äger relevans i fallet JH vet jag inte, men det har spekulerats på tråden om hon är borderline; en dussindiagnos, som kanske skulle kunna vara korrekt.
Citera
2014-12-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Det är klart att inte FUP är en knullista med datum och namn. Fup är en utredning om brott, varken mer eller mindre. RPU däremot som ju inte är offentlig kanske snokar i sånt. Hennes aptit på sex är inte omoralisk men är däremot väl avvikande. Jämför med LL tex.

JH har 2st "stamknull" som borde räcka gott för vem som helst. JA och JN. Modell-Christian (om jag mins rätt namn) återvänder hon också till. Sen kryddar hon vid festtillfällen med andra [eller försöker]. När kvinnor nämner sina siffror i såna här sammanhang kan man minst dubblera för att få ett hum. Män - halvera. Tyvärr en konsekvens av ojämlikhet.

Har hon ens haft någon relation med män som inte leder till övernattning? I JHs fall är övernattning i åtskild säng/soffa förmodligen som att gå på tivoli med plånboken kvar hemma.

Borderlnide? Hade/har hon humörkaos toppat med intensiv och pyrande vrede? Kanske. Hon kan ju ha fler än en grej som har gått snett däruppe. Det skulle isåfall stödja min tes om att hon inte är frisk nog för finkan.

Nej, men där står däremot allt som sagts i förhören. Och exakt den typen av frågeställningar är gjorda. På vilket hennes vänner (och JH) själv har redogjort för hur hennes sexliv (vanor är/har) sett ut under den senaste perioden på drygt 10 månader. Och där framkommer att det som hände i januari snarare var UNDANTAG än regel. Samtliga av hennes vänner understryker också att detta är ett område JH (och dom själva) talar väldigt öppet med varandra.

Du sysslar alltså med samma armstöds diagnostisering som resten av begåvningsreserven som försöker få ''borderline'' ''personlighetsstörning'' ''psykopat'' osv att 'fastna' Tyvärr går man inte riktigt tillväga så när man ställer diagnoser att man plockar bort eller lägger till efter behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
men det har spekulerats på tråden om hon är borderline; en dussindiagnos, som kanske skulle kunna vara korrekt.

Skulle våga sätta varenda krona jag drar in i lön resten av mitt liv på att JH inte är i närheten av att uppfylla ens hälften av kriterierna för BL. Läs FUP, sen kan du försöka leka armstöds psykolog du med. (för du har inte läst den, så vad exakt gör du här?)
Senast redigerad av dip 2014-12-11 kl. 10:51.
Citera
2014-12-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Ja... jag vet inte, men jag hämtade detta från en sida för bordelinepatienter och uppfyller man fem av dessa kriterier ligger man i farozonen.
Läs och kom gärna med kommentarer om du INTE tycker att Jonna stämmer in på någon av dessa.
Personligen, och efter att ha läst FU och varit på alla rättegångsdagarna, är flera av dessa kriterier med råge uppfyllda.
Skräck att bli övergiven.
Stormiga relationer som pendlar mellan intensiv beundran och extrem nedvärdering.
Kraftigt störd, förvriden eller instabil självbild.
Missbruk av till exempel droger, sex, mat eller pengar.
Återkommande självmordsförsök eller hot om självmord och självmisshandel.
Kraftiga humörkast. Stark irritation, ångest eller depression som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Återkommande känsla av tomhet och leda.
Intensiv vrede som inte står i proportion till vad som väcker den.
Kortvariga paranoida (överdrivet misstänksamma) föreställningar.

Du skall få en direkt motfråga. Se till allt som kommit fram gällande helhetsbild och bortse sedan helt från det aktuella dygnet när allt gick snett. Och säg sen vart hon uppfyller ens hälften av dom där kriterierna. Du kan nämligen inte bara kolla på en enskild situation, det fungerar inte så. Utan du måste se till allt som finns tillgängligt och då skulle hon ha uppvisat alla dessa aspekter i sitt vardagliga liv i situationer med samtliga i sin omgivning.

BL-personligheter saknar helt någon form av ''rustning'' vilket är varför dom är så enormt känsliga som personer, och saknar därmed helt förmåga att 'reglera' hur dom reagerar på varje uppkommen situation. Så hade så varit fallet med JH så skulle det finnas överallt i hennes liv. Det skulle alltså inte enbart vara med JN/JA dramatiska situationer gett sig till känna. Utan överallt där hon är verksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in